• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

ارسال دستورالعمل زمان‌بندي تمرينات و شروع مسابقات به باشگاه‌ها

ليگ برتر دوم تير آغاز مي‌شود

گروه ورزش

 

 

بعد از اينكه روز شنبه حسن روحاني دستور بازگشايي مسابقات ورزشي را صادر كرد، روز گذشته سازمان ليگ فوتبال با ارسال نامه‌اي به باشگاه‌ها و هيات‌هاي فوتبال استان‌هاي سراسر كشور زمان‌بندي تمرينات و آغاز مسابقات را رسما ابلاغ كرد. بر اساس اين نامه كه به امضاي حيدر بهاروند، سرپرست فدراسيون فوتبال رسيده است، تيم‌ها مي‌توانند در صورت كسب صلاحيت‌هاي پزشكي تمرينات‌شان را از تاريخ 3 خرداد آغاز كنند. مسابقات نيز به صورت رسمي از تاريخ دوم تير‌ماه آغاز مي‌شود. البته پيش از اين تاريخ و در 29 خرداد استقلال و فولاد خوزستان بازي معوقه خود را برگزار خواهند كرد. 
در اين نامه آمده است: «احتراما با استناد به پروتكل مصوبه ستاد مبارزه با كرونا در ورزش كه مورد تاييد وزارت بهداشت نيز بوده و در روزهاي آتي نيز مصوبات ارسال خواهد شد خواهشمند است با در نظر گرفتن تمامي جوانب امر نسبت به رعايت موارد ذيل توسط باشگاه‌ها و با نظارت ستاد مقابله با كرونا در ورزش دقت لازم را به عمل آوريد. 
1-پيگيري امور مربوط به بازگشايي محل تمرينات و ورزشگاه‌ها توسط هيات فوتبال استان‌ها و باشگاه‌هاي ذي‌نفع از اداره كل ورزش و جوانان استان و انجام امور مربوط به ضد عفوني كردن آنها
2-‌فراخوان بازيكنان و عوامل كادر فني توسط باشگاه‌ها
3-‌ انجام تست‌هاي استاندارد مربوط به تشخيص ويروس كرونا براي بازيكنان و عوامل كادرفني و اجرايي باشگاه‌ها طبق دستور ستاد مقابله با كرونا در ورزش
4-‌ تحويل نتايج تست‌‌هاي انجام شده به ستاد فوق‌الذكر يا ايفمارك و اخذ مجوزهاي لازم»
در بند 5 اين نامه نيز جدول زمان‌بندي تمرينات و شروع مسابقات ليگ‌هاي برتر، دسته يك دو و سه به تيم‌ها داده شده است كه به ترتيب زير خواهد بود: 
ليگ برتر زمان شروع تمرينات ۳ خرداد ۱۳۹۹ زمان مسابقه معوقه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ زمان شروع هفتگي مسابقات ۲ تير ۱۳۹۹
ليگ دسته اول؛  زمان شروع تمرينات ۵ خرداد ۱۳۹۹ زمان مسابقه معوقه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ زمان شروع هفتگي مسابقات ۴ تير ۱۳۹۹
ليگ دسته دوم ؛ زمان شروع تمرينات ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ زمان مسابقه معوقه ۵ تير ۱۳۹۹ زمان شروع هفتگي مسابقات ۱۰ تير ۱۳۹۹
ليگ دسته سوم؛  زمان شروع تمرينات ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ زمان مسابقه معوقه ۵ تير ۱۳۹۹ زمان شروع هفتگي مسابقات ۱۲ تير ۱۳۹۹
در پايان اين نامه نيز چنين آمده است: « بديهي است با توجه به مصوبات ستاد مبارزه با كرونا در ورزش در خصوص رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و پزشكي در تمرينات و مسابقات، جزييات اين پروتكل‌ها  متعاقبا  اعلام  مي‌شود.»
با توجه به نامه فوق ديگر شك و ترديدي در شروع دوباره مسابقات فوتبال باشگاه‌هاي كشور وجود نخواهد داشت و تيم‌ها بايد در اسرع وقت تمهيدات لازم براي حضور در رقابت‌ها را آغاز كنند. گرچه هنوز پروتكل‌هاي بهداشتي به دست باشگاه‌ها نرسيده اما يكي از اصلي‌ترين موارد اين پروتكل بدون شك گرفتن تست كرونا از بازيكنان است. بنابراين احتمالا طي امروز يا فردا بايد شاهد آزمايش دادن تمام بازيكنان و اعضاي كادرفني و اجرايي باشگاه‌ها باشيم. گفته مي‌شود بازيكنان استقلال تهران امروز براي تست كرونا راهي آزمايشگاه خواهند شد. 
اما نكته‌اي كه در اين نامه به آن اشاره نشده، زمان پايان مسابقات است كه تاريخي براي آن تعيين نشده است. در روزهاي قبل سهيل مهدي و چند تن از اعضاي ستاد مقابله با كرونا در ورزش اعلام كرده بودند مسابقات هر 5 روز يك بار انجام خواهد شد اما در نامه سازمان ليگ اشاره‌اي به اين مساله نشده است. با اين حال اگر همان اعلان قبلي را ملاك قرار دهيم مدت زمان برگزاري 9 هفته رقابت‌هاي ليگ برتر 45 روز به طول مي‌انجامد و اين يعني آخرين هفته ليگ به بعد از نيمه تابستان موكول خواهد شد. احتمالا شانزدهم يا هفدهم اين ماه. پيش‌تر گفته شده بود رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا از اواسط مرداد شروع مي‌شود و از آنجايي كه اين رقابت‌ها به صورت متمركز خواهد بود، رقابت‌هاي ليگ بايد تا آن موقع به اتمام رسيده باشد. 
نكته بعدي كه در نامه به چشم مي‌خورد فرصت تقريبا يك ماهه به تيم‌ها براي آماده‌سازي است. اين در حالي است كه گفته مي‌شد مدت زمان آماده‌سازي تيم‌ها 21 روز خواهد بود كه اين امر با مخالفت مربيان مواجه شده بود. اما با زمان‌بندي جديد و فرصت 30 روزه احتمالا تيم‌ها با شرايط بهتري از لحاظ آمادگي بدني راهي مسابقات خواهند شد. 
حال بايد منتظر ماند تا دستورالعمل دقيق اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي به دست باشگاه‌ها برسد. روز گذشته مهرزاد خليليان، سرپرست فدراسيون پزشكي ورزشي روز گذشته گفت: «ما به عنوان فدراسيون پزشكي كاملا در اختيار فدراسيون فوتبال هستيم. وزير ورزش براي برگزاري هرچه سالم‌تر تمرينات و مسابقات دستوراتي داده است. روز گذشته در حضور معاونان وزارت ورزش و بهداشت مسائلي مطرح شد. اميدواريم پروتكل‌هاي مربوطه توسط ناظراني كه با هماهنگي سازمان ليگ انتخاب مي‌شوند و آموزش مي‌بينند تمرينات به خوبي انجام شود تا فوتبال با كمترين مشكلات به اهدافي كه دارد برسد. ما هم به عنوان ناظر، هميار همكاران هستيم كه با شنيدن نظرات آنها خوشحال مي‌شويم اگر ابهامي وجود دارد برطرف كنيم.» همچنين سهيل مهدي رييس سازمان ليگ درباره ارايه اين پروتكل‌ها گفت كه اين دستورالعمل به زودي مورد بازبيني قرار مي‌گيرد و با شفاف شدن برخي موارد به دست باشگاه‌ها خواهد رسيد. 
چند روز قبل برخي از تيم‌هاي ليگ برتر با ارسال نامه به سازمان ليگ خواهان دريافت تسهيلاتي براي دريافت محصولات بهداشتي و محافظتي نظير ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده شده بودند. بايد ديد آيا ستاد مقابله با كرونا، فدراسيون پزشكي و سازمان ليگ فدراسيون فوتبال تمهيدي براي اين مساله انديشيده است يا خير؟ بايد در نظر داشت شايد تهيه اين اقلام براي تيم‌هاي متمول كار چندان سختي نباشد اما برخي تيم‌هاي دسته‌هاي يك، دو و سه و حتي ليگ برتري براي داشتن چنين اقلامي محدوديت‌هايي دارند. روز سه‌شنبه مهدي تارتار، سرمربي تيم نفت مسجد سليمان در مصاحبه‌اي عنوان كرد: «من فكر مي‌كنم بهترين راهكار اين بوده كه مسابقات ادامه پيدا كند و اين موضوع اتفاق خيلي خوبي است اما بايد همه ‌چيز در  نظر گرفته  شود. تيم ما يك تيم بي‌بضاعت است. ما همين الان مي‌خواهيم تمرينات را شروع كنيم اما پولي نداريم كه اولا تست كرونا بدهيم و بعد مواد ضدعفوني كننده خريداري كنيم. حتي زمين تمرين هم نداريم.» تارتار براي حل اين معضل تيم‌ها از دولت درخواست كرد براي اين منظور به تيم‌ها  وام  پرداخت كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون