• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

بيانيه دوم اوانينا هم براي دموكرات‌ها راضي‌كننده نبود

رونمايي از روش‌هاي روسيه براي اثرگذاري در انتخابات

مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا مدعي دشمني ايران و چين با ترامپ شد

گروه ديپلماسي

مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا روز جمعه در بيانيه‌اي ضمن تاييد نگراني برخي نمايندگان كنگره پيرامون دخالت‌هاي خارجي در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور، اعلام كرد در حالي كه ايران و چين تمايل دارند تا دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر شكست بخورد و نتواند براي دومين بار به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده برگزيده شود، روسيه مي‌كوشد تا با تاثيرگذاري در رقابت‌هاي انتخاباتي، كانديداي دموكرات‌ها را از ورود به كاخ سفيد بازدارد. در اين بيانيه غيرمعمول كه از سوي ويليام اوانينا صادر شده، آمده است كه سه كشور ايران، روسيه و چين با اشاعه اطلاعات نادرست و ايجاد موج‌هاي دروغين در فضاي مجازي در پي اثرگذاري بر انتخابات امريكا، رواج بي‌نظمي و شورش در اين كشور و همچنين ايجاد بي‌اعتمادي در مردم نسبت به فرآيندهاي دموكراتيك در امريكا هستند.  ويليام اوانينا در بيانيه خود نوشته است كه دولت چين، ترجيح مي‌دهد كه دونالد ترامپ - رييس‌جمهوري كه رفتارهايي غيرقابل پيش‌بيني دارد- در انتخابات پيروز نشود. به نوشته مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا، پكن تلاش داشته با تاثيرگذاري بر فضاي سياسي امريكا و تحت فشار قراردادن چهره‌هايي كه مواضعي ضد چيني دارند، منافع خود را دنبال كند. مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا تاكيد كرده كه به رغم اين موارد چين نگاه بلندمدت‌تري در خصوص مسائل امريكا دارد و در حال ارزيابي اين موضوع است كه هر اقدام تهاجمي نظير دخالت مستقيم در انتخابات چه تبعاتي را در پي خواهد داشت اما هشدار داده است كه «لفاظي‌« مقامات چيني عليه امريكا به‌طور فزاينده‌اي افزايش يافته و چين در برابر فشارهاي ايالات متحده اقدامات تقابلي خطرناكي انجام داده است. ويليام اوانينا همچنين ايران را نيز به دخالت در امور داخلي امريكا و تلاش براي اثر گذاري در انتخابات اين كشور متهم كرده و مدعي شده است كه «ايران در پي تضعيف ساختارهاي دموكراتيك ايالات متحده، رييس‌جمهور ترامپ و ايجاد اختلاف در كشور است».

 نقش ويژه روسيه در انتخابات امريكا
در اين بيانيه درباره نقش روسيه در انتخابات پيش رو نيز تصريح شده است: «ما دريافته‌ايم كه مسكو از طريق روش‌هايي مختلف سعي دارد معاون پيشين رييس‌جمهور امريكا، جو بايدن را بي‌اعتبار كندچرا كه تشكيلات او را تشكيلاتي ضد روسي ارزيابي مي‌كند». بر اساس اعلام اوانينا، اين سياست روس‌ها ادامه روند انتقادات مسكو از نقش جو بايدن در تعيين سياست ايالات متحده در قبال مساله اوكراين در دولت اوباما است و روس‌ها معتقدند كه معاون اول پيشين امريكا از اپوزيسيون ولاديمير پوتين در داخل روسيه حمايت مي‌كند.  واشنگتن پست در اين باره مي‌نويسد: اين بيانيه نشان مي‌دهد كه يكي از اعضاي پارلمان اوكراين با رودي جولياني وكيل شخصي دونالد ترامپ در ارتباط بوده و بخشي از كارزار اخبار دروغين روسيه است. اسم اين عضو پارلمان اوكراين كه از طرفداران روسيه در اين كشور به حساب مي‌آيد آندري دركاچ است و او از طريق طرح ادعاهاي گوناگون درباره فساد جو بايدن و خانواده‌‌اش- كه انتشار تماس‌هاي شخصي بخشي از اين تلاش است -  قصد دارد معاون اول پيشين امريكا را بي‌اعتبار و بدنام كند. دركاچ در دسامبر 2019 با رودي جولياني مستقيما ديدار كرده و اطلاعاتي را براي ضربه زدن به جو بايدن در اختيار جولياني قرار داده است. جولياني يك بار نيز در ماه فوريه در پادكستش ميزبان دركاچ بود و اطلاعات او در خصوص جو بايدن را بسيار مفيد توصيف كرد. جولياني در اين پادكست همچنين گفت كه صحبت‌هاي ضبط شده بايدن را شنيده و آن را كمك كننده مي‌داند، اين در حالي است كه او چندي قبل‌تر به واشنگتن پست گفته بود «دلش مي‌خواست اين فايل صوتي را داشته باشد اما فايل در اختيار او قرار داده نشده و نتوانسته آن را بشنود». اوانينا در توصيف بخشي ديگر از تلاش‌هاي روسيه براي اثرگذاري در انتخابات نوامبر نوشته است كه برخي بازيگران و افراد مشهود نزديك به روسيه، از طريق حمايت از دونالد ترامپ در فضاي مجازي، كمك به تبليغات او در ميان افكار عمومي و همچنين طرح ادعاهاي نادرست درباره جو بايدن تلاش مي‌كنند تا مانع از پيروزي كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات شوند.
ترامپ محتواي گزارش را قبول ندارد
ساعاتي پس از صدور اين بيانيه، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در نشست خبري كه در نيوجرسي برگزار شد در پاسخ به سوالي پيرامون اقدامات دولت براي مقابله با تلاش دولت‌هاي خارجي به منظور اثرگذاري در انتخابات گفت و اينكه آيا اطلاعات منتشر شده از سوي نهادهاي اطلاعاتي ايالات متحده را قبول دارد، پيش از آنكه صراحتا بخشي از گزارش مذكور را رد كند، گفت: «ممكن است شرايط اين‌گونه باشد». او كه به نوشته سي‌ان‌ان، براي پذيرش محتواي گزارش نهادهاي اطلاعاتي در ايالات متحده «بي‌ميل» به نظر مي‌رسيد در اين نشست خبري مدعي شد كه تهران، پكن و مسكو هر سه خواهان شكست او در انتخابات رياست‌جمهوري هستند چرا كه فكر مي‌كنند با انتخابات ترامپ منافع‌شان به خطر مي‌افتد و ايالات متحده قوي‌تر از قبل خواهد شد. دونالد ترامپ همچنين درباره موضوع حمايت روسيه از او براي پيروزي در انتخابات نوامبر نيز تصريح كرد: «آخرين كسي كه ممكن است روسيه از او حمايت كند دونالد ترامپ است چرا كه هيچ‌كس به اندازه من عليه روس‌ها و رفتارهاي آنان سختگير نبوده است». رييس‌جمهور امريكا در پاسخ به خبرنگاري كه تناقض او را با بيانيه مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا يادآوري كرد، گفت: «اهميتي نمي‌دهم كه ديگران در اين باره چه مي‌گويند». با اين وجود ساعاتي بعد كوشيد تا با پررنگ‌تر كردن بخش‌هاي مربوط به چين و ايران در بيانيه ويليام اوانينا به جو بايدن حمله كند و بگويد كه اگر او رييس‌جمهور امريكا شود، چين مالك ايالات متحده خواهد شد. ترامپ افزود كه اگر در انتخابات پيروز شود در كوتاه‌ترين زمان ممكن با ايران به توافق دست خواهد يافت.
نارضايتي سياستمداران امريكايي
از گزارش اوانينا
پس از انتشار بيانيه اول مدير مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا در اوايل مرداد ماه، سياست‌مداران امريكايي به ويژه دموكرات‌هاي عضو كنگره آن را ناكافي دانستند و اين انتقاد را مطرح كردند كه سهم كشورهاي مختلف در اين بيانيه روشن نشده است. اين بار نيز پس از انتشار بيانيه دوم تعدادي از سياستمداران آن را «تحريف واقعيت» دانسته و خواستار روشنگري سازمان‌هاي اطلاعاتي شدند. يك مقام ارشد كاخ سفيد كه تمايلي به افشاي نامش نداشت درباره اين انتقادات به واشنگتن پست مي‌گويد: «ميان چين و روسيه تنها يك كشور تلاش مي‌كند كه مستقيما بر روي نتيجه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري 2020 اثر بگذارد و تمام توان خود را نيز براي اين منظور به كار بسته است». اين مقام آگاه كه مسكو را مسوول اين موضوع مي‌دانست تاكيد كرد بايد در بيانيه اين موضوع مورد تاكيد قرار مي‌گرفت اما اين اتفاق نيفتاد. يك مقام آگاه ديگر نيز در اين باره معتقد است «نوع دخالت چين و روسيه» در انتخابات متفاوت است و تشريح اين تفاوت جايي در بيانيه ويليام اوانينا نداشت. او مي‌گويد: «هرچند كه چين به‌طور كلي ايالات متحده را مانعي بر سر دستيابي به منافع خود مي‌بيند اما خود را در اقدامات تهاجمي و كوتاه‌مدت دخيل نمي‌كند و استراتژي بلندمدتي را بر اثرگذاري در امريكا مد نظر دارد. در اين استراتژي دخالت مستقيم در انتخابات جايي ندارد». كارزار انتخاباتي جو بايدن، اين نوع بيانيه‌ها و محافظه‌كاري موجود در متن را ناشي از اقدامات پيشين و كنوني دونالد ترامپ مي‌داند. توني بلينكن، مشاور ارشد جو بايدن در بيانيه‌اي در اين خصوص مي‌نويسد: «ترامپ بارها از كشورهاي خارجي براي دخالت در انتخابات امريكا درخواست كرده و سعي دارد دخالت خارجي را بر انتخابات تحميل كند». او اضافه كرد: «در مقابل جو بايدن همواره كمك‌هاي خارجي را رد كرده و بر استقلال امريكا و كارزار انتخاباتي خود تاكيد داشته؛ امري كه كارزار ترامپ تاكنون در آن شكست خورده است». به نظر مي‌رسد هرچند اوانينا و مركز ملي امنيت و ضداطلاعات امريكا تلاش داشته‌اند تا در بيانيه دوم، با بيان جزييات بيشتر و دقيق‌تر از آنچه نسبت به دخالت خارجي در انتخابات مطرح است، از انتقادات بكاهند اما اين بار نيز بيانيه اين نهاد نتوانسته منتقدان را راضي كند و انتقادهايي نظير عدم مشخص شدن سهم كشورها در دخالت در انتخابات همچنان پابرجاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون