• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

پيكر مصطفي عبداللهي تشييع شد

او رنج كشيد اما راضي بود

مصطفي عبداللهي، كارگردان تئاتر كه صبح پنجشنبه بعد از 14 سال مبارزه با سرطان درگذشت، صبح روز شنبه دوم خرداد از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع شد.
ميكاييل شهرستاني، دوست قديمي اين هنرمند كه در اين اواخر سرپرستي تمرين گروه نمايشي «در اعماق» عبداللهي را بر عهده داشت در مراسم تشييع پيكر گفت كه هرگز فكر نمي‌كرده روزي فرا برسد كه بالاي جسم بي‌جان برادرش مصطفي بايستد و گرداننده چنين مجلسي باشد.
اين بازيگر و كارگردان تئاتر يادآور شد: «بودن در جهاني كه زيستن در آن خيلي با ارزش نيست‌، سخت است. مصطفي عبداللهي رنج كشيد اما راضي بود و تا آخرين لحظه كار كرد و بيماري را بهانه قرار نداد.»او تاكيد كرد كه تئاتر براي آنها و نيز براي مصطفي هم درد است و هم درمان.
شهرستاني همچنين به همسر مصطفي عبداللهي اشاره كرد و گفت: «عبداللهي در اين 15 سال با اين هيولا جنگيد، چون بانو ناهيد كنارش بود و اگر پشتيباني او وجود نداشت، خيلي زودتر او را از دست داده بوديم، هرچند معتقدم الان او تولد دوباره‌اي دارد.»
اين روزها تئاتر «در اعماق» عبداللهي روي صحنه است. شهرستاني در آيين افتتاح اين نمايش گفته بود كه اين كار فقط 15 روز فرصت اجرا دارد در حالي كه نمايش‌هايي كه تماشاگر ندارند سه ماه روي صحنه مي‌مانند، او در مراسم تشييع اين هنرمند دوباره به اين موضوع اشاره كرد.
او همچنين گلايه كرد از اينكه برخي افراد فقط در مراسم ختم حضور پيدا مي‌كنند و گفت: «البته نمي‌خواهم جايي كه مصطفي ناظر است، گلايه كنم اما ‌اي كاش بيشتر قدر هم را بدانيم چون لااقل مي‌توان اين دوران سخت را باهم طي كرد.»
در ادامه علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز تاسف از اينكه در نخستين روز هفته براي عزيزي در تالار وحدت جمع شده‌ايم كه دوست داشتيم همراه با خود او كارش را در تئاتر شهر تماشا كنيم، گفت: «قرار ما با مصطفي عبداللهي همين بود، چون حدود يك ماه قبل كه با هم صحبت كرديم و او مسائل و مشكلاتش را گفت، قرار گذاشتيم بدون توجه به آنها كارش را پي بگيرد و صادقانه همين كار را انجام داد.»
او با تسليت به همسر و فرزندان مصطفي عبداللهي خطاب به حاضران در مراسم گفت: «اميدوارم قدم‌هايتان در شادي‌هاي هنرمندان و بزرگداشت‌هايشان با حضور خود آنها باشد.»
قطب‌الدين صادقي، همكار و دوست قديمي مصطفي عبداللهي هنرمند ديگري بود كه سخناني را درباره اين هنرمند تازه درگذشته مطرح كرد.
او با خواندن ابياتي از فردوسي كه مربوط به ماجراي بعد از مرگ رستم است‌، گفت: «من سه دهه در خدمت مصطفي عبداللهي بودم، چه آن زماني كه از فرنگ آمدم و در دانشگاه تدريس مي‌كردم و چه بعدها كه گروه هنر را پايه‌ريزي كرديم.»اين كارگردان تئاتر همچنين گفت كه مصطفي عبداللهي به رغم آگاهي از سرنوشت تلخي كه داشت، كارش را ادامه داد و اين رفتار او درس بزرگي از هنرمند بودن براي ما است آن هم در روزگاري كه ممكن است، اغلب اوقات شرايط بر وقف مراد ما نباشد.
ايرج راد، مديرعامل خانه تئاتر هم در سخناني از شرافت تئاتري‌ها، احساس مسووليت و وظيفه‌شناسي آنها گفت و اينكه مصطفي عبداللهي شاخصه هنرمنداني بود كه بدون ادا و اطوار كار فرهنگي براي مردم و جامعه انجام مي‌دادند. در پايان هم رسول نجفيان قطعه شعري را خواند و پيكر عبداللهي به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون