• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3250 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد

امريكا: عقب‌نشيني از رمادي تاكتيكي بود

نبرد سنگين در چند محور از رمادي تا بيجي

يك سال از سقوط موصل به دست گروه تروريستي داعش گذشته اما با وجود برخي پيشروي‌هاي ارتش عراق، ظاهرا نبرد در همان نقطه متوقف شده است. موصل هنوز تحت اشغال است، رمادي به دست تروريست‌ها سقوط كرده و نگراني‌ها درباره سقوط بغداد افزايش يافته است. البته روايت‌ها از وضعيت عراق، داعش و نقش نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا گوناگون است. در حالي كه برخي رسانه‌ها از پيشروي داعش به سمت بغداد خبر مي‌دهند، اما حيدر عبادي، نخست وزير عراق مي‌گويد اكنون اين گروه تروريستي در رمادي در محاصره كامل ارتش و نيروهاي مردمي قرار دارد. از سوي ديگر همزمان باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه‌اي در پاسخ به انتقادها به شكست ارتش امريكا در برابر داعش در رمادي مدعي مي‌شود سقوط مركز استان انبار تنها يك تاكتيك براي فراهم شدن شرايط براي انجام يك عمليات   بزرگ‌تر است.
نقشه جديد عمليات
همزمان با ادامه درگيري‌ها ميان ارتش عراق و تروريست‌هاي داعش در اطراف شهر رمادي، گزارش شده است كه درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي عراقي و تروريست‌هاي داعش در شهر بيجي واقع در شمال تكريت رخ داده و به گفته منابع امنيتي نيروهاي عراقي با كمك نيروهاي مردمي وارد پالايشگاه بيجي شده‌اند.
گفته مي‌شود نيروهاي مردمي عراق در پي ايجاد طرح دقيقي براي آزادسازي استان انبار از وجود تروريست‌ها در حال رايزني براي تشكيل اتاق عمليات مشترك هستند. بر اساس گزارش‌ها در يكي از برنامه‌ها، حدود 3000 نيروي مردمي در پايگاه نظامي حبانيه مستقر شده‌اند تا با داعش كه همچنان با خودروهاي زرهي خود در حال پيشروي به سمت اين پايگاه است، مقابله كنند. منابع محلي مي‌گويند امكان وجود بمب‌گذاري‌ها، عاملان انتحاري و تك‌تيراندازها از سوي داعش وجود دارد اما نيروهاي مردمي تجربه و مهارت خوبي براي مقابله با داعش دارند.
در همين حال در ادامه بسيج عمومي براي آزادسازي استان انبار، جنبش «اهل حق» عراق از ورود نيروهاي ويژه خود به نيروهاي مردمي خبر داده است.
ابراز اميدواري اوباما
با آنكه سخنگوي كاخ سفيد سقوط رمادي را يك شكست توصيف كرده، باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا مي‌گويد: «فكر نمي‌كنم ما باخته‌‌ايم. من اخيرا با فرمانده ستاد فرماندهي مركزي امريكا صحبت كرده‌ام و شكي نيست كه اين يك عقب‌نشيني تاكتيكي بوده است.» اوباما با اشاره به ضعف نيروهاي امنيتي عراق در استان انبار مي‌گويد كه با اين حال تعداد نيروهاي داعش كه به رمادي آمده‌اند نسبت به آنهايي كه وارد موصل شدند بسيار كم است. رييس‌جمهوري امريكا تاكيد مي‌كند نبرد با داعش كارزاري چندين ساله است و حالا تنها هشت ماه از آن گذشته است. با اين حال اوباما اعتراف مي‌كند آموزش و تقويت نيروهاي عراقي در استان انبار با سرعت لازم انجام نشده است.
در همين حال مارتين دمپسي، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا نيز در سخناني كه تاييد سخنان اوباما است، مي‌گويد نيروهاي ارتش عراق به خواست خود از رمادي عقب‌نشيني كرده و داعش آنها را مجبور به عقب‌نشيني نكرده است. وي گفته است: فرمانده نظامي نيروهاي عراقي در رمادي خود تصميم عقب‌نشيني نيروهايش را به مركزي گرفت كه بتوانند عمليات دفاعي انجام دهند. به گفته دمپسي مقامات عراقي و امريكا در حال حاضر مشغول بررسي اين مساله و شناخت دقيق حوادث رمادي هستند .
از سوي ديگر استيو وارن، سخنگوي وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) اعلام كرد كه امريكا 2000 موشك ضد تانك را براي كمك به عراق جهت جنگ با داعش براي اين كشور انتقال خواهد داد. وي با بيان اينكه محموله ظرف هفته آتي به عراق مي‌رسد، گفت: امريكا صادرات سلاح به عراق را گسترش خواهد داد.
نبرد در محورهاي ديگر
در حالي كه برخي منابع گزارش مي‌دهند گروه تروريستي داعش در ادامه تلاش‌هاي ناكام يك‌ساله بارديگر براي نزديك شدن به بغداد دور خيز كرده است، از شهر سامرا خبر مي‌رسد كه يگان‌هاي نظامي گردان‌هاي سرايا السلام وابسته به جريان صدر عراق به اين شهر رسيده‌اند تا از مقدسات اين شهر دفاع كنند.
وزارت پيشمرگ‌هاي اقليم كردستان عراق هم از دور جديد درگيرهاي پيشمرگ‌ها در موصل با تروريست‌هاي داعش خبر داده است. به گزارش اين نهاد، هدف داعش كنترل سد موصل است اما پيشمرگ‌ها تاكنون حملات آنها را ناكام گذاشته‌اند.
لازم به ذكر است تازه‌ترين پيشروي‌هاي داعش در عراق در حالي صورت گرفته كه اين گروه با تحكيم مواضع خود در شهر باستاني پالميراي سوريه نيز كنترل كامل اين شهر را به دست آورده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون