• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

بعد از كاهش كرونايي‌هاي آبي‌پوشان

استقلال امروز با تراكتور بازي مي‌كند

سامان سعادت

هفته پيش و قبل از بازي استقلال با پارس‌ جنوبي جم اعلام شد 13 بازيكن اين تيم به كرونا مبتلا شدند. همچنين از اردوي اهوازي‌ها به گوش رسيد كه 11 بازيكن و 5 عضو كادر فولاد نيز مبتلا هستند. استقلالي‌ها به همين دليل از پرواز به جنوب خودداري كردند تا ديدار دو تيم لغو شود. فولاد هم از قائمشهر به اهواز بازگشت تا ديدار اين تيم با نساجي نيز برگزار نشود. ادعاي استقلالي‌ها و فولادي‌ها شوك بزرگي نه به فقط فوتبال كه به كل كشور وارد كرد. از همان روز چندين بحث مهم و جدي پيرامون اين ماجرا شكل گرفت. اينكه آيا بايد در چنين شرايطي مسابقات را ادامه داد؟ آيا بازيكنان استقلال و فولاد از اين وضعيت به سلامت عبور مي‌كنند؟ چه كسي پاسخگوي اتفاقات رخ داده است؟ آيا بازيكنان استقلال و وفولاد راست مي‌گويند؟ و بحث‌هايي از اين دست كه از كانال‌هاي فضاي مجازي تا برنامه‌هاي تلويزيوني را دربر گرفت. 

واكنش سازمان ليگ به اين اتفاق، راستي‌آزمايي تست‌هاي بازيكنان استقلال و فولاد بود، به همين دليل سازمان ليگ از اين دو باشگاه خواست كه هم بازيكنان مثبت و هم ساير بازيكنان را براي تست آماده كنند. بعد از كش و قوس‌هاي فراوان بالاخره هم كرونايي‌هاي دو تيم و هم ساير اعضا در چند مرحله تست كرونا شركت كردند. نتيجه اين تست‌ها از چند جهت اهميت داشت؛ يكي رفع نگراني براي سلامت بازيكنان دو تيم و ديگري نتيجه دو ديداري كه لغو شده بود. سازمان ليگ تاكيد كرد اگر بعد از اين تست‌ها، كرونايي‌هاي استقلال و فولاد به 25درصد برسد بازي دو تيم به زمان ديگري موكول خواهد شد و در غير اين صورت پرونده به كميته انضباطي ارجاع خواهد شد. در اين ميان عكس‌هايي از قرنطينه وريا غفوري، كاپيتان استقلال منتشر شد كه دل هواداران را به درد آورد. در آن تصوير وريا در روز تولد دخترش از پشت شيشه با او در حال صحبت بود. 
آنچه در اين بين تعجب‌آميز جلوه كرد، اصرار سازمان ليگ براي برگزاري ديدار استقلال و تراكتور در هفته بيست‌وچهارم بود. تراكتوري‌ها معتقد بودند تعداد كرونايي‌هاي استقلال به حد نصاب نرسيده و اين تيم بايد بازي خودش را برگزار كند. سرمربي اين تيم در مصاحبه‌اي مدعي شد ما بليت خريده‌ و هتل رزرو كرده‌ايم و بازي نبايد لغو شود. ساكت الهامي با اشاره به اينكه استقلال تيم قدرتمندي است به اين نكته اشاره كرد كه آنها در هر شرايطي مي‌توانند تيمي قوي راهي زمين كنند. در سمت مقابل استقلال كه چند روز بود تمريناتش را لغو كرده بود بالاخره از روز پنجشنبه با 12، 13 بازيكن تمريناتش را آغاز كرد در حالي كه كادر فني و مديريت استقلال به‌شدت از اتفاقات رخ داده عصباني بودند. 
نكته مهمي كه در مورد ديدار دو تيم وجود دارد، فارغ از پيشينه رقابتي دو تيم، بحث جايگاه جدولي و امتيازي دو تيم است. تراكتور و استقلال هر دو به‌شدت براي كسب سهميه مي‌جنگند. ديدار رو در روي دو تيم به اصطلاح فوتبالي‌ها يك بازي 6 امتيازي محسوب مي‌شود. همين امر باعث شد هواداران استقلال، تراكتوري‌ها را به سوءاستفاده از اين وضعيت متهم كنند. در سمت مقابل تراكتوري‌ها نيز بر رعايت قانون تاكيد كردند. البته برخي تراكتوري‌ها معتقدند بايد نتيجه ديدار پارس جنوبي جم و استقلال نيز زودتر مشخص شود. 
تمام اين حواشي وجود داشت تا به اواسط روز جمعه رسيديم؛ جايي كه دكتر ستوده، پزشك باشگاه استقلال در مصاحبه با رسانه رسمي باشگاه از منفي شدن تست چند بازيكن و مثبت شدن تست يك بازيكن جديد خبر داد. پيش از اين در آخرين تست قطعي استقلالي‌ها گفته شد 
8 بازيكن و يك فيزيوتراپيست استقلالي‌ها كرونا مثبت هستند. اما با توضيحات ستوده و اخباري كه از اطراف باشگاه به گوش رسيد، تست‌هاي مسعود ريگي، آرش رضاوند و مهدي قائدي منفي شده و اين بازيكنان مي‌توانند در ديدار با تراكتور به ميدان بروند. همچنين خبر رسيده كه بازيكناني نظير وريا غفوري و چند نفر ديگر هم مشكل خاصي ندارند و حتي كاپيتان استقلال در تماس با مسوولان باشگاه از آنها خواسته اجازه بدهند در بازي شنبه مقابل حريف تبريزي به  ميدان برود.
مجيد نامجومطلق، مربي استقلال در كنفرانس خبري قبل از بازي تيمش مقابل تراكتور در مورد اين مسائل توضيحاتي ارايه كرد. نامجومطلق گفت: «حدود ۵ روز است كه تمرين نكرديم و نمي‌شود درباره مسائل فني صحبت كرد. ما كلا ديروز (پنجشنبه) با ۱۲ بازيكن تمرين كرديم.  در اين شرايط الان براي ما ديدار با تراكتور را برگزار مي‌كنند. من نمي‌دانم لغو اين بازي دست چه كسي است چون به هر كسي كه مي‌گوييم، اظهار مي‌كند كه دست ما نيست. سلامتي بازيكنان براي ما مهم است.» مربي استقلال در مورد منفي شدن تست جديد بازيكنانش گفت: «۱۲ بازيكن تيم ما تست‌هاي‌شان منفي بوده و ۵ بازيكن تيم يعني ريگي، دانشگر، قائدي، رضاوند و پورحميدي اگر جواب تست‌شان منفي باشد، در تمرين حضور پيدا مي‌كنند و با اين شرايط بايد بدون تمرين مقابل تراكتور حاضر شويم.»
در چنين شرايطي بدون شك بازي امروز دو تيم برگزار خواهد شد. اما آنچه به عنوان يك سوال اساسي بدون پاسخ مي‌ماند، فرآيندي است كه در هفته گذشته طي شده است. از آن شوك بزرگ كه به ورزش و جامعه وارد شد تا بازگشت عجيب و غريب و سه روزه كرونايي‌هاي استقلال به تمرين! مي‌توان گفت از لحظات اوليه‌اي كه اسامي كرونايي‌هاي استقلال منتشر شده است ساعت به ساعت و روز به روز از تعداد اين افراد كاسته شده. بسياري از كاربران شبكه‌هاي مجازي به اين نكته اشاره كرده‌اند كه تغييرات مبتلايان استقلال براساس اتفاقاتي كه براي تيم رخ مي‌دهد تغيير كرده است. مثلا وقتي از طرف سازمان ليگ مجبور شدند راهي جم شوند به يك باره تست 5 نفر ديگر مثبت اعلام شد كه برخي از آنان در ساعت‌هاي بعدي ابتلاي‌‍شان را تكذيب كردند. بعد به اين خاطر كه بازي با تراكتور لغو شود اعلام شد استقلال فقط 12 بازيكن غيركرونايي دارد و اما زماني كه بازي لغو نشد، كروناي چند بازيكن كليدي استقلال منفي شد. 
با اين وجود برخي پزشكان چنين اتفاقاتي را در تست‌هاي كرونا كاملا عادي مي‌دانند. برخي پزشكان معتقدند بهترين زمان تست كرونا 14 روز بعد از بروز علائم است و برخي ديگر مي‌گويند ممكن است تست كسي كه مبتلا شده در 5 روز نخست منفي شود، به همين دليل برخي تست‌هاي ديگر نيز انجام مي‌شود تا صحت آزمايش‌ها بالا برود. در مورد استقلال نيز ممكن است مسائلي از اين دست به وجود آمده باشد و تغيير نتايج نه از باب كرونانمايي كه از باب رفتار متغير ويروس كرونا و عدم قطعيت صددرصدي تست‌ها باشد. 
نكته حائز اهميت ماجراي هفته پيش اين است كه برخلاف استقلال بازي تيم فولاد تا زمان نگارش اين گزارش لغو شده است؛ گويا فولادي‌ها در تست مجدد نيز ابتلاي بالايي به بيماري كرونا به ثبت رسانده‌اند و به همين دليل آنها در خانه با  نفت مسجدسليمان روبه‌رو نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون