• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

افشاگري مامور سابق اطلاعات عربستان:

بن‌سلمان روسيه را به مداخله نظامي در سوريه ترغيب كرده است

مترجم: هديه عابدي

 

يك مقام اطلاعاتي سابق عربستان ادعا مي‌كند محمد بن سلمان، وليعهد اين كشور، در سال 2015 ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه را به مداخله نظامي در جنگ سوريه تشويق كرده است.
براساس شكايتي كه سعد الجبري، افسر اطلاعاتي سابق عربستان، عليه بن سلمان در دادگاهي در امريكا ثبت كرده است، بن سلمان پنج سال قبل با پوتين صحبت كرده و به نمايندگي از دمشق او را به مداخله نظامي در سوريه تشويق كرده است. اين در حالي است كه عربستان همواره در ظاهر حامي شبه‌نظاميان مخالف دولت بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «ميدل ايست آي»، الجبري در شكايتي كه عليه وليعهد عربستان و افراد نزديك به او تنظيم كرده است، مي‌گويد در سال 2015 در دو نشست رسمي با رييس وقت سازمان جاسوسي امريكا (سيا) جان برنان شركت داشته و به او اطلاع داده كه شاهزاده سعودي زماني كه روسيه هنوز در جنگ سوريه شركت نداشته، با پوتين تماس‌هايي را برقرار كرده است.
جبري مي‌گويد حرف‌هايش برنان را به‌شدت نگران كرده است. وي ادعا مي‌كند نگراني‌هاي برنان را به بن‌سلمان منتقل كرده و او نيز با خشم به اين اتفاق پاسخ داده است. ادعاهاي جبري نشان مي‌دهد به‌رغم حمايت‌هاي گسترده نظامي و مالي رياض از شورشيان مخالف بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه، عربستان با هر دو طرف جنگ سوريه همكاري داشته است.
روسيه مدتي پس از گفت‌وگو ميان بن سلمان و پوتين وارد جنگ سوريه شد و با حمايت از اسد، جلوي سقوط دولت به دست شورشيان مورد حمايت عربستان را گرفت.

جوخه اعدام سعودي
ادعاي  مهمي كه جبري در خصوص بن سلمان مطرح كرده در متن شكايت‌نامه او عليه وليعهد عربستان قيد شده است. تمركز اصلي اين شكايت‌نامه بر اين ادعاست كه عربستان به رهبري بن سلمان گروهي مزدور را به كانادا فرستاده تا جبري را به قتل برسانند.
جبري خواستار دريافت غرامتي نامشخص از بن‌سلمان است و مي‌گويد وليعهد سعودي چند سال است جوخه اعدامي را براي شكنجه و قتل اين افسر اطلاعاتي سابق راه‌اندازي كرده است. 
جبري كه در متن شكايت‌نامه با عنوان «شريك قابل اعتماد مقامات اطلاعاتي امريكا» توصيف شده است، ادعا مي‌كند بن سلمان در اكتبر 2018 - تنها دو هفته پس از قتل جمال خاشقجي روزنامه‌نگار مخالف خاندان آل سعود - گروهي 50 نفره با عنوان «جوخه ببر» را براي قتل او به كانادا فرستاده است.
در اين شكايت‌نامه آمده است: جوخه‌اي كه به كانادا اعزام شد شامل چند متخصص پزشكي قانوني با تجربه پاكسازي صحنه جرم بود كه دو كيف حاوي ابزارهاي لازم براي اين كار به همراه داشتند.
با اين حال، دقت نظر مرزباني كانادا كه در فرودگاه به رفتار اين افراد مشكوك شده بود، جلوي اين ترور را گرفت.
جبري كه گفته مي‌شود براي سازمان‌هاي جاسوسي غربي يك واسطه مهم به شمار مي‌رفته است، در سال 2017 از كانادا درخواست پناهندگي كرد. چند روز پس از ثبت درخواست او بود كه بن سلمان كودتاي خود در خاندان آل سعود را كليد زد و رييس سابق جبري، يعني محمد بن نايف، را از سمتش بركنار كرد.
در اين شكايت‌نامه اين‌طور ادعا شده كه علت تلاش بن سلمان براي قتل جبري، همكاري نزديك او با سازمان اطلاعات امريكا، اطلاع «دقيق» از فعاليت‌هاي بن سلمان، و پتانسيل جبري براي كاهش نفوذ وليعهد در امريكا و تضعيف حمايت دولت ترامپ از وي بوده است.
براساس اين شكايت‌نامه، سعد الجبري به خاطر چيزهاي زيادي كه از بن سلمان مي‌داند و اعتمادي كه مقامات امريكايي به او دارند، در صدر ليست ترور بن سلمان قرار دارد. براي همين دو سال پيش بود كه عربستان گروهي را براي قتل جمال خاشقچي روزنامه‌نگار و نويسنده عربستاني به استانبول فرستاد. جمال كه منتقد نحوه حكمراني در عربستان بود، در سال ۲۰۱۷ از كشور خود گريخته و راهي تبعيد خودخواسته شده بود. او از منتقدان شديد بن سلمان و پادشاه كشور، سلمان بن عبدالعزيز آل سعود بود.خاشقچي در ۲ اكتبر ۲۰۱۸ به كنسولگري عربستان در استانبول مراجعه كرد و ناپديد شد. شواهد نشان مي‌دهد او در كنسولگري عربستان در تركيه به قتل رسيده و جسدش تكه‌تكه شده و از آنجا خارج شده است. پس از گذشت حدود يك سال از حادثه، در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي در مصاحبه با راديو سراسري امريكا پي‌بي‌اس با قبول كردن مسووليت قتل خاشقجي گفت كه اين قتل توسط مجموعه زيرنظر وي انجام گرفته و تمامي مسووليت اين كار را مي‌پذيرد اما در عين حال ادعا كرده كه قتل وي با اطلاع قبلي او انجام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون