• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

سيگاري‌ها با تلفن هوشمند ترك سيگار تماس بگيرند

اعتماد|در نخستين روز هفته ملي بدون دخانيات – 4 الي 10 خرداد – كارشناسان سلامت در يك نشست خبري گرد هم آمدند تا با پيام‌ها و هشدارهاي خود، جمعيت در معرض استعمال دخانيات و مصرف كنندگان سيگار را از مضرات و تبعات مصرف محصولات دخاني مطلع كنند.
 غلامرضا حيدري، رييس مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات مركز پزشكي مسيح دانشوري از راه‌اندازي سامانه مشاوره ۲۴ ساعته تلفني براي افراد سيگاري خبر داد و به گفته وي اين افراد مي‌توانند با تلفن گويا و هوشمند ترك سيگار مركز تحقيقات پيشگيري و كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي – 27122050 - تماس گرفته و در تمام ايام هفته از مشاوره رايگان بهره‌مند شوند.
  شهنام عرشي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: برخورد جدي با ديزي‌سراها، كافي‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هايي كه مواد دخاني و قليان عرضه مي‌كنند در برنامه ما است كه در سطح استان تهران 400 قهوه‌خانه ودر حوزه دانشگاه شهيد بهشتي
300 قهوه‌خانه و 100 باب ديزي‌سرا و مراكز غيرمجاز قرار دارد كه 90 درصد درآمد اين قهوه‌خانه‌ها از عرضه قليان است.
  خسرو صادق‌نيت، رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: مصرف قليان در جمعيت ۱۳ تا ۱۵ ساله كشور بيش از دو برابر افزايش يافته و اين رشد در دختران بيشتر بوده است. همچنين با مواردي از مسموميت با مواد مخدر محرك و شيشه در تركيب توتون قليان‌ها مواجه شده ايم. به گفته وي شيوع شتابان مصرف قليان در جامعه بسيار نگران كننده است به‌طوري كه مصرف روزانه قليان تا سال 86 روند كاهشي داشت و ثابت بود اما از سال 88 با تغييراتي مواجه شده وشيوع مصرف مواد دخاني در سال 82 و در بين پسران 16 درصد و در سال 86، 5/31 درصد شده است اما در دختران از 7/8 درصد به 20 درصد رسيده است، و نشان مي‌دهد در دختران شتاب بيشتري داشته است. همچنين رشد مصرف سيگار در پسران از سه به پنج و در دختران از يك به 9 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه مصرف دو تا پنج بسته سيگار معادل يك وعده قليان است.
 علي‌اكبر سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت گفت: سالانه ۶۵ ميليارد نخ سيگار در كشور دود مي‌شود كه ۱۵ تا ۲۰ درصد آن قاچاق است و متاسفانه شروع مصرف دخانيات در كشور به ۱۷ سال رسيده است. همچنين مرگ 65 هزار نفر در سال مرتبط با سيگار است و 50 درصد مرگ افراد سيگاري و مرگ 9 نفر از 10 مبتلاي سرطان ريه به دليل مصرف سيگار است.  
  بهزاد ولي‌زاده، كارشناس ارشد دبيرخانه كشوري ستاد ملي كنترل دخانيات گفت: مصرف روزانه سيگار در سال 90 و در جمعيت بالاي 15 سال 5/10 درصد بوده است كه 22 درصد آن مردان و 1 درصد زنان را شامل مي‌شود، اما مصرف كلي سيگار 12 درصد در جمعيت 15 تا 64 سال است. مصرف مواد دخاني كه علاوه بر سيگار، قليان و پيپ را هم شامل مي‌شود در جمعيت 15 تا 64 سال 9/14 درصد است و مصرف روزانه اين مواد 5/12 درصد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون