• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

امتناع سپاهان، فشار هواداران و لغو حساس‌ترين ديدار فصل

آيا بايدفوتبال را تعطيل كرد

سامان سعادت

روز گذشته از ساعت 16:15 قرار بود تيم‌هاي سپاهان اصفهان و پرسپوليس تهران در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم بروند كه با امتناع طلايي‌پوشان اصفهاني از حضور در زمين، اين ديدار لغو شد. از ساعاتي پيش از زمان مقرر براي شروع اين مسابقه، حواشي آغاز شد و هواداران سپاهان با تجمع مقابل هتل اين تيم، خواهان كناره‌گيري سپاهاني‌ها از بازي در اين مسابقه شدند. آنها معتقد بودند تصميم برگزاري بازي بدون تماشاگر به نفع پرسپوليس است و بازي بايد با تماشاگر برگزار يا اينكه لغو شود. باشگاه سپاهان تا زمان مقرر براي آغاز مسابقه، تركيب رسمي‌اش را اعلام نكرد و تركيب اين تيم ساعت 16:10 روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت. ساعت 16:15 اعلام شد ديدار تيم‌هاي سپاهان و پرسپوليس با نيم ساعت تاخير برگزار خواهد شد. ساعت 16:45 بازيكنان پرسپوليس و تيم داوري وارد زمين مسابقه شدند و مراسم ابتدايي آغاز مسابقه را بدون حضور تيم سپاهان انجام دادند. بعد از اين بازيكنان پرسپوليس به دستور داور راهي رختكن شدند. سپاهاني‌ها در اين لحظات در ورزشگاه حاضر بودند، اما خود را در رختكن حبس كرده بودند و اجازه ورود مقامات برگزاركننده مسابقه به رختكن را نمي‌دادند. در نهايت در ساعت 17:20 تيم داوري مسابقه از ورزشگاه خارج شدند و اين به معناي لغو رسمي اين مسابقه بود. اما اعلام لغو مسابقه، آغازگر اتفاقات جديدي شده كه احتمالا در روزهاي آينده تيتر يك رسانه‌هاي ورزشي خواهد بود. زماني كه پرسپوليسي‌ها در حال ترك ورزشگاه بودند، به‌رغم اسكورت پليس اتوبوس اين تيم آسيب ديد. زماني كه اين تيم در حال راهي شدن به ورزشگاه بود نيز هواداران اين تيم مقابل هتل محل اقامت بازيكنان‌شان مورد ضرب و شتم عده‌اي موتورسوار قرار گرفتند.

يكي از مهم‌ترين دلايل مناقشه‌اي كه در نقش جهان شكل گرفت، ترديد سازمان ليگ در اعلام وضعيت مسابقه بود. شب قبل از مسابقه برگزاري بازي بدون تماشاگر به باشگاه ابلاغ شد، اما سپاهاني‌ها از ابتدا با اين تصميم مخالف بودند. توييت جنجالي حساب رسمي باشگاه سپاهان، آغازگر تنش‌هاي لفظي پيش از بازي بود. در ساعت 9 شب بود كه اين باشگاه اعلام كرد: «اين ديدار با تماشاگر برگزار خواهد شد.» اين توييت زماني منتشر شد كه تاييد شده بود بازي بدون تماشاگر خواهد بود و آغازگر درگيري‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي بود. بعد از اين توييت زماني كه رسما اعلام شده بود بازي بدون تماشاگر است، حساب سپاهان با توييتي ديگر جنجال‌آفرين شد. باشگاه سپاهان در توييترش نوشت: «ويروس كرونا به هيچ ‌كسي اعلام نكرده از دوشنبه در مكان‌هاي ورزشي سرايت خواهد كرد. امروز با روزهاي بعد از آن فرقي ندارد. اگر مساله سلامتي مردم است، بازي بايد لغو شود و اگر نه انجام آن بدون هواداران، مثل تعويق ابتداي ليگ به بهانه تجهيز استاديوم تنها در راستاي منافع يك تيم خاص خواهد بود.» اين توييت با واكنش باشگاه پرسپوليس همراه شد و از همان شب پيش از مسابقه مي‌شد حدس زد سپاهان - پرسپوليس مانند سال‌هاي گذشته پر از حاشيه خواهد بود.مسوولان سپاهان مدعي بودند به دليل شرايط مقابل هتل، امكان حضور در استاديوم را نداشتند. اما سرهنگ نورعلي، فرمانده يگان ويژه اصفهان اعلام كرد: «آمادگي صددرصد براي اين بازي را داشتيم، اما سپاهاني‌ها آمدن‌شان به زمين را به تاخير انداختند و قرار شد ما به يگان امداد كمك و تيم را به ورزشگاه اسكورت كنيم. هيچ تعرضي هم به تيم يا هواداران سپاهان نشد. فرمانده يگان ويژه استان اصفهان اظهار داشت: هيچ برخوردي با هواداران سپاهان چه از سوي نيروهاي امدادي و چه از سوي نيروهاي انتظامي صورت نگرفت. حتي از سوي هواداران سپاهان هم براي جلوگيري از حركت اتوبوس صورت نگرفت و امنيت در محل هتل مثال‌زدني بود. همه ‌چيز آماده بود كه مسابقه فوتبال دو تيم انجام شود.» يحيي گل‌محمدي، سرمربي پرسپوليس در مورد اين اتفاقات گفت: «ما طبق برنامه از ساعت 14:45 در ورزشگاه نقش جهان حضور داشتيم و بعد از اينكه اعلام شد بازي با نيم ساعت تاخير آغاز خواهد شد ساعت 16:15 در زمين حاضر شديم و خود را آماده بازي كرديم. در ادامه ديديد كه ما در زمان اعلام شده در زمين براي بازي حاضر شديم و تيم داوري هم حضور پيدا كرد. با وجود اينكه 35 دقيقه ديگر هم گذشت مجددا خبري از تيم حريف در زمين مسابقه نشد. ما هنوز نمي‌دانيم كه چرا با وجود تاخير به وجود آمده تيم حريف حتي براي گرم كردن به زمين مسابقه نيامد؟ آنها ساعت 16:25 به ورزشگاه آمدند و
20 دقيقه وقت داشتند تا خود را آماده بازي كنند، اما نه‌تنها بازيكني به زمين نيامد بلكه اعضاي تداركات و هيچ ‌كدام از مربيان آنها هم براي انجام كارهاي مقدماتي در زمين حاضر نشدند.»

تابش، مديرعامل باشگاه سپاهان در ساعت 18:30 اعلام كرد: «بازيكنان ما حركات كششي را انجام دادند و آماده آغاز مسابقه بودند. آماده بازي بوديم و بازيكنان هم‌قسم شدند كه وارد زمين شوند. اينكه مي‌گويند سپاهان نمي‌خواست بازي كند، دروغ است. چون بارها به ناظر مسابقه، اعلام آمادگي كرديم و اگر اعضاي تيم پرسپوليس برگردند، همين الان هم آماده‌ايم بازي كنيم!» اين گفته‌هاي تابش در تضاد با صحبت‌هاي ناظر مسابقه و البته مواد قانوني است. كميته انضباطي در خصوص اين مسابقه تصميم‌گيري خواهد كرد و مطابق قانون براي اين كار يك هفته فرصت دارد.

دو سناريوي محتمل براي اين بازي وجود خواهد داشت. نخست اينكه با حكم كميته انضباطي پرسپوليس سه بر صفر برنده اعلام شود. سناريوي دوم هم تكرار مسابقه است كه احتمال آن با توجه به شواهد و قرائن پايين به نظر مي‌رسد.نكته بسيار مهم اينجاست كه چرا مقامات تصميم‌گيرنده تصميم به لغو مسابقه نگرفتند؟ شيوع كرونا با شدت كمتري در ايتاليا هم گزارش شده و نخست‌وزير اين كشور دستور به لغو تمام ديدارهاي فوتبال در مناطق درگير با كرونا گرفت و ديدارهاي مهمي مثل بازي اينترميلان نيز لغو شدند. بهترين تصميم مي‌توانست اين باشد كه تمام مسابقات فوتبال در روز گذشته لغو و به زمان ديگري موكول مي‌شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون