• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4666 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ خرداد

همه آنچه بايد از شروع مجدد لاليگا بدانيد

لذت تماشاي دوباره مسي

اوايل بامداد روز جمعه لاليگاي اسپانيا بعد از چند ماه تعطيلي به خاطر شيوع كرونا دوباره از سر گرفته خواهد شد و علاقه‌مندان به فوتبال را شگفت‌زده خواهد كرد. گرچه بازي‌ها پشت‌ درهاي بسته خواهد بود اما ديدن دوباره ستاره‌هايي نظير مسي و هازارد و سايرين براي هر فوتبال‌دوستي جذاب خواهد بود. در اينجا همه آنچه بايد از ادامه فصل بدانيد، جمع‌آوري شده است. جايي كه يك رقابت تنگاتنگ بين رئال مادريد و بارسلونا براي كسب عنوان قهرماني وجود دارد. دو تيمي كه تنها 2 امتياز با هم اختلاف دارند.

كار سخت ستين

بارسلونا فعلا با 58 امتياز صدرنشين است اما در ادامه مسير روندي سخت خواهد داشت. سرمربي تيم كيكه ستين مجبور است با تنها 18 بازيكن مسابقات را دنبال كند. او كه در ژانويه به سمت سرمربي‌گري بارسا رسيده است با موجي از مصدومين مواجه است. منابع موجود او در خط دفاع، كلمنت لنگله و ساموئل اومتيتي است كه تازه از مصدوميت برگشته است. اين دو نفر به همراه جرارد پيكه اصلي‌ترين مدافعين بارسا هنگام رقابت با رئال مايوركا در زمين حريف خواهند بود. رونالد آراخو، بازيكن جوان و اروگوئه‌اي تيم هم كه در نخستين تجربه‌اش براي بارسا در دقيقه 14 اخراج شد ممكن است فعلا تا مدت‌ها به نيمكت تبعيد شود.

البته قدرت بارسا در انتهاي ديگر ميدان قرار دارد. ليونل مسي، برترين گلزن فعلي ليگ با 19 گل در 22 بازي كاملا آماده است. لوييز سوارز نيز از مصدوميت زانو رهايي پيدا كرده و در حال بازيابي توان از دست رفته‌اش است. قبل از تعطيلي مسابقات و به واسطه مصدوميت سوارز، زوج جادويي خط حمله اين تيم دچار مشكلات زيادي شد و بارسلونا حسابي به دردسر افتاده بود.

گمانه‌زني‌هاي مكرر در مورد آينده هافبك‌هاي مياني تيم يعني آرتور، ايوان راكيتيچ و آرتورو ويدال نشان مي‌دهد، مشكلاتي وجود دارد. برخي از بازيكنان از نيمكت‌نشيني ناراضي هستند و بايد ديد آنها چطور با اين وضعيت كنار مي‌آيند. نگراني بزرگ آبي‌اناري‌ها اما عدم اطمينان از كيكه ستين است. او هيچگاه نتوانسته موفقيت بزرگي به دست آورد و ادامه فصل براي او يك چالش جدي است.

آيا رئال مي‌تواند شكل بگيرد؟

در حال حاضر دست زيدان حسابي براي استفاده از نقشه‌هاي متنوع باز است. به خصوص كه سرمربي رئال مي‌تواند بعد مدت‌ها از وجود هازارد و ماركو آسنسيو كه به تازگي از مصدوميت برگشته‌اند، استفاده كند.

اما سوال اينجاست كه كدام يك از اين ستاره‌ها مي‌توانند آنچه زيدان مي‌خواهد را در جلوي زمين به نمايش بگذارند. به غير از كريم بنزما كه پيش از ژانويه در 14 بازي 12 گل به ثمر رسانده است 7 بازيكن خط جلوي رئال از جمله 3 ستاره گران‌قيمت تيم يعني هازارد، گرت بيل و لوكا يوويج در مجموع 12 گل به ثمر رسانده‌اند. رئال قبل از تعطيلي رقابت‌ها 3 بازي از 4 بازي آخرش را از دست داده بود و گرچه شكل بازي آنها از بارسا بهتر به نظر مي‌رسيد اما عدم دقت مهاجمين كهكشاني‌ها در زدن ضربات آخر مخصوصا از دست دادن دو پنالتي باعث شد آنها صدر جدول را از دست بدهند.

يك مساله خيلي مهم كوچ رئال از سانتياگو برنابئو به ورزشگاه 6 هزار نفري آلفردو دي‌استفانو است. اين ورزشگاه معمولا ميزبان بازي‌هاي تيم دوم رئال است. البته برخي ديگر از تيم‌هاي لاليگا نظير والنسيا نيز قصد دارد به جاي برگزاري مسابقاتش در مستايا، ميزباني از تيم‌هاي ديگر را در ورزشگاهي كه در 100 مايلي آنجا قرار دارد، انجام دهد.

بازيكنان زيدان كه تمرينات روزمره‌شان را در ورزشگاه دي‌استفانو برگزار مي‌كنند كاملا به اين محيط آشنايي دارند اما ديدن تنها 6 هزار صندلي در اطراف‌شان ممكن است مزيت بازي‌هاي خانگي را از اين تيم بگيرد.

نبرد كسب سهميه

رقابت براي كسب سهميه ليگ قهرمانان به اندازه رقابت براي كسب عنوان قهرماني هيجان‌انگيز و پيچيده است. در حال حاضر 5 تيم كه فاصه امتيازي آنها 5 امتياز است در رده‌هاي سوم تا هفتم ايستاده‌اند و تنها دو تيم شانس كسب سهميه را دارند.

مقام سوم در حال حاضر توسط سويا اشغال شده است. اين تيم بايد در شروع مسابقات به مصاف رئال بتيس برود. تيم چهارم جدول رئال سوسيه‌داد مطمئنا يكي از هيجان‌انگيزترين تيم‌هاي اسپانيا و حتي اروپاست. با وجود مارتين اوگارد، بازيگر درجه يك و ميشاييل مرينو همچنين هافبكي به نام ميكل اويارزابال و مهاجم سوئدي تيم‌شان الكساند ايساك، سوسيه‌داد يكي از شانس‌هاي اصلي رسيدن به يوسي‌ال فصل بعد محسوب مي‌شود.

از طرف ديگر تيم پنجم يعني ختافه گرچه به گواه بسياري از كارشناسان خيلي زشت فوتبال بازي مي‌كند اما در نتيجه‌گيري كاملا موفق عمل كرده است. سبك بازي آنها به شكلي است كه ممكن است خون طرف مقابل را به جوش آورد اما تيم خوزه بوردالاس با توجه به جايگاهي كه براي تيمش به دست آورده، شايسته اعتبار بسيار زيادي است.

در رتبه‌هاي ششم و هفتم نيز شاهد تعقيب و گريز اتلتيكو مادريد و والنسيا هستيم. اتلتيكو بعد از پيروزي خارق‌العاده‌اش مقابل ليورپول در آنفيلد از لحاظ رواني رشد زيادي را تجربه كرده است اما مصدوميت ستاره جوان تيم يعني ژوائو فليكس شايد ضربه بدي به اين تيم در راه كسب سهميه بزند. در مورد والنسيا نيز بايد ديد، خفاش‌ها بعد از خوردن 8 گل در دو بازي رفت و برگشت از آتالانتا در ليگ قهرمانان و كنار رفتن از آن مسابقات توانسته‌اند، روحيه‌شان را بازيابي كنند يا خير؟

فانوس به دستان

در انتهاي جدول لاليگا، اسپانيول قرار دارد كه تنها 20 امتياز به دست آورده و بايد ديد مي‌تواند از منطقه سقوط فرار كند؟ تيمي كه از 89 دوره لاليگا در 85 دوره آن حاضر بوده در حال حاضر شرايط بسيار سختي را تجربه مي‌كند. آنها با سومين مربي اين فصل خود به دنبال اين هستند كه تعداد بردهاي‌شان را از عدد 4 فراتر ببرند.

به جز اسپانيول 5 تيم ديگر در معرض خطر سقوط قرار دارند. در رده پانزدهم تيم متعلق به رونالدوي برزيلي يعني وايادوليد قرار دارد كه 29 امتياز دارد. تيم‌هاي ايبار، سلتاويگو، مايوركا و لگانس نيز در رده‌هاي شانزدهم تا نوزدهم ايستاده‌اند و بين اين 4 تيم 4 امتياز فاصله است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون