• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4666 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ خرداد

بهنام تشكري تيمجاني بر ابهامات افزود

سرمربي تيم اميد مركز فرهنگي ايران و هلند را نمي‌شناسد!

آن قدر اين چند روز در مورد قرارداد ويلموتس صحبت شده است كه بعيد به نظر مي‌رسد نيازي به مقدمه براي آشنايي با موضوع بحث وجود داشته باشد. اما آنچه باعث شده همچنان اين پرونده در رسانه‌ها مورد تحليل قرار بگيرد حجم عظيمي از تناقضات است كه به مرور رو مي‌شود و ابعاد جديدي به ماجرا مي‌دهد. 
يكي از نقاط مبهم معماي پرونده ويلموتس موسسه فرهنگي ايران و هلند است كه نامش را مهدي تاج براي نخستين‌بار در برنامه بدون تعارف بيست‌وسي معرفي كرد. تاج مدعي شد اين موسسه 3 مربي به نام‌هاي لوپتگي، رنارد و ويلموتس را به وزارت ورزش معرفي كرده است. جست‌وجوها براي پيدا كردن اخباري در رابطه با اين موسسه نتيجه چنداني نداشت. جز اينكه فهميديم موسسه فرهنگي ايران و هلند يك موسسه خصوصي است كه سال 95 توسط سلطاني‌فر رييس وقت سازمان گردشگري و صنايع دستي در لاهه هلند افتتاح شده و قرار است در صادرات صنايع دستي و محصولات فرهنگي فعاليت كند. مديرعامل اين موسسه به نام مازيار تشكري تيمجاني نيز به اندازه موسسه‌اش براي رسانه‌ها مرموز شد چرا كه جز دو سه مصاحبه كه آن هم مربوط به چند سال پيش مي‌شد، چيز ديگري از او پيدا نشد. 
گرچه در اين چند روز هم تاج و سلطاني‌فر تاكيد داشتند كه اين موسسه نقشي در انتخاب ويلموتس نداشته و صرفا مربيان را پيشنهاد داده بوده اما همچنان براي اهالي فوتبال اين سوال مطرح بود كه چرا چنين موسسه‌اي بايد در انتخاب سرمربي تيم ملي دخالت كند؟ 
تا اينكه روز چهارشنبه اين موسسه و مديرعاملش از پشت پرده بيرون آمدند و نخستين واكنش رسمي‌شان را به اتفاقات اين چند روز نشان دادند. اين موسسه همراه با بيانيه‌اش نامه‌اي كه براي مسعود سلطاني‌فر فرستاده بود را نيز به خبرگزاري‌ها ارسال كرد. 
در نامه مذكور به‌طور خلاصه چنين آمده است: به دليل ناكامي تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا مجموعه مركز فرهنگي تجاري ايران هلند بر خود تكليف مي‌داند از ظرفيت‌هاي موجودش براي پيشرفت فوتبال استفاده كند. در آن نامه اين مركز مدعي شده مذاكرات اوليه را با آقايان فرناندو هيه‌رو (سرمربي موقت اسپانيا در جام جهاني 2018) و ويلموتس آغاز كرده و به پيوست رزومه اين دو مربي را ارسال مي‌كند. در پايان اين مركز تاكيد كرده اگر وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال موافق هستند هماهنگي‌هاي لازم براي مذاكرات بعدي انجام شود. در پاي نامه نيز نام بهنام تشكري تيمجاني به چشم مي‌خورد. 
اما در دفاعيه اين مركز نيز به اختصار چنين آمده: 
1-‌ مركز تجاري فرهنگي ايران و هلند در سال 2015 به صورت غير رسمي و در سال 2016 با ثبت رسمي به شكل كاملا خصوصي افتتاح شده است. 
2-‌ اين مركز در سال 2015 با برنامه‌ريزي اردوي تداركاتي تيم ملي اميد در كشور هلند و هماهنگي چند بازي دوستانه آغاز شده است. 
3-‌ پس از پايان قرارداد كي‌روش «اين مركز بنا برسابقه و تجربه همكاري با تيم ملي اميد، و با بهره‌گيري از توان تخصصي تيم حقوقي و مشاوران حرفه‌اي خود در حوزه فوتبال اروپا، اقدام به ارزيابي گزينه‌هاي ممكن و مناسب براي مربي‌گري تيم ملي فوتبال ايران نمود و رايزني‌ها و مذاكرات متعددي را در دستور كار قرار داد.»
4-‌ اين مركز بعد از معرفي ويلموتس ديگر ارتباطي با وزارت ورزش نداشت تا اينكه به يك‌باره خبر عقد قرارداد او با فدراسيون فوتبال را در رسانه‌ها شنيده است. در انتها نيز اين مركز گفته است: «ادعا‌هاي واهي و بي پايه و اساس مطرح شده درخصوص ايفاي نقش مركز تجاري-فرهنگي ايران و هلند در فرآيند عقد قرارداد غيركارشناسي با جناب آقاي ويلموتس، صرفا ساخته و پرداخته ذهن اشخاص حقيقي يا حقوقي است كه مسووليت انتخاب آقاي ويلموتس، انجام مذاكرات و درنهايت تنظيم و عقد قرارداد با ايشان را برعهده داشته‌اند و اكنون با يك فرافكني سخيف سعي در فرار از مسووليت‌هاي قانوني خود دارند.»
با رونمايي از نامه‌اي كه تيمجاني براي وزارت ورزش ارسال كرده بود و توضيحاتي كه در ادامه ارايه كرده نه تنها سوالات پيرامون اين مركز و ماهيتش برطرف نشده بلكه بيشتر هم شده است. در وهله اول اين مركز ادعا مي‌كند هيرو و ويلموتس را معرفي كرده اما تاج در نامه‌اي كه در پخش خبري بيست‌وسي نشان داد اعلام كرد اين مركز سه مربي يعني لوپتگي، رنارد و ويلموتس را معرفي كرده بوده. دوم اينكه اين موسسه قبل از ارسال نامه به وزارت ورزش شخصا وارد مذاكره با سرمربيان شده است و اين در حالي است كه وظيفه‌اي اينچنيني كار كارگزاران رسمي فوتبال است و در چارچوپ فعاليت‌هاي يك مركز فرهنگي قرار نمي‌گيرد. ديگر مساله ابهام برانگيز ادعاي تيمجاني در مورد برگزاري اردوي تيم ملي اميد است. آن زمان محمد خاكپور سرمربي تيم ملي اميد بود و حبيب كاشاني سرپرست تيم. محمد خاكپور كه به قول خودش مدت‌هاست فوتبال را دنبال نمي‌كند و در جريان اخبار روز نيست، در واكنش به اين سوال «اعتماد» كه «آيا چنين مركزي را مي‌شناسيد و آيا همين مركز اردوي شما را در هلند برنامه‌ريزي كرده بود؟» پاسخ داد: «من در جريان اين جور چيزها نبودم. من به عنوان سرمربي اردو درخواست مي‌كردم و برايم فراهم مي‌شد. آقاي كاشاني به عنوان سرپرست تيم در آن برهه بايد پاسخ بدهند. اما در عين حال من تاكنون اسم اين مركز را نشنيده‌ام» پيگيري‌ها از حبيب كاشاني اما بي‌نتيجه ماند و ايشان نخواستند جواب اين سوال را بدهند!
با اين حال بسيار عجيب به نظر مي‌رسد كه موسسه‌اي از صفر تا صد اردوي يك تيم را برعهده بگيرد اما سرمربي وقت تيم حتي نامي از آن موسسه به گوشش نخورده باشد. بسيار بعيد است كه آقاي تيمجاني با توجه به علاقه‌شان به فوتبال (آن طور كه از نامه ارسالي به وزارت مشخص است) نخواسته باشد خودش را نشان بدهد. سوال اينجاست كه اين موسسه بر چه اساسي آن طور كه خودش ادعا مي‌كند بازي‌هاي دوستانه تيم را با دو تيم اخليس و رودا در هلند و يك تيم از ليگ يك بلژيك را هماهنگ كرده در حالي كه نظر سرمربي تيم را نخواسته؟ 
در پايان دفاعيه اين مركز از قرارداد ويلموتس به عنوان قراردادي حيرت‌انگيز كه رقمي نجومي دارد نام برده شده است. با اين حساب به نظر مي‌رسد تيمجاني و تيمش به عنوان پيشگام مذاكره با ويلموتس سر رقم‌هاي بسيار پايين‌تري بحث كرده بودند و حال بايد پرسيد وقتي حتي يك موسسه فرهنگي هنري نيز مي‌توانست ويلموتس را با قيمت ارزان‌تري به استخدام در بياورد، چطور فدراسيون فوتبال ايران حاضر شد سالي 2.2 ميليون يورو و در مجموع نزديك به 8 ميليون يورو با ويلموتس قرارداد ببندد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون