• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

«مثل سايه، مثل خيال»

زندگي گريگوريان نمايش داده مي‌شود

اعتماد| نمايش فيلم «مثل سايه، مثل خيال» مستندي درباره «ماركو گريگوريان» ساخته «حميدرضا زينالي» و با دستياري «گودرز بهزادي» امروز در تالار فارابي دانشگاه هنر، به نمايش درخواهد آمد. «زينالي» در اين خصوص به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: «گريگوريان از نقاشان مدرنيست ايراني بود كه علاوه بر نقاش بودن، زندگي پرفراز و نشيبي نيز داشته است. خانواده او از بازماندگان قتل‌عام ارامنه بودند كه به روسيه مهاجرت كردند و بعد از به دنيا آمدن ماركو، به تبريز آمدند. پدرش بعد از مدتي به تهران آمد و در آبادان و اصفهان نيز رفتند. ماركو، آموختن نقاشي را در مدرسه كمال‌الملك آغاز كرد و بعد از مدتي به ايتاليا رفت و در آكادمي هنرهاي زيباي رم ثبت نام كرد و تحت آموزش پروفسور روبرتو ملي قرار گرفت. ماركو در سال ۱۳۳۳ بلافاصله پس از فارغ‌التحصيلي، با آموخته‌هاي خود از اكسپرسيونيسم ايتاليا به ايران بازگشت. ماركو گريگوريان از آن پس نقش مهمي در صحنه هنر مدرن در ايران داشت. او گالري استتيك را در تهران تاسيس كرد كه مركز تجمع مدرنيست‌هاي جوان محسوب مي‌شد و كانوني بود براي نقاشاني كه شيوه بيان آزاد را اتخاذ كرده بودند. وي كلاس‌هايي را نيز در اين گالري برگزار مي‌كرد و به آموزش هنرمندان جوان مي‌پرداخت. از شاگردان او در اين سال‌ها مي‌توان به حسين زنده‌رودي و فرامرز پيل‌آرام اشاره كرد.»
سازنده فيلم «مثل سايه، ‌مثل خيال» معتقد است كه از مهم‌ترين فعاليت‌هاي ماركو گريگوريان تحقيق در مورد هنرهاي سنتي ايران، گردآوري تابلوهاي نقاشي قهوه‌خانه‌اي و حمايت از نقاشان بازمانده اين شيوه بود. او بعد از بازگشتش به ايران، به عنوان سرپرست گروه گرافيك در اداره كل هنرهاي زيبا مشغول به كار شد. در همان سال نخستين بي‌ينال تهران را تحت نظارت اداره كل هنرهاي زيبا برگزار كرد و با معرفي و نمايش آثار نقاشان نوگراي ايران، نقش مهمي در تداوم روند نقاشي مدرن ايران ايفا كرد. ماركو گريگوريان در سال ۱۳۴۱ به امريكا رفت و به ادامه فعاليت‌هاي تجربي خود پرداخت و آثار خود را در چندين نمايشگاه به نمايش گذاشت. در همين دوره به تدريس در دانشگاه و برگزاري كنفرانس در مورد هنرهاي سنتي ايران پرداخت.
زينالي براي تهيه اين مجموعه، با هنرمنداني چون آيدين آغداشلو، صادق تبريزي، حسين محجوبي، جواد مجابي و همچنين ژانت لازاريان به گفت‌وگو نشسته است: «آشنايي من با ماركو، از طريق يكي از دوستان ارمني‌ام با نام «آلبرت گوچاريان» آغاز شد. به هر روي
ماركو نه تنها هنرمندي شناخته شده در ايران است كه در جهان نيز بسياري از آثارش به نمايش درآمده است كه از جمله آن مي‌توان به آثارش در موزه هنرهاي مدرن نيويورك و همچنين موزه رم اشاره كرد. ضمن آنكه «راكفلر» نيز آثاري از او را خريداري كرده است. بعد از آن ما حدود يك سال وقت صرف تحقيق و گفت‌وگو با هنرمندان درباره ماركو كرديم كه نتيجه آن ساخت فيلمي مستند 80 دقيقه‌اي شد.»
نخستين نمايش عمومي اين فيلم، امروز ساعت 17 در تالار فارابي در دانشگاه هنر واقع در چهاررراه وليعصر، روبه‌روي خيابان بزرگمهر جنب دانشگاه اميركبير برگزار خواهد شد. در نمايش اين فيلم تعدادي از دوستان، شاگردان و علاقه‌مندان ماركو گريگوريان حضور خواهند داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون