• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

اينها فقط آمار نيست

   نريمان ايزدي
   5/2 درصد از منابع آب كل جهان، آب شيرين است.
   يك درصد از منابع آب شيرين به راحتي قابل دسترس است.
   طي 10 سال آينده دو ميليارد نفر در مناطقي زندگي خواهند كرد كه با بحران آب مواجه هستند.
  در ايران، طبق پيش‌بيني‌ها در سال ۱۴۰۰ سرانه آب به كمتر از ۱۴۰۰ مترمكعب براي هر فرد در سال خواهد رسيد.
  جنگ جهاني بعدي در جهان، جنگ بر سر به دست آوردن منابع آب خواهد بود.
و بد نيست بدانيم كه در جهان طي هر ساعت 200 كودك جان‌شان را به دليل استفاده از آب آلوده از دست مي‌دهند.
شايد بگويي اين مسائل مساله ما نيست، مسوولان و بزرگ‌ترها بايد برايش برنامه بچينند و فكري به حال اين بحران‌ها بكنند يا فكر كني فعلا كه منابع آب پاسخگو است و كارشناسان بيخود شلوغش كرده‌اند يا اينكه بارندگي‌ها كافي بوده و...
اما واقعيت تلخ‌تر از آن است كه بتواني فكرش را بكني. نسل من و تو آنقدر در خودش حل شده كه دنيايش از محيط اتاقش فراتر نمي‌رود اما مي‌شود نگاهي به محيط و دنياي اطراف‌مان بيندازيم؛ شايد اگر بدانيم كه به زودي توفان‌هاي نمك در شمال غرب كشورمان شروع به وزيدن خواهند كرد يا اگر بدانيم و خبرهاي سيستان را دنبال كنيم كه مردم چطور با قهر طبيعت مبارزه مي‌كنند، شايد اگر بدانيم در خوزستان مردم چقدر با بحران آب دست و پنجه نرم مي‌كنند يا در همين حاشيه تهران خودمان چقدر آلودگي منابع آب جان بچه‌ها را مي‌گيرد، ديگر اينقدر از جاري بودن آب تصفيه شده از شير آب خانه‌مان آسوده‌خيال نباشيم و كمي هم دورتر را ببينيم و براي فرداهايي كه شايد به ظاهر ربطي به ما و خانواده‌مان نداشته باشد، فكري كنيم.
كارشناسان مي‌گويند جهان، تجربه جنگ بر سر منابع آب را پيش رو دارد اما راه ديگري هم وجود دارد براي اينكه گوشه‌اي ننشينيم و منتظر شروع جنگ بر سر آب نباشيم. آن هم اينكه تلاشي مسوولانه با بحران كمبود آب مقابله كنيم.
دوستي مي‌گفت: «گيرم كه ما در مصرف آب صرفه‌جويي كنيم، وقتي سياست‌هاي كلان مشكلات زيرساختي دارد، نتيجه آنقدر مطلوب نيست كه بخواهي به آن دل خوش كني» اما به قول سعدي بزرگوار مي‌شود حتي اگر «مراد نيابيم، به قدر وسع بكوشيم».

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون