• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

سهميه به ايستگاه آخر رسيد

سهميه بنزين خودروهاي عمومي حذف شد

گروه اقتصادي|با حذف سهميه سوخت خودروهاي عمومي و تاكسي‌ها، قطار بنزين سهميه‌اي به ايستگاه پاياني خود رسيد. به گزارش «اعتماد»، سخنگوي شركت ملي پخش پيش‌تر تاكيد كرده بود بنزين خودروهاي عمومي حذف نمي‌شود و سهميه خودروهاي مذكور نيز واريز شده بود اما با تصميم جديد دولت، هيچ خودرويي اعم از شخصي و عمومي و دولتي ديگر سهميه سوخت دريافت نخواهد كرد.  هرچند دارندگان خودروهاي شخصي مي‌توانند از سهميه موجود در كارت‌هاي‌شان تا پايان شهريور استفاده كنند اما سهميه كارت‌هاي سوخت خودروهاي عمومي قابل انتقال به ماه‌هاي بعد نبوده و در پايان خرداد ماه تمام خواهد شد. پيش از اين نيز سهميه ماهانه خودروهاي عمومي به ماه بعد از آن منتقل نمي‌شد و امكان ذخيره‌سازي سوخت در كارت‌هاي اين خودروها وجود نداشت. انتشار خبر حذف بنزين سهميه‌اي براي خودروهاي عمومي و تاكسي‌ها، در نخستين ساعات روز سبب شد كرايه تاكسي در بسياري از مسيرها خودسرانه از سوي رانندگان افزايش يابد.

زمزمه گراني كرايه‌ها

گزارش ميداني «اعتماد» از سطح شهر نشان مي‌دهد كه برخي از تاكسي‌داران صبح روز دوشنبه زماني كه براي پر كردن باك‌هاي خودروي خود به جايگاه‌هاي سوخت مراجعه كرده‌اند با كارت‌هاي سوخته شده سوخت خود مواجه شدند و مجبور شدند تا از بنزين آزاد براي آغاز روز كاري خود استفاده كنند؛ اتفاقي كه به راحتي دستمايه افزايش كرايه‌هاي تاكسي‌هاي خطي و گردشي شده است. در روز گذشته برخي رانندگان تاكسي با استناد به اين موضوع بر كرايه‌هاي مسيرهاي خود افزودند و معتقدند وقتي دولت بنزين را بدون خبر گران مي‌كند و برخلاف اعلام خود، كارت‌هاي سوخت تاكسي‌ها را هم مي‌سوزاند، ما بايد هزينه‌هاي خود را با افزايش كرايه جبران كنيم. يك تاكسي‌دار حتي در مواجهه با اعتراض يكي از مسافران كه به جاي كرايه 1100 توماني مصوب شهرداري 1350 تومان گرفته بود با عصبانيت گفت: «اعتراض‌تان را به دولت بگوييد هيچ كس پاسخگوي ضرر و زيان ما نيست پس چرا ما بايد جبران‌كننده اقدام دولت باشيم.»در عين حالي يكي ديگر از تاكسي‌داران در مسير رسالت – سيدخندان نيز در تاييد حذف كارت سوخت خود به «اعتماد» گفت: «روز جمعه طبق روال هر ماه سهميه سوختم واريز شد اما روز گذشته وقتي براي پر كردن باك خودرو به جايگاه رفتم با كارت سوخته بنزين مواجه شدم كه يكي از متصديان جايگاه از احتمال سوخته شدن كارت تاكسي‌داران طبق نظر دولت خبر داد و حتي گفت از صبح روز دوشنبه تعدادي از تاكسي‌داران كه به جايگاهش مراجعه كرده‌اند با كارت‌هاي سوخته مواجه شده‌اند.»وي البته در خصوص اعلام اطلاعيه‌اي از سوي تاكسيراني در مورد سوختن كارت‌هاي سوخت يا حذف سهميه اظهار بي‌اطلاعي كرد و در مورد احتمال افزايش قيمت تاكسي‌ها گفت: «درست است كه ابتداي سال قيمت كرايه‌ها 20 درصد گران شد اما در آن زمان قيمت بنزين همان 700 تومان بود ولي الان كه بايد بنزين آزاد بزنيم قطعا تردد با همان كرايه‌هاي قبلي به صرفه نيست.» در اين رابطه فارس در مصاحبه‌اي به اين موضوع اشاره كرده است و منبع آگاه اين خبرگزاري بدون تاييد خبر حذف سهميه سوخت تاكسي‌داران تيرماه را به عنوان زمان حذف سهميه تاكسي‌داران اعلام كرده است. وي ادامه داده است «بر اين اساس، خودروهاي عمومي كه سهميه بنزين خردادماه خود را دريافت كرده‌اند، اگر در طول اين مدت اقدام به سوخت‌گيري كردند، سهميه خرداد آنها باقي مي‌ماند و از تيرماه سهميه جديد دريافت نمي‌كنند. خودروهاي عمومي كه در طول اين مدت اقدام به سوخت‌گيري نكردند، سهميه خرداد آنها نيز حذف مي‌شود.»با اين حال ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران هرگونه افزايش كرايه‌ تاكسي‌ها با افزايش قيمت بنزين را رد و تاكيد كرده است:

«با توجه به اينكه

تك نرخي شدن بنزين شامل حال تاكسي‌ و اتوبوس نمي‌شود، رانندگان حق ندارند به بهانه تك‌نرخي شدن بنزين افزايش كرايه داشته باشند. نرخ كرايه‌ تاكسي و اتوبوس براي سال جاري افزايش 20 درصدي داشت كه رقم خوبي براي تاكسي‌ها محسوب مي‌شود و بخش خصوصي اتوبوسراني هم به خوبي از اين افزايش منتفع شد. سال‌ گذشته حدود 15- 14 درصد افزايش نرخ كرايه مصوب شد اين در حالي است كه افزايش 20 درصدي كرايه‌ها نيز بيش از افزايش حقوق كارمندان در سال جاري است و جاي هيچ حرفي را باقي نمي‌گذارد.»وي خاطرنشان كرده است: «در صورتي كه تغييري در نرخ سوخت تاكسي‌ها اعمال شود بررسي جديدي صورت خواهد گرفت تا بدانيم تاثير آن چه ميزان است، اگر تاثير زيادي نداشته باشد با توجه به اينكه افزايش نرخ خوب و قابل توجهي صورت گرفته است، نيازي به تغيير در نرخ كرايه‌ها نيست.»

وضعيت سبز جايگاه‌ها

 در عين حال و در شرايطي كه جمعه شب بسياري از جايگاهداران بنزين شرايط متفاوتي را در جايگاه‌هاي خود شاهد بودند طي يكي، دو روز گذشته كه بحث‌ها در مورد تك‌نرخي شدن بنزين ادامه داشت، سكوت و سكون بيشتري در جايگاه‌ها حكمفرما بود و جايگاهداران با خيال راحت بنزين فروختند. جايگاهداران مي‌گويند اعلام قابل استفاده بودن سهميه ذخيره شده در كارت‌ها تا پايان شهريورماه سبب شده است نيازي به تجمع براي سوختگيري وجود نداشته باشد.

5/2 ميليارد ليتر بنزين

بر اساس آخرين آماري كه سامانه هوشمند سوخت در ارديبهشت ماه اعلام كرده است بيش از دو ميليارد و 77 ميليون ليتراز سهميه باقيمانده در كارت‌هاي سوخت به خودروهاي سواري اختصاص دارد. سهميه باقيمانده در كارت سوخت موتوسيكلت‌ها نيز تا تاريخ ياد شده (12 ارديبهشت‌ماه) 391 ميليون و 188 هزار و 43 ليتر اعلام شده است. مجموع سهميه بنزين 700 توماني باقيمانده در كارت سوخت خودروهاي سواري و موتوسيكلت‌ها، معادل دو ميليارد و 468 ميليون و 519 هزار و 262 ليتر اعلام شده است. مجموع سهميه بنزين 700 توماني باقيمانده در كارت سوخت خودروهاي سواري و موتوسيكلت‌ها، معادل دو ميليارد و 468 ميليون و 519 هزار و 262 ليتر اعلام شده است.

 

گزينه جديد؛ يارانه نقدي به جاي سهميه

در عين حال و در ميان همه اخبار تاييد شده و هنوز تاييد نشده كه طي روزهاي گذشته اعلام شده است، بيژن حاج محمدرضا، رييس اتحاديه جايگاهداران سوخت از طرح جديدي خبر داد كه هنوز صحت و سقم آن به تاييد مقامات دولتي نرسيده است. وي از احتمال اختصاص يارانه نقدي براي بنزين خودروهاي عمومي خبر داد و در عين حال گفت: «در مورد سوخت خودروهاي عمومي هنوز تصميمي گرفته نشده است، اما بنزين تك‌نرخي و معادل هزار تومان براي هر ليتر خواهد بود.»وي ادامه داد: «با مذاكراتي كه از سوي اتحاديه‌هاي حمل و نقل عمومي صورت مي‌گيرد، نحوه اختصاص يارانه به خودروهاي عمومي كه احتمالا نقدي خواهد بود مشخص مي‌شود.» به گفته وي تا ابتداي تيرماه حتما يارانه‌اي به خودروهاي عمومي تعلق مي‌گيرد كه ساز و كار آن مشخص خواهد شد.بر اساس تصميم دولت خودروهاي عمومي ماهانه 200 تا 250 ليتر بنزين سهميه‌اي داشتند كه با اين روال بايد ديد اين ميزان به چه ميزان يارانه نقدي تبديل خواهد شد.

 

سامانه هوشمند سوخت به قوت خود باقي است

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: سامانه سوخت با وجود قطع سهميه‌ها به قوت خود باقي است چرا كه استفاده از اين سامانه به ما كمك مي‌كند تا اطلاعات و آمار مربوط به سوخت را در كشور جمع‌آوري و براساس آن برنامه‌ريزي كنيم. ناصر سجادي، با بيان اينكه در تغييرات جديد، قيمت سي ان جي و نفت سفيد افزايش نيافته است، گفت: در مورد گاز مايع نيز نرخ 210 تومان با يك افزايش اندك به 230 تومان رسيده است. به گفته وي اين در حالي است كه گاز مايع، پيش‌تر با دو نرخ 650 تومان و 210 تومان عرضه مي‌شد كه با اعمال سياست جديد قيمت 650 توماني به‌طور كلي برداشته شده است. مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از افزايش نيافتن قيمت سي‌ان‌جي به عنوان يكي از مزاياي اجراي مصوبه جديد هيات وزيران نام برد و گفت: با توجه به ظرفيت بالاي سوختگيري سي‌ان‌جي در كشور انتظار مي‌رود مردم و دارندگان تاكسي بيشتر از گذشته از سي‌ان‌جي استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون