• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

ماه‌چهره خليلي بازيگر سينما و تلويزيون ناباورانه درگذشت

حافظه شهر پر است از صداي خنده‌هايت

تينا جلالي

درست به فاصله 6 روز از درگذشت خسرو سينايي و همزمان با روز خبرنگار، بار ديگر جامعه هنري ايران به شكل ناباورانه و غيرمنتظره‌اي به سوگ هنرمند از دست رفته خود نشست با اين تفاوت كه اين بار هجرت به ديار دوست از جانب جوانان بود. واقعيت اين است كه روز جمعه حوالي ظهر 17 مرداد وسط طرح مباحث خبرنگاران پيرامون دلمشغولي‌ها و دغدغه‌هاي آنان به مناسبت روز خبرنگار، به يك‌باره فضاي مجازي از نام ماه‌چهره خليلي و فوت اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون پر شد. در وهله اول آنقدر خبر دور از ذهن و شوكه‌كننده به نظر مي‌رسيد كه باورش سخت بود و حتي لحظاتي طول كشيد تا بار سنگين آن بر ذهن و روان همگان بنشيند، تا جايي كه بعضي منتظر تكذيب اين خبر از جانب خانواده ماه‌چهره خليلي بودند. شايد مهم‌ترين دليل ناباوري اين خبر اينكه ماه‌چهره متولد 1355 و تنها 44 سال از خدا عمر گرفته بود و آنقدر بانوي بشاش و گشاده‌رويي بود كه آثار مرگ در چهره او ديده نمي‌شد. پرستو صالحي بازيگر و از دوستان اين هنرمند بود كه طي گفت‌وگويي با ايسنا اين خبر را اعلام كرده و گفته بود زنده‌ياد ماه‌چهره خليلي به همراه خانواده‌اش در انگليس زندگي مي‌كرد، روز 17 مردادماه در اين كشور‌ دار فاني را وداع گفت. علت فوت اين بازيگر بيماري‌اي عنوان شده است كه از دوسال قبل به آن دچار شده بود اما در زمان حياتش به هيچ‌وجه تمايلي نداشت كه رسانه‌اي شود. بعضي از رسانه‌ها هم ايست قلبي را دليل درگذشت اين بازيگر عنوان كرده‌اند.

 

چرا كسي چيزي نمي‌دانست؟

فارغ از بحث شخصي بودن زواياي زندگي هنرمندان، شايد اگر خبر بيماري ماه‌چهره خليلي رسانه‌اي مي‌شد خبر فوت اين هنرمند تكان‌دهنده و شوكه‌كننده نبود. آزاده نامداري درباره منتشر نشدن ماجراي بيماري سخت ماه‌چهره خليلي معتقد بود كه او به خوب شدن اميدوار بود: «يكي از دوستان نزديك‌مان مي‌گفت آنقدر مطمئن بودي از خوب شدن و بازگشتت كه نگذاشتي كسي غمت را بفهمد، همه از خنده‌هايت مي‌نويسند، از انرژي و مهربانيت. همين‌ها خيلي قشنگ است، حافظه شهر پر است از صداي خنده‌هايت زيبا.» در لندن به خاك سپرده مي‌شود همچنين نعيمه نظام‌دوست يكي ديگر از دوستان و همكاران اين بازيگر فقيد با اشاره به اينكه ماه‌چهره خليلي ساكن خارج از كشور بوده ولي در ايران هم خانه داشته و زياد به ايران مي‌آمده است، گفت: با اينكه ساكن خارج از كشور بود اما زياد با هم رفت و آمد داشتيم. خيلي عِرق ايران را داشت. ماه‌چهره خليلي ايراني بود، خيلي. اما گويا به گفته نظام‌دوست، ماه‌چهره خليلي در همان لندن به خاك سپرده مي‌شود و پيكر او را به ايران نخواهند آورد.

 

رفتنت را باور ندارم

در روزهاي اخير هنرمندان زيادي در غم از دست دادن ماه‌چهره خليلي نوشتند و يادش را گرامي داشتند؛ گوهر خيرانديش كه در چند سريال از جمله «كلاه پهلوي» و «مختارنامه» با اين هنرمند همبازي بود، درگذشت اين هنرمند فقيد را تسليت گفت و نوشت: «متاسفانه باخبر شدم كه ماه‌چهره عزيزم را سرطان كبد از ما گرفت. ماهي جانم اين رفتن و كوچ غريبانه‌ات را باور ندارم. تو و مجيد اوجي عزيز در اين سريال مرضيه چه يادگاري عجيبي از خودتان يادگار گذاشتيد. مرگ بر سرطان كه همه عزيزانم را از من گرفت. پدرم، خواهرم، خواهرزاده‌ام، عموزاده‌ام، همكلاسي‌ام، همكارم، دوستانم و دختر نازنيني مثل تو را.»

 

زود از بين ما رفت

افسانه بايگان هم با اشاره به اينكه از فوت ماه‌چهره خليلي متاسف شده، بيان كرد: «ماه‌چهره خيلي جوان بود. از شنيدن اين خبر شوكه شدم. روح‌شان شاد و را‌ه‌شان روشن.» پرويز پرستويي هم با يادآوري اينكه ماه‌چهره نوه زنده‌ياد پروين سليماني بود در اين باره نوشت: «بانو ماه‌چهره‌ خليلي در ۴۴ سالگي بدرود حيات گفت. بازيگر «در چشم باد»، «كلاه پهلوي» و «مختارنامه»، تسليت به خانواده محترمش.» مهدي فخيم‌زاده كارگردان و بازيگر سينما و تلويزيون در واكنش به درگذشت ناگهاني اين بازيگر نوشت: «اين روزها كارمان شده تسليت گفتن. ماه‌چهره خليلي زودهنگام از بين ما رفت. من و ماه‌چهره در مختارنامه همبازي بوديم. خدا رحمتش كند.» ماه‌چهره خليلي نوه دختري پروين سليماني داراي مدرك فوق‌ليسانس معماري از دانشگاه آكسفورد انگلستان بود و از سال ۱۳۸۲ مشغول به فعاليت در عرصه سينما و تلويزيون بود. اين بازيگر دوره بازيگري را در method school در لندن گذراند و در سال ۱۳۸۲ براي اولين فعاليت سينمايي خود جهت بازي در فيلم «چشمان سياه» پس از ۲۲ سال به ايران آمد و دوره ديگري از بازيگري و كارگرداني را در موسسه سمعي و بصري استاد سمندريان در سال ۸۴ پشت سر گذاشت. ايفاي نقش در مجموعه‌هاي تلويزيوني مرضيه (۱۳۹۸)، دختر گمشده (۱۳۹۷) و گذر از رنج‌ها (۱۳۹۳) هم در كارنامه حرفه‌اي اين هنرمند ديده مي‌شود. او در دهه ۹۰ در فيلم‌هاي سينمايي چون «اشنوگل»، «قرارمون پارك شهر»، «مرگ كسب و كار من است»، «يادم تو را فراموش» و ... بازي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون