• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

خبر كوتاه

ادعاي واهي امريكا درباره حمايت ايران از تروريسم

وزارت خارجه امريكا در ادامه سياست‌هاي خصمانه خود و در ادعايي واهي در تازه‌ترين «گزارش سالانه تروريسم» كه روز جمعه منتشر كرده ايران را به حمايت از تروريسم متهم كرده است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه نيويورك‌تايمز، وزارت امور خارجه امريكا در گزارش سالانه خود كه به مساله مبارزه با تروريسم جهاني مي‌پردازد، ايران را به ادامه حمايت از گروه‌هايي كه واشنگتن آنها را تروريست مي‌خواند متهم كرده است. در اين گزارش ادعا شده است: ايران در سال 2014 به حمايت و مسلح كردن حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان كه اسراييل را در يك سال گذشته هدف قرار داده‌اند، ادامه داده و از فعاليت‌هاي محدودي در آفريقا، آسيا، امريكاي لاتين و برخي گروه‌ها در خاورميانه حمايت كرده است. وزارت امور خارجه امريكا در ادامه گزارش خود به حمايت ايران از دولت عراق و سوريه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي اشاره كرده و مدعي شده است كه اين اقدامات تروريستي است. در اين گزارش آمده است: اغلب تلاش‌هاي ايران در سال 2014 روي جبهه مقاومت در عراق و سوريه و حمايت و آموزش به نيروهاي حزب‌الله و حماس و ديگر گروه‌هاي تروريستي فلسطيني متمركز بوده است. به نوشته اين روزنامه امريكايي، گزارش جديد وزارت امور خارجه امريكا مدعي شده كه نه انتخاب حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران و نه دورنماي حصول يك توافق ميان تهران و گروه 1+5 موجب تغيير سياست‌ خارجي ايران در خاورميانه نشده است.

 

كاهش قيمت نفت با برداشتن تحريم ايران

نشريه فوربس با ارايه تحليلي از آينده قيمت نفت در بازارهاي جهاني مي‌نويسد در صورت برداشته شدن تحريم‌هاي ايران پس از توافق نهايي هسته‌اي قيمت نفت بيش از ميزان كنوني كاهش خواهد يافت. به گزارش عصر ايران، اين گزارش تاكيد مي‌كند توافق هسته‌اي با ايران شكاف موجود بين عرضه و تقاضا را در بازار جهاني نفت از وضعيت فعلي نيز بيشتر مي‌كند. فوربس مي‌نويسد در صورت توافق نهايي هسته‌اي با ايران، اين كشور مي‌تواند 30 ميليون بشكه نفت در اختيار خود را سريعا به معرض فروش بگذارد اما اين ميزان تاثير پايداري بر قيمت جهاني نفت نخواهد داشت چون مصرف روزانه نفت در جهان بيش از 90 ميليون بشكه است. فوربس مي‌نويسد تاثير اصلي رفع تحريم‌هاي ايران در آينده ميان مدت و بلندمدت بازار جهاني نفت بيشتر خواهد بود. اين انتظار منطقي است كه ايران در ظرف مدتي بين 8 تا 12 ماه يك ميليون بشكه به ظرفيت توليد نفت خود بيفزايد. اين يك ميليون بشكه تنها مي‌تواند با بهره‌برداري از چاه‌هاي تعطيل ايران نيز محقق شود. به نوشته فوربس توليد اين حجم از نفت در روز (يك ميليون بشكه) هم‌اكنون به اندازه يك چهارم نفت مصرفي اقتصاد در حال ظهور هند است كه يكي از مشتريان كليدي نفت خام ايران است. به نوشته فوربس با ورود نفت ايران به بازار، رقابت ميان توليد‌كنندگان نفت از جمله ايران و عربستان بر سر بازارها تشديد خواهد شد و براي به دست گرفتن بازارهاي نفت مساله ارايه تخفيف يا بستن قراردادهاي بلندمدت با شركت‌هاي وارد‌كننده خارجي تشديد خواهد شد واين مساله سقف عرضه را بيش از حد كنوني بالا خواهد برد. فوربس مي‌نويسد ورود دوباره ايران به بازار جهاني نفت ديگر توليد‌كنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا براي حفظ سهم خود از بازار، سياست‌هاي كنوني عرضه خود را تشديد كند.

 

اوباما بهترين فرصت براي ايران است

وزير دفاع پيشين امريكا اعلام كرد كه معتقد است ايران با امريكا به توافق هسته‌اي دست خواهد يافت چرا كه ايران مي‌داند پس از دولت اوباما نمي‌تواند به توافق هسته‌اي بهتري دست يابد. به گزارش ايسنا، ويليام كوهن، وزير دفاع پيشين امريكا در گفت‌وگو با شبكه خبري فاكس نيوز تصريح كرد: به محض دستيابي ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 به يك توافق جامع هسته‌اي، كنگره از مخالفت با توافق و برداشته شدن تحريم‌ها پا پس خواهد كشيد. در صورتي كه كنگره اين توافق را لغو كند و آن را به تصويب نهايي نرساند در واقع تحريم‌ها ارزش خود را از دست مي‌دهند زيرا ايران اميد خود را به برداشته شدن تحريم‌ها از دست مي‌دهد و به صورت آزادانه و با تمام توان برنامه هسته‌اي خود را دنبال مي‌كند.

 

تكرار ادعاهاي وزير خارجه عربستان نسبت به ايران

وزير امور خارجه عربستان سعودي با تكرار ادعاهاي خود درباره سياست‌هاي منطقه‌اي ايران همچنين مدعي شد عمليات نظامي عربستان در يمن تاثيرگذار بوده است. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، عادل الجبير در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني روسيااليوم در پاسخ به اين پرسش كه در پرونده يمن شاهد اصرار شديد هيات جنبش انصارالله بر مواضع خود در رايزني‌هاي ژنو هستيم، دليل اصرار آنان بر اين مواضع چيست و آيا فكر مي‌كنند همچنان از برتري نظامي برخوردارند و آيا مواضع آنان به معناي دريافت كمك منطقه‌اي است كه آنان را به اتخاذ اين مواضع تشويق مي‌كند، گفت: انصارالله از حمايت ايران و حزب‌الله برخوردارند و اصرار انصارالله بر مواضع خود بيانگر عدم تمايل آنان در حصول توافق سياسي و مسالمت آميز در يمن است. مجري اين شبكه پرسيد، آيا فكر مي‌كنيد در چارچوب اوضاع پيچيده عراق، سوريه و يمن مي‌توانيد با ايران به تفاهم برسيد؟ الجبير پاسخ داد: درباره ايران نيز بايد بگويم كه روابط ما با اين كشور در شش ماه گذشته تغييري نكرده است. عربستان سعودي در طول 35 سال گذشته تلاش كرد بهترين روابط را با ايران داشته باشد. ما مي‌خواهيم دست دوستي و شراكت خود را به سوي ايران دراز كنيم ولي اين كشور در طول 35 سال گذشته مخالف همكاري با عربستان سعودي بوده است. ما دست خود را به سوي ايران دراز كرديم ولي اين كشور مشكلاتي براي منطقه ايجاد كرد. دخالت‌هاي ايران را در عراق، سوريه و لبنان و يمن مشاهده مي‌كنيم. ما از هرگونه گفت‌وگو، تفاهم و داشتن روابط ويژه با ايران حمايت مي‌كنيم ولي ايران پاسخ مثبتي به تلاش‌هاي ما در 35 سال گذشته نداده و طبيعي است كه اين احساس ايجاد مي‌شود كه بايد تا چه زماني اين رفتار را با ايران داشته باشيم. در صورتي كه ايران جدي است بايد اين جديت را از طريق اقدامات و نه سخنان خود نشان دهد. وي در پاسخ به اين پرسش كه برخي‌ها مي‌گويند ايران نه تنها از طريق برنامه هسته‌اي يك تهديد شمرده مي‌شود بلكه نفوذ مذهبي اين كشور در شماري از كشورهاي منطقه يك تهديد است و پادشاه اردن از آن به هلال شيعي توصيف كرده است، آيا عربستان از اين هلال شيعي نگران است و تعامل اين كشور با شيعيان عرب چگونه است، گفت: نگاه ما به شهروندان و اعراب بر اساس مسائل مذهبي نيست و فكر مي‌كنيم ايجاد تنش‌هاي فرقه‌اي بسيار خطرناك است و متاسفانه ايران تلاش مي‌كند به اين تنش‌ها دامن بزند و مشكلات زيادي را در عراق، سوريه و لبنان و يمن ايجاد كرده است. ما تلاش مي‌كنيم يكپارچگي ملي موجود در عربستان حفظ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون