• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

دلارهايي كه در مستطيل سبز مي‌دوند

گران‌ترين بازي‌هاي تاريخ فوتبال

ترجمه: علي ولي‌اللهي

وقتي در طول يك مسابقه فوتبال ارزش بازيكنان حاضر در زمين را محاسبه مي‌كنيم، 10 بازي گران‌قيمت زمان ما كدام بازي‌ها مي‌شوند؟ در حالي كه بازيكنان پول‌هاي كلاني دريافت مي‌كنند، اما برخي از آنها هميشه ارزش آن را نداشته‌اند. اين باعث شد فكر كنيم باارزش‌ترين ديدارهاي بين دو تيم كه تاكنون برگزار شده كدام بازي‌هاست؟ ما در حال صحبت در مورد ميزان پولي هستيم كه در زمين بازي وجود دارد. بنابراين با وجود اينكه يونايتد و پي‌اس‌جي رقم‌هاي سنگيني در نقل‌وانتقالات هزينه مي‌كنند در اين فهرست جايي نداشته باشند؛ رفرنس قيمت بازيكنان نيز ترنسفرماركت است.

10-منچسترسيتي- ليورپول؛ جولاي 2020

اين بازي همين چند روز پيش برگزار شد و شاگردان گوارديولا موفق شدند قهرمان زودهنگام مسابقات را با 4 گل در هم بكوبند. هر دو تيم از مهره‌هاي بسيار ارزشمندي سود بردند اما اگر همين بازي چند ماه پيش برگزار شده بود شايد رتبه بهتري در اين فهرست پيدا مي‌كرد. ارزش تقريبي بازيكنان بعد از شيوع كرونا تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته است.

ارزش تركيب دو تيم: 1.27 ميليارد پوند

9-ليورپول- تاتنهام؛ ژانويه 2020

اين مسابقه‌اي نيست كه در حافظه شما مانده باشد. اين فقط يك برد ساده يك بر صفر در طول فصل فوق‌العاده ليورپول به حساب مي‌آيد. با اين حال بازيكنان ليورپول در آن بازي 832 ميليون پوند ارزش داشتند. در حالي كه تاتنهام با ستاره‌هايي نظير دله آلي و سون و هري وينگس تيمي گران‌قيمت محسوب مي‌شد.

ارزش تركيب دو تيم: 1.27 ميليارد پوند

8-بارسلونا- رئال‌مادريد؛ مارس 2019

الكلاسيكو هميشه يكي از گران‌ترين بازي‌هاي دنياست چون بهترين بازيكنان هر سال در اين بازي به ميدان مي‌روند. بنابراين جاي تعجب نيست كه اين بازي دو بار در ليست تكرار شده است. پيروزي يك بر صفر بارسا در آن ديدار با استعدادهاي ويژه بازيكنان اين تيم به دست آمد. آبي‌اناري‌ها در آن بازي 738 ميليون پوند ارزش داشتند و رئالي‌ها با ارزش 544 ميليون پوند وارد زمين شده بودند. با اينكه اكثر ستاره‌هاي آن بازي نظير دمبله و مسي و آرتور و بيل و جونيور و واران در بهترين فرم خود نبودند اما باز هم ارزش خارق‌العاده‌اي داشتند.

ارزش تركيب دو تيم: 1.28 ميليارد پوند

7-اتلتيكو مادريد- ليورپول؛ مارس 2020

مسابقه‌اي كه باعث شد قلب قرمزهاي آنفيلد بشكند. اما اين باعث نشد كه هواداران ليورپول بخواهند كل 11 ستاره‌اي كه بازي را آغاز كرده بودند را بفروشند. ارزش ليورپول در آن بازي 200 ميليون پوند بالاتر از ارزش بازيكنان اتلتيكو بود. گرچه شاگردان سيمئونه ستاره‌هاي با ارزشي نظير اوبلاك و سائول و فليكس را در كنار خود مي‌ديدند كه ارزشي بالغ بر 524 ميليون پوند مي‌شد و در نهايت هم سه بر دو پيروز شدند.

ارزش تركيب دو تيم: 1.29 ميليارد پوند

6-اتلتيكو مادريد- بارسلونا؛ نوامبر 2018

آن زمان اتلتيكو از ستاره‌اي بهره مي‌برد كه يك سال قبل راهي بارسلونا شد اما زمان حضورش ارزش زيادي به تركيب پايتخت داده بود. در آن بازي كه يك‌يك مساوي شد آنتوان گريزمان كه بعدها به بارسا پيوست در كنار لمار و هرناندز ارزش تيم ميزبان را 608 ميليون پوند كرده بود. بازيكنان بارسا هم آن زمان ارزشي معادل 679 ميليون پوند داشتند.

ارزش تركيب دو تيم: 1.29 ميليارد پوند

5-بارسلونا- رئال‌مادريد؛ مه‌2018

دوباره به الكلاسيكو برگشتيم. اين در شرايطي بود كه ساموئل اومتيتي به عنوان يكي از با ارزش‌ترين مدافعان جهان به جام جهاني مي‌رفت. كوتينيو مدتي بود كه به بارسا پيوسته بود و مسي و سوارز هم بودند. در مقابل رقيب هم با تمام قدرت بود. رونالدو هنوز در رئال بود و ستاره‌هاي ديگر رئال نظير ماسلو نيز در اوج بودند. در آن بازي كه دو بر دو شد بارسا 724 ميليون پوند مي‌ارزيد و رئال 565 ميليون پوند.

ارزش تركيب دو تيم: 1.29 ميليارد پوند

4-ليورپول- تاتنهام؛ اكتبر 2019

يكي ديگر از ديدارهاي ليورپول و تاتنهام كه باز هم ليورپول دو بر يك برد؛ البته به سختي. هري كين و سون و موسي سيسوكو ارزشمندترين بازيكنان هاتسپر بودند و فن‌دايك و صلاح و آليسون گران‌ترين بازيكنان سرخ‌هاي مرسي‌سايد. ليورپول ارزشي معادل 742 ميليون پوند داشت و اسپرز 559 ميليون.

ارزش تركيب دو تيم: 1.3 ميليارد پوند

3-بارسلونا- اتلتيكو مادريد؛ آوريل 2019

اين بازي را بارسلونا دو بر صفر برد. مسابقه‌اي كه در آن اتلتيكو با حضور بازيكناني نظير گرزيمان و كاستا و توماس پارتي مقابل ستاره‌هاي بارسلونا نظير مسي و آرتور و ترشتگن قرار گرفتند. همان موقع نيز در تفسيرهاي بازي به ارزش مالي بازيكنان دو تيم اشاره مي‌شد.

ارزش تركيب دو تيم: 1.31 ميليارد پوند

2- اتلتيكو مادريد- ليورپول؛ فوريه 2020

با توجه به چيزهايي كه تاكنون كشف كرديم جاي تعجب نيست كه اين مسابقه بسيار با ارزش بوده باشد. اين پيش از آن بود كه بفهميم ليورپول گرچه فوق‌العاده است، اما راهي براي رسيدن به كسب سه‌گانه پيدا نخواهد كرد و مقابل اتلتيكو حذف مي‌شود. وقتي براي تماشاي آن مسابقه كه با برتري يك گله اتلتيكو پايان يافت، پاي‌گيرنده‌ها نشسته بوديد احتمالا متوجه شديد كه بخش زيادي از كيفيت بالاي بازي به ارزش بالاي بازيكنان برمي‌گردد. براي ثبت ركورد آن شب تركيب ليورپول 864 ميليون پوند مي‌ارزيد. گرچه در انتها ثابت شد پول نمي‌تواند خوشبختي بياورد.

ارزش تركيب دو تيم: 1.32 ميليارد پوند

1-ليورپول- منچسترسيتي، نوامبر 2019

شايد جاي تعجب نباشد كه ليورپول و منچسترسيتي در عوض الكلاسيكو عنوان گران‌ترين بازي تاريخ تاكنون را به دست آورده باشند. دو تيم با ستاره‌هايي گران‌قيمت و مربياني ارزشمند وارد زمين شدند. ليورپول آن بازي را 3 بر يك برد تا نشان بدهد چقدر براي قهرماني آماده است. با اين حال اين جذاب‌ترين ديدار تاريخ دو تيم نبود ولي تبديل به گران‌ترين بازي تاريخ شد. سيتي با ارزشي معادل 634 ميليون پوند و ليورپول با ارزشي معادل 742.5 ميليون پوند اين عنوان را رقم زدند. نكته عجيب اينكه چند تن از گران‌ترين ستاره‌هاي سيتي نظير لاپورت و ادرسون و مندي و سانه غايب بودند. فكر كنيد اگر آنها بودند اين بازي چه ارزشي مي‌توانست داشته باشد!

ارزش تركيب دو تيم: 1.38 ميليارد پوند

منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون