• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

نماينده مردم چرا بايد احضارشود

واكنش شوراي شهر تهران به احضار محمد جواد حق‌شناس به دادگاه

اعضاي شوراي شهر خطاب به رييس‌جمهور:

شما پاسدار قانون اساسي‌ هستيد

 

گروه اجتماعي

نطق «مجيد فراهاني»، رييس كميته بودجه شوراي شهر تهران در دويست و پانزدهمين جلسه اين نهاد با خطاب به رييس‌جمهور پايان يافت. به عنوان كسي كه قسم ياد كرده پاسدار قانون اساسي باشد. اما چه چيزي اين عضو شوراي شهر تهران را به چنين نطقي واداشت؟ فراهاني در بخش پاياني نطق خود گفت: «جناب آقاي رييس‌جمهور شما عهد و قسم ياد كرديد كه پاسدار قانون اساسي و حقوق مردم باشيد و ما اعضاي شورا نيز قسم ياد كرديم كه وظايف نمايندگي مردم را ايفا كنيم؛ لذا چگونه است كه برادرمان آقاي دكتر محمد‌جواد حق‌شناس صرفا به خاطر ايفاي وظايف نمايندگي مردم توسط جنابعالي و برخي دستگاه‌ها با طعنه و توبيخ و احضار روبه‌رو شده است.»

ماجراي احضار «محمدجوادحق‌شناس» تازگي ندارد اما اين‌بار دليل احضار او مطالبه‌اش درباره آمارهاي تفكيكي ابتلا به ويروس كرونا در تهران است. جالب اينجاست موضوعي كه او مطالبه كرده بود توسط ساير اعضاي شوراي شهر هم مطالبه شده بود. حتي آن زمان كه «كيانوش جهانپور»، سخنگوي وزارت بهداشت از الفاظ نامناسبي براي خطاب كردن اعضاي شوراي شهر تهران استفاده كرد. حال دادسرا «محمدجواد حق‌شناس» را احضار كرده، زيرا اظهاراتش در مورد آمار و ارقام ابتلا به كرونا را مصداق تشويش اذهان عمومي دانسته است. 
مطالبه آمار تفكيكي از سوي اعضاي شوراي شهر در مقاطع مختلف زماني مطرح شد. براي نمونه در همان روزهايي كه دكتر زالي فرمانده عمليات مبارزه با كرونا در تهران خبر داده بود كه كرونا در تهران دوباره قوت گرفته است، «ناهيد خداكرمي» در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «در روزهاي پيك، در برخي روزها حتي ۱۱۰ متوفي داشتيم.» همين اظهارنظر سبب شد تا جهانپور به خود اجازه دهد جملاتي به اين شرح ادا كند: «پيش‌تر در مورد يكي از اعضاي شوراي شهر گفتيم ايشان متخصص تولد است [ناهيد خداكرمي]، بهتر است در‌مورد تخصص خود صحبت كند تا مرگ‌ومير. درمورد علت فوت هيچ‌كدام از اين عزيزان تخصص ندارند. براي كنجكاوي خودم درخصوص تخصص اين افراد جست‌وجو كردم، ديدم سابقه شمارش و آمار دارند و در مورد انتخابات اظهارنظر داشتند.» 
پس از آنكه اختلاف‌نظر ميان اعضاي شوراي شهر تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد آمارهاي ابتلا و مرگ ناشي از ويروس كرونا بيشتر شد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نامه‌‌اي خطاب به رييس شوراي شهر تهران نوشت: آماري جز «تصميمات» وزارت بهداشت اعلام نشود.
همين موضوع سبب شد تا «محمدجواد حق‌شناس» نسبت به اين‌گونه نامه‌نگاري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي واكنش نشان دهد. رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از رييس شوراي شهر خواست تا پاسخ قانوني به وزيران ارشاد و بهداشت بدهد و جايگاه قانوني شورا را به آنها يادآوري كند. حق‌شناس در واكنش خود چنين گفته بود: شيوه برخورد وزيران معظم (صالحي و نمكي) با شوراي شهر يادآور داستان يوسف يعقوب است كه برادران بزرگ‌تر «يوسف شورا» او را به چاه انداختند و در پاسخ به پدر، گرگ را گناهكار معرفي كردند اما اين گرگ درون‌شان بود كه وفا پيشه نكرد.
در همين حال پايگاه خبري رويداد۲۴ در گزارشي نوشت كه محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز به سبب انتقاد از آمار روزانه ويروس كرونا به شوراي عالي امنيت ملي احضار شده است. محسن هاشمي البته توضيح داد كه هنوز ابلاغ رسمي به دست او نرسيده است. محسن هاشمي از مسوولان خواسته بود «با شتابزدگي در رفع محدوديت‌هاي ايجاد شده، دستاورد رعايت دو ماه گذشته مسائل ايمني توسط شهروندان را با خطر مواجه نكنند و موجبات ايجاد موج جديد بيماري كرونا را فراهم نياورند.»
حال در شرايطي كه اعضاي شوراي شهر تهران همگي براي موقعيت و وضعيت سلامت مردم پايتخت نگران بودند و خواستار شفاف‌سازي و جلوگيري از تعجيل براي اجراي برخي تصميم‌ها دادسرا «محمدجواد حق‌شناس» را به اتهام تشويش اذهان عمومي در زمينه ابتلا به كرونا احضار كرده است. البته قطعا مقام قضايي براي اين اقدام حقوقي مستنداتي دارد ولي پرسش اينجاست كه اگر 21 عضو شوراي شهر تهران كه همگي نهاد شوراي شهر تهران را تشكيل مي‌دهند مطالبه‌اي مبني بر شفافيت و ارايه آمار مبتلايان به كوويد19 داشته باشند آيا بايد توسط دستگاه قضايي مورد تعقيب قرار گيرند؟ از طرف ديگر آيا فقط مطالبه «محمدجواد حق‌شناس» مصداق تشويش اذهان عمومي بوده است؟
به همين دليل بود كه محمود ميرلوحي نيز در جلسه ديروز شوراي شهر تهران رييس‌جمهور را خطاب قرار داد و نسبت به تخريب جايگاه قانوني شورا انتقاد كرد. 
ميرلوحي خطاب به رييس‌جمهور گفت: هنوز در ارديبهشت ‌ماه هستيم كه سالروز تشكيل شوراها در آن قرار گرفته و متاسفانه مساله احضارهايي كه صورت مي‌گيرد شاهد هستيم و همچنين اقدامي كه در همين ماه در مورد انتخابات شوراي عالي استان‌ها روي داده است.
او در توضيح انتقادهاي خود افزود: از رييس‌جمهور درخواست مي‌كنم به استناد اصل ۱۱۳ قانون اساسي كه مسووليت اجراي قانون اساسي را بر‌عهده رييس‌جمهور گذاشته است و همچنين طبق فصل هفتم قانون اساسي و اصل صدم آن كه بر پيشبرد سريع برنامه‌هاي اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي و... كشور، لزوم تشكيل شوراها را ضروري دانسته و توجه ويژه به شوراها انجام شود.
با اين حال ديروز و در جلسه دويست و پانزدهم شورا حق‌شناس بار ديگر بر خواسته خود تاكيد كرد و گفت: آمار تفكيكي و استاني مبتلايان به كوويد‌۱۹ توسط وزارت بهداشت ارايه شود. به گزارش ايسنا، محمدجواد حق‌شناس در جلسه علني شوراي شهر تهران خطاب به محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران گفت: توقف اعلام آمار تفكيكي مبتلايان و جانباختگان ناشي از كرونا با‌توجه به شرايط جمعيتي و سطح شيوع بيماري در پايتخت، به يكي از دغدغه‌هاي اصلي اعضاي شوراي شهر تهران تبديل شده و اين خواسته قانوني بدون ارايه هيچ دليل و توضيحي به اجرا درنيامده است.
او در بيان خواسته خود افزود: بنابراين در راستاي عمل به وظايف قانوني شورا درخواست مي‌كنيم دستور فرماييد مراتب ذيل به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شود. حق‌شناس همچنين تاكيد كرد: به استناد اصول ششم، هفتم و يكصدم قانون اساسي و قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران در باب وظايف و اختيارات كلي و نيز سوگند اعضاي شورا به عنوان نمايندگان منتخب مردم با عنايت به تصميم مسوولان امر در عدم ارايه آمار مربوط به مبتلايان كوويد‌۱۹ به صورت استاني، تصميم ياد شده به‌ويژه براي شهر تهران با ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فرد آن در كشور و بنا به نظر مديران مربوطه استاني و متخصصان اين حوزه، آثار زيانباري در شيوع بيماري داشته و باعث كاهش اثربخشي توصيه‌هاي مسوولان درمان كشور جهت رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي توسط مردم شده است.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در اين باره افزود: ادامه اين روند نتيجه‌اي جز كم‌توجهي بيشتر شهروندان به توصيه‌هاي پزشكي و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي به همراه ندارد. همچنين با تاكيد بر حق دسترسي شهروندان به اطلاعاتي كه زندگي، حقوق و منافع آنها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد كه به عنوان يك حق شهروندي در اسناد بالادستي از قبيل منشور حقوق شهروندي مورد تاكيد قرار گرفته، خواهشمندم نسبت به انتشار آمار مبتلايان و قربانيان كروناويروس به شكل سابق و به صورت تفكيك شده در استان‌ها و كلان‌شهرها اقدام شود.
حق‌شناس تصريح كرد: اين اقدام علاوه بر آثار مثبت در شيوه آمادگي و مقابله با بيماري و حفظ سلامت جان مردم، از لحاظ ضرورت و اهميت رعايت موازين قانوني كشور و نيز پرهيز از مواجهه با هرگونه پيگرد قضايي و حقوقي احتمالي كه حق قانوني هر شهروند ايراني است، حائز اهميت خواهد بود و اميد است با رعايت قانون و اصول شفاف در مديريت بحران اخير مردم آگاه‌تر، مديران پاسخگوتر و مبارزه با اين اپيدمي كارآمدتر گردد و از اين رهگذر خطر ابتلا، كاسته و سلامت و جان مردم كمتر آسيب ببيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون