• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4759 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۳ مهر

پرسپوليس با شكست النصر و AFC به فينال آسيا رسيد

آسيا در تسخير ارتش سرخ

علي ولي‌اللهي

 

بازي تيم‌هاي پرسپوليس و النصر در فينال منطقه غرب براي تعيين نخستين فيناليست ليگ قهرمانان ۲۰۲۰ قبل از شروع رسمي بازي در ساعت 18:30، از ساعت ۱۵ آغاز شده بود. وقتي كنفدراسيون فوتبال آسيا در فاصله سه ساعت مانده به شروع بازي به يكباره اعلام كرد عيسي آل‌كثير بهترين مهاجم سرخ‌ها به دليل شادي پس از گلش مقابل پاختاكور ۶ ماه محروم شده است. اين راي شوك بزرگي به بازيكنان و هواداران پرسپوليس وارد كرد. مهاجم سرخ‌ها بارها تاكيد كرده بود شادي پس از گلش يعني كشيدن چشم‌ها ربطي به بازي با پاختاكور و احتمالا توهين نژادي به تيم حريف ندارد و او در بازي‌هاي قبلي‌ حتي زماني كه در نفت آبادان بود به خاطر برادرزاده‌اش اين كار را انجام مي‌داده. ولي به هر حال سرخ‌ها مجبور شدند پلن‌هاي خود را تغيير دهند و مهدي عبدي جوان جانشين عيسي آل‌كثير شد. 
بازي با برتري نسبي النصر آغاز شد و بازيكنان اين تيم در دقايق ابتدايي براي باز كردن دروازه حامد لك فشار آوردند اما از شكل بازيكنان پرسپوليس مشخص بود كه آنها به هيچ‌وجه تحت تاثير شوكي كه قبل از بازي به آنها وارد شده بود نيستند و اتفاقا طبق گفته يحيي اين اتفاق منفي را براي خود تبديل به انگيزه‌اي مثبت كرده‌اند. بعد از فشار اوليه تيم عربستاني كم‌كم بازيكنان پرسپوليس سوار بر بازي شدند و موقعيت‌هايي هم خلق كردند كه به نتيجه نرسيد. در دقيقه ۳۵ بازي بشار رسن با يك بي‌احتياطي بازيكن حريف را در محوطه جريمه خودي سرنگون كرد و داور نقطه پنالتي را به نفع النصر نشان داد. حمدالله بهترين گلزن النصري‌ها با يك ضربه چيپ دروازه حامد لك را گشود و تيمش را يك بر صفر پيش انداخت.  با اين حال شاگردان يحيي گل‌محمدي با تمركز بالا توانستند در فاصله كمتر از ده دقيقه به بازي برگردند. توپ‌گيري عالي وحيد اميري در نزديكي‌هاي دروازه النصر و سانتر تماشايي بشار روي سر مهدي عبدي نشست و گل تساوي وارد دروازه حريف شد. گل سرخ‌ها شيريني خاصي داشت اما اينكه چه كسي آن گل را به ثمر رساند نيز بر شيريني‌اش افزود. اين نخستين‌بار در اين تورنمنت بود كه پرسپوليس عقب‌افتادگي‌اش را جبران مي‌كرد. نيمه اول با تساوي يك - يك تمام شد. 
در نيمه دوم احتياط در دستور كار بازيكنان دو تيم قرار گرفت ولي كاشته تماشايي حمدالله كه حسابي خط دفاع پرسپوليس را آزار مي‌داد به تيرك دروازه پرسپوليس برخورد كرد. در ادامه بشار هم صاحب يك موقعيت عالي شد كه ضربه قيچي‌اش با بدشانسي تبديل به گل نشد. از اواسط نيمه دوم بازي لحظه به لحظه پرتنش‌تر شد و داور را به استفاده زياد از كارت‌هاي زردش واداشت. يكي از اين كارت‌هاي زرد هم به احسان پهلوان داده شد. به هر ترتيب بازي در ۹۰ دقيقه برنده‌اي نداشت و كار به وقت اضافه كشيده شد.  در ابتداي نيمه اول وقت‌هاي اضافه يحيي دو تعويض كرد و سرلك و رمضاني را به زمين فرستاد ولي يك دقيقه بعد احسان پهلوان با بي‌دقتي بازيكن حريف را در ميانه ميدان با خطا سرنگون كرد و با دريافت كارت زرد دوم از زمين بازي اخراج شد تا تيمش در بدترين شرايط ده نفره شود. بعد از اخراج پهلوان ده يار باقي مانده در زمين واقعا دلاورانه و دور از انتظار ظاهر شدند و با دوندگي خستگي‌ناپذير خود اجازه ندادند بازيكنان السد به خواسته خود برسند. همين امر باعث شد بازي در ۱۲۰ دقيقه برنده‌اي نداشته باشد و ماراتن پرسپوليس و النصر به ضربات پنالتي كشيده شود.  در حالي كه نفس‌ها در سينه حبس شده بود ضيافت پنالتي‌ها با ضربه كنعاني‌زادگان آغاز شد و مدافع سرخ‌ها چراغ اول را روشن كرد. بعد از او هر دو تيم پنالتي‌هايشان را گل كردند تا نوبت به ضربه مايكون مدافع تنومند و برزيلي النصر رسيد. حامد لك كه درخشش بي‌نظيري در اين تورنمنت داشت موفق شد پنالتي مايكون را مهار كند تا تيمش را در آستانه پيروزي قرار دهد. شجاعي جوان كه در اواخر بازي به جاي آقايي مصدوم به زمين آمده بود در كمال خونسردي و تمركز موفق شد پنالتي پنجم و سرنوشت‌ساز تيمش را وارد دروازه حريف كند تا لحظه‌اي باشكوه براي پرسپوليس و فوتبال ايران رقم بخورد. اسكوربرد ورزشگاه جاسم بن‌حمد، ولو شدن زردپوشان حاضر در زمين، جشن بي‌كران سرخ‌ها و فرياد طرفداران اين تيم در ايران كه در منزل بازي را نگاه مي‌كردند همه مي‌گفت پرسپوليس ايران قهرمان غرب آسيا شده و به فينال ليگ قهرمانان راه پيدا كرده است. 
برد پرسپوليس بدون شك يكي از خاطره‌انگيزترين بردهاي تاريخ فوتبال ايران خواهد بود. هيچ كس يادش نمي‌رود از ابتداي ليگ قهرمانان آسيا اي‌اف‌سي چقدر تيم‌هاي ايراني را اذيت كرد و اين آزار را تا لحظه آخر و با محروميت آل‌كثير ادامه داد اما ارتش سرخ ايران با فرماندهي يحيي گل‌محمدي با پشتوانه ۴۰ ميليون هوادار كه پاك‌ترين احساسات خود را روانه قطر كرده بودند موفق شد تاريخ‌سازي كند و با پيروزي بر متمول‌ترين تيم‌هاي غرب آسيا براي دومين بار در سه سال اخير به فينال ليگ قهرمانان آسيا راه پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون