• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3250 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد

روايتي از نبرد قلمون


قلمون، منطقه‌اي كه هفته گذشته پس از نبرد مشترك حزب‌الله لبنان و نيروهاي دولت سوريه از دست تكفيري‌ها آزاد شد، به نامي سوال‌برانگيز تبديل شده است. اينجا كجاست، چه اهميتي دارد و چرا پژواك جنگ با تكفيري‌ها به كوه‌هاي قلمون كشيده شد؟  خبرنگار ايرنا با حضور در منطقه، در گزارشي اختصاصي مي‌نويسد: چهار نقطه راس‌الهوي (بلندي‌هاي نحله)، قرنه عبدالحق، بلندي‌هاي جبه و بلندي‌هاي موادين كه هر يك ويژگي‌هاي خاص جغرافيايي و نظامي خاص خود را داشتند، اخيرا به دست رزمندگان مقاومت اسلامي و ارتش سوريه آزاد شده‌اند. در مركز رسانه‌اي حزب‌الله در ضاحيه جنوبي بيروت، يك فرمانده ارشد مقاومت اسلامي مي‌گويد رزمندگان مقاومت اسلامي و نيروهاي ارتش سوريه درجريان نبرد قلمون تاكنون از حدود يك هزار كيلومترمربع مناطق
تحت اشغال تروريست‌هاي تكفيري به ويژه جبهه نصرت، 314 كيلومتر مربع را آزاد كرده‌اند و اكنون مراحل پاكسازي و تثبيت آنها صورت گرفته است. بر اساس گزارش او تاكنون 80 كيلومتر مربع از مناطق اشغالي لبنان و 234 كيلومترمربع از مناطق اشغالي سوريه در منطقه قلمون كه شامل ارتفاعات و قله‌هايي صعب‌العبور و سخت بين 2000 تا 2600 متر ارتفاع از سطح درياست و راهبردي‌ترين آنها قله‌هاي طلعه موسي و صدرالبستان است، آزاد شده است و آزاد‌سازي حدود 700 كيلومترمربع باقيمانده كه حدود 280 كيلومتر مربع آن در خاك لبنان قرار دارد، در انتظار مراحل بعدي نبرد قلمون است. اما تنها زماني مي‌توانيم بگوييم كه امنيت لبنان ازخطر تروريست‌هاي تكفيري رها شده كه تكليف آنها در شهرك اشغال شده عرسال و بلندي‌هاي آن مشخص شود. فرمانده ارشد مقاومت اسلامي روي انواع نقشه‌ها روند عمليات قلمون از ساعت صفر تا اين مرحله را تشريح كرده و با بيان اينكه حدود 3000 تروريست تكفيري عضو داعش و جبهه نصرت اكنون در بلندي‌هاي شهرك عرسال در شمال شرق لبنان جمع شده‌اند و خطر و تهديدي بزرگ براي لبنان هستند، مي‌گويد: ارتش سوريه و رزمندگان مقاومت اسلامي مراقب كوچك‌ترين تحرك تروريست‌هاي تكفيري هستند و ارتش لبنان هم با تمام قدرت در مقابل آنها صف‌آرايي كرده است. وي با بيان اينكه شهرك عرسال اكنون در اشغال تروريست‌هاي تكفيري قرار دارد، تاكيد كرد: صدها اردوگاه پناهجويان سوري در منطقه عرسال به ويژه بيش از 40 اردوگاهي كه خارج از سيطره ارتش لبنان و در بلندي‌هاي عرسال ايجاد شده‌اند، تهديدي بزرگ هستند. در اين اردوگاه‌ها خانواده تروريست‌هاي تكفيري ساكن شده و تكفيري‌هاي مسلح براي استراحت به اين اردوگاه‌ها مراجعه مي‌كنند.
جيش الفتح تشكيلات گروه تروريستي تكفيري جبهه نصرت است كه تنها براي ترميم روحيه شكست خورده و فروپاشيده عناصر اين گروه تشكيل شده است. دراين منطقه علاوه بر جبهه نصرت، گردان‌هاي عبدالله عزام، به سركردگي شيخ تكفيري فراري سراج‌الدين زريقات، به اصطلاح ارتش آزاد و غرباء (خارجي‌ها) با مليت‌ها و زبان‌هاي مختلف حضور دارند. فرمانده ارشد مقاومت اسلامي با محرمانه ماندن جزييات عمليات عليه تكفيري‌ها مي‌گويد در نبرد قلمون مقاومت اسلامي دست به ابتكاري جديد زد و بر همين اساس زماني تروريست‌هاي تكفيري متوجه عمليات رزمندگان مقاومت شدند كه آنان زير آتش سنگين توپخانه و سامانه موشكي به فاصله كمتر از 50 متري سنگرهاي تكفيري‌هاي مسلح رسيده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون