• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

رييس‌جمهور امريكا سازمان بهداشت جهاني را تهديد كرد

فرار رو به جلوي ترامپ

ميثم سليماني

 

دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا خود را وارد كارزاري كرده است كه به نحوي از طريق آن قصد دارد با چالشي كه در داخل با آن مواجه شده مبارزه كند. دونالد ترامپ اين مسير را از طريق حمله به سازمان بهداشت جهاني دنبال مي‌كند. ترامپ كه چندي پيش اعلام كرده بود سهم امريكا از بودجه سازمان بهداشت جهاني را به‌طور موقت قطع خواهد كرد، حالا طي نامه‌اي اين سازمان را به قطع كامل همكاري و كمك مالي تهديد كرده است. در نامه تهديدآميزي كه ترامپ به اين سازمان ارسال كرده، سازمان بهداشت جهاني را به اشتباه در مديريت و عدم استقلال از چين متهم كرده است. متن اين نامه به گونه‌اي است كه مي‌توان گفت ترامپ به نحوي اين سازمان را به همراه چين متهم اصلي شيوع كرونا در جهان خوانده است. 
به نوشته NBC دونالد ترامپ روز دوشنبه به وقت امريكا رسما تهديد كرد كه سهم بودجه ايالات‌متحده براي سازمان بهداشت جهاني را به صورت دايمي متوقف خواهد كرد. او همچنين مدعي شد، اشتباهاتي كه اين آژانس مرتكب شده باعث اشتباهات در برخورد با ويروس كرونا شده است. دونالد ترامپ عكس نامه خود به اين سازمان را در صفحه كاربري‌اش در توييتر قرار داد. اين نامه به‌طور مستقيم براي دبيركل سازمان بهداشت جهاني ارسال شده است. ترامپ اين سازمان را متهم كرده كه به دليل عدم استقلال از چين هشدار لازم در بحث مبارزه با كرونا را نداده است. 
شيوع ويروس كرونا از ووهان چين آغاز شد. به گفته دانشگاه جان هاپكينز تاكنون بيش از 318000هزار نفر بر اثر كرونا در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند. بر‌اساس آخرين آماري كه در‌اختيار NBC قرار گرفته در ايالات‌متحده تاكنون بيش از 91هزار نفر جان باختند. 
در اين نامه آمده است: «مشخص است كه خطاهاي مكرر از سوي شما و سازمان شما در پاسخ به اين بيماري، براي جهان بسيار پرهزينه بوده است. تنها راه پيش‌رو براي سازمان بهداشت جهاني اين است كه واقعا بتواند استقلال از چين را نشان دهد.» 
به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ توقعاتي از سازمان بهداشت جهاني دارد كه اصلا در حدود اختيارات آن نيست. كارشناسان عنوان كردند كه سازمان بهداشت جهاني براي اينكه بتواند دولت‌هاي خارجي را مجبور به فاش كردن اطلاعات پزشكي يا باز كردن درهاي بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌ها به روي كارشناسان خود كند هيچ‌گونه اختياري ندارد. 
ماه گذشته ترامپ اعلام كرد كه ايالات‌متحده پرداخت بودجه به سازمان جهاني بهداشت را به شكل موقت، متوقف خواهد كرد. رييس‌جمهور امريكا اعلام كرد كه اين كشور به صورت سالانه 500 ميليون دلار به اين سازمان پرداخت مي‌كند. ايالات‌متحده بزرگ‌ترين همكار سازمان بهداشت جهاني در بين 196 كشور جهان است و تقريبا 15درصد از بودجه اين آژانس را نيز تامين مي‌كند. 
در نامه ترامپ همچنين آمده است كه دولت او در حال گفت‌وگو با اين سازمان است، اما قصد دارد اقدامات لازم را هرچه سريع‌تر اجرايي كند. در اين نامه بسياري از مسائلي كه ترامپ قبلا مطرح كرده بود را مجدد بر آن تاكيد كرده است. در اين نامه همچنين آمده است كه من 30 روز به اين سازمان فرصت خواهم داد كه پيشرفت قابل توجه و اساسي در تعهدات خود انجام دهد و اگر اين اتفاق رخ ندهد توقف بودجه اين سازمان به شكل دايمي درخواهد آمد و عضويت امريكا نيز يك‌بار ديگر مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين اقدام امريكا به شكل قابل‌توجهي بودجه سازمان بهداشت جهاني را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد و اين موضوع به ‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. دكتر پاتريس هريس، رييس انجمن پزشكي امريكا مي‌گويد: كاهش بودجه سازمان بهداشت جهاني، به جاي تمركز روي راه‌حل‌ها يك اقدام خطرناك در يك لحظه خطرناك براي جهان است. 
آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل نيز در ماه آوريل عنوان كرد كه زمان براي مرور اقدامات و آموختن درس‌ها از بحران بعدتر وجود خواهد داشت، اما اين زمان در يك بحران نيست. 
او همچنين در بيانيه‌اي گفت: اكنون زمان مناسبي براي كاهش منابع سازمان بهداشت جهاني يا هر سازمان بشردوستانه ديگري كه در حال مبارزه با ويروس محسوب مي‌شود، نيست. 
چين با قاطعيت بارها پنهانكاري در‌خصوص جزييات مربوط به نحوه شيوع كرونا را پنهان كرده است. سازمان بهداشت‌ جهاني نيز از واكنش و پاسخ خود به اين ويروس دفاع كرده و گفته كه با اولين علايم همه‌گيري اين بيماري در ووهان اقدامات فوري در اين زمينه را انجام داده است. در هفتاد و سومين مجمع جهاني بهداشت، حداقل 116 كشور از پيش‌نويس قطعنامه‌اي حمايت كردند كه قرار است ارزيابي بي‌طرفانه و مستقل و جامع از عملكرد سازمان بهداشت جهاني در طول همه‌گيري انجام دهد. همچنين اين تحقيقات بناست منشا ويروس را شناسايي كند. دبيركل سازمان بهداشت جهاني از اين قطعنامه كه خواستار تحقيقات مستقل است، استقبال كرد و گفت: ارزيابي بي‌طرفانه، مستقل و جامع در سريع‌ترين زمان ممكن اتفاق خواهد افتاد. 
آنتونيو گوترش نيز خواستار وحدت بين ملت‌هايي بود كه با همه‌گيري مبارزه مي‌كنند. او گفت: يا ما در كنار هم مي‌ايستيم يا از هم جدا مي‌شويم.
چين در واكنش به نامه رييس‌جمهور امريكا اعلام كرد كه دونالد ترامپ و ايالات‌متحده در تلاش هستند تا اشتباهات خود در واشنگتن در بحث مهار ويروس كرونا را به ديگران نسبت دهد. سخنگوي وزارت خارجه چين به خبرنگاران گفت: ايالات‌متحده در تلاش است تا براي فرار از مسووليت و پذيرش اشتباه از چين استفاده كند. 
نكته در‌خصوص دونالد ترامپ دقيقا در همين‌جاست. ترامپ هر زمان و هر جايي با بحران روبه‌رو مي‌شود، تلاش مي‌كند تا بحراني خودساخته را ايجاد كند تا از بحران به وجود آمده به نحوي فرار كند. از سوي ديگر شايد دونالد ترامپ تصور مي‌كند اين سازمان‌هاي بين‌المللي بدون امريكا نمي‌توانند دوام آورند، اما روزي خطرناك خواهد بود كه امريكا كمك‌هاي خود را قطع كند و اين سازمان‌ها به كار خود ادامه دهند و آن زمان است كه امريكا بيش از هر زمان نفوذ و بازيگري خود در عرصه بين‌المللي را از دست مي‌دهد و اين موضوع مي‌تواند بسيار نگران‌كننده باشد. امريكا پرنفوذ‌ترين كشور در نهادهاي بين‌المللي است و خروج از آنها چيزي جز كاهش نفوذ نيست. لازم به ذكر است امريكا بودجه را نه براي توسعه اين نهادها بلكه براي نفوذ خود هزينه مي‌كند و نتيجه كمك چيزي جز كاهش نفوذ امريكا نخواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون