• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3250 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد

نظرسنجي‌ها عليه اردوغان

نظرسنجي‌ها در آستانه دو هفته مانده به انتخابات پارلماني تركيه نشان مي‌دهد حزب عدالت و توسعه نمي‌تواند اكثريت مطلق را در پارلمان اين كشور به دست بياورد و شايد مجبور به تشكيل يك دولت ائتلافي يا حداقلي شود. بر اساس بخشي از اين نظرسنجي كه توسط شركت تحقيقاتي كوندا انجام شده و روز جمعه در روزنامه تركي نيوز منتشر شده، حزب عدالت و توسعه كه در انتخابات گذشته پارلماني توانست در حدود 50 درصد آرا را به دست بياورد اكنون تنها مي‌تواند 5/40 درصد آراي مردم تركيه را در انتخابات هفت ژوئن به خود اختصاص دهد. نتيجه اين نظرسنجي علاوه بر اين، از آن جهت حايز توجه است كه نشان مي‌دهد حزب دموكراتيك مردم كه طرفدار كردهاي تركيه محسوب مي‌شود، بيش از 5/11 درصد از آرا را به خود اختصاص مي‌دهد كه اين بالاتر از حد نصاب 10 درصد مورد نياز براي ورود به پارلمان تركيه است.
در اين نظرسنجي شركت كوندا درصد آراي حزب اصلي مخالف حزب عدالت و توسعه يعني حزب جمهوري‌خواه خلق را كمتر از 29 درصد دانسته و ارزيابي شده حزب حركت ملي نيز كمتر از 15 درصد آرا را كسب خواهد كرد.
مقايسه دو انتخابات
در سال 2011 انتخابات پارلماني تركيه در حالي برگزار شد كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور كنوني تركيه كه آن زمان رهبر حزب عدالت و توسعه به حساب مي‌آمد در بالاترين سطح محبوبيت قرار داشت و حزب عدالت و توسعه توانست در اين انتخابات با كسب 83/49 درصد آرا پيروز انتخابات شود اما با توجه به اينكه حزب پس از چهار سال و بعد از اعتراضات سال‌هاي 2013 و 2014 در تركيه و بحث فساد در دولت اين كشور با كاهش محبوبيت روبه‌رو شد مي‌توان انتظار داشت كه حزب عدالت و توسعه نتواند راي لازم براي تغيير بي‌چون و چراي نظام پارلماني اين كشور به رياستي را به دست بياورد.
تاكتيك حزب دموكراتيك مردم
در تركيه احزاب براي حضور در پارلمان بايد حد نصاب بالاتر از 10 درصد را كسب كنند، از همين رو حزب دموكراتيك مردم تركيه كه از كردها حمايت مي‌كند در اقدامي براي دور زدن اين قانون افرادي را به صورت مستقل وارد رقابت‌هاي انتخاباتي كرده است كه حتي در صورت عدم كسب حد نصاب آرا بتواند نماينده‌هاي خود را به پارلمان بفرستد و در آنجا با كسب حداقل 20 كرسي بتواند فراكسيوني مستقل را در پارلمان تركيه ايجاد كند و در صورتي كه حزب عدالت و توسعه نتواند اكثريتي مطلق را در پارلمان به دست بياورد اين حزب مي‌تواند نقشي مهم را به عنوان شريك ائتلافي حزب عدالت و توسعه ايفا كند.

 

پليس تركيه دشمنان اردوغان را هدف قرار مي‌دهد

پليس تركيه يك‌بار ديگر طي دو سال گذشته دشمنان رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري اين كشور را مورد هدف قرار داد و بيش از 80 نفر از حاميان فتح‌الله گولن و جنبش خدمت در تركيه را دستگير كرد. اردوغان معتقد است كه فتح‌الله گولن در تلاش براي ايجاد يك ساختار موازي در برابر دولت است تا دولت را از درون تضعيف و او را سرنگون كند. خبرگزاري دوغان كه خبر اين دستگيري را منتشر كرده است مي‌نويسد رييس پليس‌هاي سابق، از جمله دستگير‌شدگان اخير هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون