• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

نفت بالا كشيد، طلا گران شد

تداوم پيشروي طلا به سمت كانال 1200 دلاري

 

گروه اقتصادي|همه بازارها ديروز بر مدار مثبت بودند. در بازارهاي جهاني قيمت نفت خام افزايش پيدا كرد. هر بشكه نفت خام امريكا 61 دلار، هر بشكه نفت برنت درياي شمال 67 دلار و نفت اوپك 64 دلار قيمت خوردند. روند صعودي بازار نفت در حالي اتفاق افتاد كه اونس جهاني طلا هم ديروز به 1193 دلار صعود كرد. در بازار فلزات اساسي هم آلومينيوم، مس و نيكل گران شدند. در بازار ديروز بازهم ارزش يورو در برابر دلار بالا رفت. اين در حالي بود كه كبالت و سرب در مدار نزول حركت كردند.
 در بازار ارز تهران هم ديروز هر دلار امريكا با افزايش قيمت به 3330 تومان رسيد. اين در حالي بود كه دلار ديروز 3317 تومان خريداري مي‌شد. قيمت خريد ديروز يورو 3735 تومان و قيمت فروش آن 3747 تومان بود. پوند انگليس ديروز 5175 تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه درهم امارات و لير تركيه به ترتيب 905 تومان و 1250 تومان قيمت‌گذاري شده بود.
بازار طلاي تهران هم تحت تاثير افزايش قيمت جهاني اونس و بالا رفتن نرخ دلار آزاد صعود كرد. هر سكه تمام طرح جديد ديروز 943 هزار تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه ديروز 478 هزار تومان و 268 هزار تومان معامله شدند. سكه يك گرمي هم به 182 هزار تومان باز‌گشت.
 تحولات اونس جهاني طلا قيمت طلاي 18 عيار را هم افزايش داد تا 95 هزار و 870 تومان براي هر گرم آن تثبيت شود. قيمت هر مثقال طلاي آب شده نيز ديروز 415 هزار و 300 تومان بود.
قيمت طلا در حالي در مبادلات ديروز با افزايش نسبي روبه‌رو شد كه نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به افزايش نرخ بهره فدرال رزرو امريكا همچنان فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است.
قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني به بيش از 1194 دلار رسيده است. قيمت طلا روز سه شنبه نيز براي لحظاتي به بيش از 1196 دلار رسيد كه اين بالاترين رقم در يك هفته گذشته به شمار مي‌رود. اين در حالي بود كه اونس جهاني طلا روز سه شنبه با افزايش يك درصدي روبه‌رو شد كه علت اصلي آن افزايش تقاضا تحت تاثير افت ارزش دلار و شاخص سهام بوده است.
به گزارش رويترز، افزايش بازدهي اوراق قرضه آلمان تاثير زيادي بر رشد ارزش يورو در برابر دلار امريكا داشته و اين مساله به نفع قيمت طلا بوده است. انتشار آمارهاي نااميد‌كننده در خصوص وضعيت خرده فروشي در اقتصاد امريكا نيز تاثير زيادي بر افت ارزش دلار داشته است. اكثر كارشناسان اقتصادي و سرمايه‌گذاران بين‌المللي بر اين باورند كه قيمت طلا در هفته‌هاي آينده تحت تاثير گمانه‌زني‌هاي مربوط به نتايج نشست فدرال رزرو امريكا در ماه ژوئن قرار خواهد داشت.

طلاي 1170 تا 1250 دلاري در سه ماهه دوم امسال
اين در حالي است كه افزايش نسبي قيمت طلا در هفته‌هاي نخستين سال 2015 ميلادي، قيمت اين فلز گرانبها در ماه‌هاي اخير بار ديگر با افت نسبي روبه‌رو شده و به كمتر از 1200 دلار رسيده است، به اعتقاد كارشناسان اقتصادي و فعالان بازارهاي بين‌المللي، نگراني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره امريكا تا پايان امسال فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده و موجب تقويت ارزش دلار شده است. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد قيمت جهاني طلا در سه ماه دوم امسال نيز تحت تاثير نوسانات ارزش دلار و ضعيف بودن تقاضاي فيزيكي قرار خواهد داشت و در دامنه 1170 تا 1250 دلاري در نوسان خواهد بود.
قيمت طلا در هفته‌هاي نخست 2015 ميلادي تحت تاثير تشديد خشونت‌ها در خاورميانه با رشد چشمگيري روبه‌رو شد ولي نتوانست به روند صعودي خود تا بالاتر از 1300 دلار در هر اونس ادامه دهد. بنابراين بعيد به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني كه ارزش دلار با افزايش روبه‌رو شده و تقاضاي فيزيكي نيز چندان قوي نيست، قيمت طلا بتواند به مرز 1300 دلاري بازگردد. البته بانك‌هاي مركزي جهان همچنان به خريد طلا ادامه مي‌دهند به‌طوري كه در سال گذشته بيش از 477 تن ذخاير جديد طلا خريداري كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون