• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4723 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد

سخنگوي كميسيون آموزش مجلس در پاسخ به «اعتماد»:

براي شروع مدارس بايد قانع‌مان كنند

گروه  اجتماعي

مجلس يازدهم درست در روزهايي شروع به كار كرد كه تمام كشور، همپاي تمام دنيا در حال دست و پنجه نرم كردن با شيوع كرونا بود. به موازات موضوع پيشگيري و درمان و وضعيت بيمارستان‌ها، يكي از عمده‌ترين موضوعاتي كه در اين مدت همواره محل سوال و آزمون و خطا در كشورهاي مختلف بوده، موضوع بازگشايي مدارس و دانشگاه‌هاست. اين حضور يافتن يا نيافتن در كلاس درس در كشور ما موضوع كنكور و زمان برگزاري آن سبب شد كه كميسيون آموزش مجلس در همان ابتداي آغاز به كارش تبديل به يكي از شلوغ‌ترين كميسيون‌هاي مجلس شود و البته اظهارنظرهاي تند و تيز برخي از اعضاي آن در مورد كنكور و حضور دائمي‌شان در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي سبب شد، نام عده‌اي از اعضاي كميسيون آموزش خيلي زود شناخته شود. تجربه البته نشان داد همان‌گونه كه سازمان سنجش قبلا گفته بود؛ نقش مجلس در برگزار شدن يا نشدن كنكور و تعويق زمان آن چندان برجسته نيست، اما احمدحسين فلاحي، سخنگوي اين كميسيون به «اعتماد» مي‌گويد كه مجلس نقش نظارتي خود را ايفا مي‌كند و موضع مطالبه‌گري دارد.  حالا كه ديگر كنكور در حال برگزاري است، در ميان نظارت‌ها و مطالبه‌گري‌ها حواس نمايندگان كميسيون آموزش متوجه آموزش و پرورش شده كه ماه‌هاست هم روي نرم‌افزار شاد تبليغ مي‌كند و آن را از دستاوردهاي بزرگ دولت مي‌خواند و هم مدتي است رسما اعلام كرده كه تمامي مدارس در تاريخ 15 شهريور آغاز به كار خواهند كرد. اما سخنگوي كميسيون آموزش مجلس مي‌گويد كه معلوم نيست اين تاريخ بر چه اساسي مطرح شده چون هنوز از سوي نمايندگان در مورد اجرايي بودن اين تصميم  ابهاماتي وجو د  دارد. 
«روند ما اين است كه به صورت معمول از آموزش و پرورش توضيح مي‌خواهيم. همين حالا هم بحث شروع سال تحصيلي از 15 شهريور همچنان براي ما نمايندگان جاي سوال است. الان ما هم وقتي در مورد 15 شهريور صحبت مي‌كنيم در واقع داريم از آموزش و پرورش نقل‌قول مي‌آوريم وگرنه خودمان از آنها مي‌پرسيم كه شما اين تاريخ 15 شهريور را چگونه قرار است برگزار كنيد؟ مي‌گويند به سه شكل حضوري، نيمه‌حضوري و از راه دور. خب حضوري كه مشخص است بايد با رعايت پروتكل‌ها باشد، نيمه حضوري هم همين طور اما در شيوه غيرحضوري و از راه دور، شما چه كرده‌ايد؟ در مورد امكانات دانش‌آموزان و ميزان آنتن‌دهي اينترنت چه كرده‌ايد؟» اين واكنش فلاحي به تاريخ بازگشايي مدارس است كه از نظر او به عنوان سخنگوي كميسيون آموزش هنوز قطعي نيست چون تا پيش از بازگشايي در اين تاريخ، آموزش و پرورش بايد به سوالات مجلس پاسخ  دهد. 

يك‌سوم  دانش‌آموزان دسترسي به گوشي‌هاي هوشمند  ندارند
صبح روز گذشته محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با برنامه «سلام صبح بخير ايران» مانند قبل بيش از هر چيز روي شاد و گسترش عدالت آموزشي تاكيد كرد و گفت: «آموزش در بستر فضاي مجازي و شبكه شاد راهي براي ارايه آموزش از طريق بهترين و برجسته‌ترين اساتيد به دورترين و محروم‌ترين نقاط كشور فراهم و در حقيقت ما را به عدالت آموزشي در كشور نزديك كرد اما در اين ميان براي كساني كه امكان دريافت آموزش از طريق اين بستر را ندارند، اجباري در كار نيست و راه‌هاي جايگزين در نظر گرفته‌ شده است.» اما از قضا موضوع عدالت آموزش و استفاده از شاد مدت‌هاست كه هم از سوي خبرنگاران و هم كارشناسان آموزش و برخي مسوولان مورد نقد و  بررسي قرار گرفته است. فلاحي هم مي‌گويد كه دسترسي به امكانات مورد نياز آموزش غيرحضوري نياز به رفع كمبودهاي و اشكالات فراوان موجود دارد: « الان گزارش‌هايي كه به ما مي‌رسد، اين است كه يك‌سوم دانش‌آموزان ما تبلت يا موبايل اندرويد ندارند. حرف ما اين است كه اگر تاريخ را اعلام كرده‌ايد بايد امكاناتش را هم فراهم كنيد. البته تنها وزير آموزش و پرورش طرف اين سوال نيست، وزير ارتباطات هم بايد پاسخگو باشد. بالاخره معلوم نيست كرونا تا كي ادامه دارد و اينها بايد معلوم كنند كه يك سال، دوسال هم اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد، برنامه‌شان چيست. موضع ما كاملا مشخص است؛  موضع مطالبه‌گري.»
آيا اين نقش مطالبه‌گري يعني اينكه مجلس براي شروع مدارس از نيمه شهريور بايد راضي شود؟ فلاحي مي‌گويد: «ببينيد ما را راضي كنند يعني اينكه بايد حرفي به ما بزنند كه عملي باشد. وقتي مي‌گويند 15 شهريور بايد به اين معنا باشد كه كل زيرساخت‌هاي‌شان در آن تاريخ آماده است. يعني دانش‌آموز فارغ از اينكه در مدرسه درس بخواند يا خانه، همه چيز برايش تامين است؛ اگر حضور پيدا كند، سلامتي‌اش تضمين است و اگر در خانه بماند و غيرحضوري بخواهد درس بخواند، نرم‌افزار و سخت‌افزار برايش فراهم است. براي همين بايد ما را با اين دلايل قانع كنند كه تاريخ تعيين شده تاريخ درستي است و اگر غير از اين باشد به اين نتيجه خواهيم رسيد كه يك تصميم‌گيري شتاب‌زده و بي‌حساب و كتاب بوده است.» و فكر مي‌كنيد مجلس توانايي تغيير اين تصميم در صورت لزوم را دارد؟ «بله، مجلس شأن نظارت بر كليه دستگاه‌هاي نظارتي را دارد و يكي از اين موارد هم همين جاست. وزير بايد در برابر نمايندگان مجلس پاسخگو باشد. ما هم چندمين جلسه است كه ايشان را به مجلس دعوت مي‌كنيم كه به سوالات جواب بدهند، دوستان از برخي پاسخ‌ها قانع مي‌شوند و برخي جاها هم سوالاتي به وجود آمده كه آنها را جمع مي‌كنيم تا دوباره وزير به مجلس بيايد.»
پس از گفت‌وگوي فلاحي با «اعتماد» وزير آموزش و پرورش باز هم در كميسيون آموزش حاضر شد تا به سوالات و ابهامات آنها پاسخ دهد. خانه ملت روز گذشته به نقل از صحبت‌هاي وزير در اين جلسه نوشت: «آموزش در بستر فضاي مجازي و شبكه شاد راهي براي ارايه آموزش از طريق بهترين و برجسته‌ترين اساتيد به دورترين و محروم‌ترين نقاط كشور فراهم و در حقيقت ما را به عدالت آموزشي در كشور نزديك كرد اما در اين ميان براي كساني كه امكان دريافت آموزش از طريق اين بستر را ندارند، اجباري در كار نيست و راه‌هاي جايگزين در نظر گرفته ‌شده است.» در اين جلسه مجددا بر آغاز سال تحصيلي از نيمه شهريور تاكيد شده و بنا به گزارش‌هايي كه از كميسيون آموزش مي‌رسد، نمايندگاني كه در روزهاي آتي براي سركشي به حوزه انتخابيه خود مي‌روند ناظر بر مشكلات احتمالي و گزارش آن به آموزش و پرورش باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون