• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

الياس حضرتي ، مديرمسوول «اعتماد»:

مي‌خواهيم تريبون معلمان باشيم

عنصر آموزش اساسي‌ترين عنصر يك دستگاه، سازمان و نهاد است كه موجب رشد، ترقي، بالندگي و پويايي آن به منظور تحقق اهداف مورد نظر خواهد شد. هر سازماني كه به آموزش كم‌توجه بوده با شكست مواجه شده است.
الياس حضرتي، صاحب امتياز و مديرمسوول روزنامه اعتماد در نشست هم‌انديشي رسانه‌اي با موضوع «رسانه و آموزش و پرورش» ضمن بيان اين مطلب افزود: ما به اهميت و جايگاه آموزش و پرورش باور جدي داريم و مي‌دانيم محور توسعه پايدار و همه‌جانبه آموزش و پرورش است. توسعه بدون اولويت اين بخش به سرانجام نخواهد رسيد. تجربه بشري نشان از اين واقعيت دارد كه شاخص آموزش يكي از متغيرهاي كاملا مرتبط و معنادار با توسعه است. به اين معنا كه بدون توجه به آموزش و در اولويت قرار دادن آن نمي‌توان به توسعه دست يافت.
ايشان در ادامه سخنان خود خطاب به معلمان حاضر در نشست گفت: باور ما به جايگاه
آموزش و پرورش ما را بر آن داشت تا صفحه‌اي به نام مدرسه به طور ويژه براي پرداختن به مسايل اين حوزه اختصاص دهيم و مي‌خواهيم با مشاركت شما فعالان عرصه قلم، تريبون معلمان باشيم تا صداي شما را به گوش مسوولان،   برسانيم.
حضرتي افزود: اختصاص يك صفحه ويژه آموزش و پرورش در يك روزنامه پرتيراژي مثل «اعتماد» فرصتي است كه بايد معلمان از آن استقبال كنند و اين تريبون را كه متعلق به خود آنهاست با منطق و استدلال و نظرات كارشناسانه ارتقا دهند.
مديرمسوول «اعتماد» در ادامه سخنان خود در اين نشست كه در محل دفتر روزنامه اعتماد برگزار شده بود، گفت: روزنامه اعتماد بخش دولتي نيست و از دولت هم هيچ بودجه و اعتباري دريافت نمي‌كند بنابراين از لحاظ اداري وظيفه‌اي ندارد كه به طور اختصاصي در بخش آموزش و پرورش كار كند اما رسالت روزنامه‌نگاري و وظيفه اخلاقي و انساني ما حكم مي‌كند به اين بخش كه سرنوشت‌ساز است توجه ويژه داشته باشيم.
ايشان افزود: البته ما براي ساير بخش‌ها نظير دانشگاه، ديپلماسي و نسل چهارم نيز صفحه‌هاي اختصاصي گذاشتيم تا به دليل اهميت اين موضوعات همكاران ما در روزنامه با تمركز به طور ويژه كار كنند و مطالبي كيفي، تازه و مورد نياز مخاطبان اين بخش‌ها را تهيه و منتشر سازند.
الياس حضرتي در بخش ديگري از سخنان خود به حساسيت كار رسانه‌اي اشاره كرد و در ارتباط با موضوع نشست يعني «رسانه و آموزش و پرورش» گفت: بنده در عرصه‌هاي مختلف تجربه كاري دارم؛ از فرماندهي و مديريت در عرصه جنگ تا وكالت در عرصه مجلس و بعد هم فعاليت در عرصه رسانه‌اي اما با جرات مي‌گويم كار رسانه‌اي از همه اينها سخت‌تر و حساس‌تر است. روزنامه‌نگاري در كشور ما مثل راه رفتن بر ميدان مين است حتي از آن هم سخت‌تر چرا كه در ميدان مين شما از علايمي مثل جابه‌جايي خاك يا گياه و درخت و بوته‌ها مي‌توانيد احتمال بدهيد اينجا مين كاشته شده است اما در ميدان رسانه آنقدر سليقه‌اي با ما برخورد مي‌شود كه نمي‌دانيم چه خطراتي در مسير كار ما وجود دارد و گاهي شگفت‌زده مي‌شويم از اين برخوردهاي سليقه‌اي. بنابراين در عرصه آموزش و پرورش نيز وقتي كار رسانه‌اي مي‌شود همين حساسيت‌ها را بايد رعايت كرد تا موجب آسيب به خود و ديگران نشويم چرا كه زنده ماندن ما بر هر چيزي اولويت دارد؛ اگر نباشيم همين چند گام كوچك هم برداشته   نخواهد  شد.
وي در ادامه همين مطلب افزود: در انتشار مطلب ما سه دسته ملاحظه بيشتر نداريم يكي اينكه با لحاظ شرايط تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه روزنامه تعطيل نشود و نكته دوم اينكه با افراد مرتبط خارج از مرزها كار نخواهيم كرد و نكته سوم رعايت اخلاق رسانه‌اي است يعني دوري از توهين، تحقير و تمسخر و به عبارتي پايبندي به ادب و احترام.
مديرمسوول روزنامه اعتماد همچنين گفت: روزنامه ، جاي محاكمه افراد نيست. ما بايد واقعيت‌ها را منعكس كنيم و قضاوت را به مردم بسپاريم و براي اينكه مردم بتوانند به درستي و عادلانه قضاوت كنند وظيفه داريم كه با انصاف و به صورت مستند و با ارايه دلايل به موضوعات بپردازيم. در زمينه آموزش و پرورش هم ما نمي‌گوييم مثلا نبايد از آقاي فاني به عنوان وزير انتقاد كرد بلكه حرف ما اين است كه با نگاهي همه‌جانبه هم دولت و هم حاكميت و از آن‌سو مردم را هم به نقد بكشيم تا در اين همه‌جانبه‌گرايي راهكار جامع براي مسائل آموزش و پرورش يافته شود. فاني كه در قفس قرار گرفته و دست و پايش بسته است را چگونه مي‌شود يك‌جانبه به باد  انتقاد گرفت. در زمينه آموزش و پرورش رسانه‌ها بايد روشنگري كنند و نشان دهند كه ريشه مسائل اين دستگاه بزرگ و انسان‌ساز كجاست و چگونه مي‌شود آن را برطرف ساخت. ايشان در اين بخش از سخنان خود افزود: لازمه كار رسانه‌اي در عرصه آموزش و پرورش احساس امنيت كارورزان اين حوزه است. معلم نويسنده بايد دستش نلرزد و با امنيت خاطر و با اطمينان از اينكه به خاطر نقد مسائل اين حوزه مورد تهديد قرار نمي‌گيرد دست به قلم ببرد و به توصيف و تبيين مشكلات معلمان و دانش‌آموزان بپردازد تا رسانه‌ها همچون آيينه بتوانند تصويري واقعي و به دور از ترس و سانسور را در زمينه آموزش و پرورش به مسوولان و مردم ارايه دهند.
صاحب‌امتياز و مديرمسوول روزنامه اعتماد در بخش پاياني سخنان خود در اين نشست گفت: من از گروه صفحه مدرسه تشكر مي‌كنم كه براي نخستين‌بار نشستي را برگزار كردند تا مخاطبان و صاحب‌نظران اين حوزه بيايند و كار روزنامه را به نقد بكشند. ما پيش از اين تجربه نشست‌هاي كوچك و چندنفره را در حوزه‌هاي ديگر داشتيم اما اين تجربه جديد است. اميدواريم در آينده با حضور وزير آموزش و پرورش نشست دوم را برگزار كنيم.
ايشان افزود: مي‌خواهيم علاوه بر اينكه به معلمان بگوييم ما تريبون شما هستيم به مسوولان آموزش و پرورش و شخص وزير هم بگوييم ما مي‌خواهيم به شما كمك كنيم ما را از خودتان بدانيد، معلمان را بيگانه فرض نكنيد، آنها بيش از هر كسي با دردهاي اين مجموعه آشنايي دارند و معلمان صاحب‌نظر براي درمان دردها نيز راهكار دارند بنابراين رسانه مي‌تواند پلي باشد براي ارتباط ميان بدنه معلمان و مديران و كارشناسان و صاحب‌نظران اين حوزه. اميدواريم صفحه مدرسه در رسالت خود با ياري معلمان نويسنده و كارشناسان حوزه تعليم و تربيت و فعالان صنفي تشكل‌ها ياريگر آموزش و پرورش كشور باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون