• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

گزينه جديد نمايندگان روي ميز

استيضاح وزير راه و شهرسازي بعد از تعطيلات دو هفته‌اي مجلس

گروه سياسي| مجلس براي تمامي روزهاي ماه‌هاي پاياني فعاليت خود برنامه‌ريزي كرده است. نمايندگاني كه به مدت دو هفته به تعطيلات رفته‌اند، در آغازين روزهاي پس از استراحت تابستانه به سراغ گزينه ديگري از كابينه يازدهم خواهند رفت. كابينه‌اي كه در ماه‌هاي گذشته مقصد تعدادي از اعضاي آن به بهارستان رسيد اين‌بار هم مسافر ديگري دارد؛ مسافري كه شايد بتوان گفت وضعيت خوبي نسبت به گزينه‌هاي قبلي نخواهد داشت. فاني كه در هفته گذشته وزارت تحت مديريت خود را در خطر مي‌ديد اما، اميدوار بود. اميد به حمايت‌هايي كه چند روز مانده به استيضاح از سوي نمايندگان طيف‌هاي مختلف صورت گرفت. فاني در وزارت آموزش و پرورش ابقا شد تا نوبت به نفر بعدي در صف طويل استيضاح شوندگان برسد. اما اين‌بار حال و روز استيضاح با گذشته متفاوت است. استيضاح‌كنندگان اين‌بار به دنبال گزينه‌اي رفتند كه چندي پيش ميزبان وي در صحن علني مجلس بودند. عباس آخوندي كه در آخرين روزهاي ارديبهشت امسال براي پاسخگويي به سوال برخي نمايندگان در مجلس حاضر شده بود و از قضا رضايت آنان را نيز توانست در آن جلسه كسب كند، وارث «گذشته» است. ارثي از دولت قبل كه پاسخگويي آن بر عهده وزير مسكن فعلي افتاده است. «مسكن مهر»، طرح جنجالي دولت گذشته كه بارها مورد نقادي چهر‌ه‌هاي اقتصادي و سياسي قرار گرفته بود، بارش بر دوش دولت يازدهم سنگيني مي‌كند. موضوعي كه آخوندي در روز حضور در بهارستان آن را بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسي اين‌گونه تشريح كرد: «نمي‌توان از وزير راه و شهرسازي درباره مسكن مهر سوال كرد اما با توجه به تصميم هيات‌رييسه گزارشي را از اين مورد ارايه مي‌دهم». اكنون و پس از گذشت تنها يك ماه و نيم از حضور وزير راه در مجلس، طرحي با موضوع استيضاح روي ميز مجلسيان قرار گرفته است، آن هم در شرايطي كه تنها يك هفته از نشست مشترك دولت و مجلس مي‌گذرد. نشستي كه در آن باز هم بر تعامل دو قوه تاكيد شده بود، دوام چنداني نداشت. هرچند بسياري از نمايندگان بر اين باورند كه سوال و استيضاح از حقوق نمايندگي است و نمي‌توان بر پيشنهادكنندگان آن خرده‌ گرفت، اما اين رفتار مورد پسند بسياري از چهره‌هاي سياسي نبوده و نيست. همان‌طور كه سخنگوي دولت در واكنش به طرحي كه در حمايت از حقوق هسته‌اي در مجلس به تصويب رسيد، اين حمايت‌ها را در سطوح ديگري از جمله تعامل با وزراي كابينه خواستار شد. اما گويي گوش شنوايي براي اين خواسته وجود ندارد. خواسته‌اي كه با نزديك شدن به ضرب‌الاجل مذاكرات ايران با 1+5 و آغاز دور آخر از اين مذاكرات بيش از هر چيز ضروري است. با شرايطي اينچنين دولت نبردي با دو جبهه از سياست داخلي و سياست خارجي را پيش رو خواهد داشت. در برهه زماني خاصي كه نياز به آرامش دولت بيش از پيش احساس مي‌شود باز هم خبر از استيضاح به گوش مي‌رسد. آن هم با عضوي از كابينه يازدهم كه نگرش سياسي متفاوتي با اكثريت نمايندگان حاضر در مجلس دارد. نگرش سياسي متفاوت كه باز هم استيضاح را در قالب تسويه سياسي مي‌پروراند.

اعلام وصول استيضاح بعد از تعطيلات
دو عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از اعلام وصول استيضاح وزير راه و شهرسازي در يكي از جلسات علني مجلس در دو هفته آينده خبر داد. مهرداد بائوج لاهوتي، عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به تصويب تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس مبني بر استيضاح وزير راه و شهرسازي در اين كميسيون، گفت: تقاضاي استيضاح وزير راه و شهرسازي در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته كميسيون عمران مجلس مورد بررسي قرار گرفت كه در نهايت اين طرح تقديم هيات رييسه مجلس شد. وي افزود: با توجه به اينكه تقاضاي استيضاح وزير راه و شهرسازي تقديم هيات رييسه مجلس شده است، بنابراين، اين طرح دو هفته آينده و پس از تعطيلات تابستاني نمايندگان، در صحن علني مجلس اعلام وصول مي‌شود.

وزير راه ميراث‌دار گذشته
اما آنچه در طرح استيضاح نمايندگان خودنمايي مي‌كند، «مسكن مهر»ي است كه موضوع آن چندي پيش در مجلس شوراي اسلامي و با حضور وزير مسكن برگزار شد. اگر نمايندگان سوال‌كننده از پاسخ‌هاي وزير قانع نشده بودند چگونه اعلام رضايت كردند و اگر هم قانع شدند، پس چگونه آن را در سومين بند از اولويت‌هاي استيضاح قرار داده‌‌اند؟ موارد ديگري هم كه در اين طرح قيد شده نمايان‌گر وارث بودن دولت يازدهم است. مسائلي كه عمده آنها در دولت قبل شكل گرفت اما تبعات آن گريبانگير دولت فعلي شده است. حال وزارت راهي مانده‌ است با كوله‌باري از وظايفي كه توسط نمايندگان ملت براي آن ديكته شده و شرايطي كه روز‌به‌روز بر احتمالات به نتيجه رسيدن اين استيضاح اضافه مي‌كند. حال بايد ديد گردش تصميم نمايندگان به عضوي ديگر از كابينه سرايت مي‌كند؟ و آيا آخوندي نيز همچون فاني در روزهاي منتهي به استيضاح بر صف پشتيبان‌هايش اضافه مي‌شود يا خير؟
موضوعات ذيل از مواردي است كه در متن استيضاح نمايندگان مجلس به آن اشاره شده است:
 نبود برنامه در حمل و نقل ريلي، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستايي، عدم پيگيري و حل مشكلات مسكن مهر، عدم ساماندهي بازار مسكن، عدم حمايت از مسكن محرومان، عدم اجراي احكام برنامه پنجم، عزل و نصب‌هاي بدون دليل و حذف نيروهاي مومن، عدم اجراي قوانين ايثارگران، عدم اجراي برخي برنامه‌هاي پيشنهادي در زمان راي اعتماد از قبيل: حوزه عمومي وزارتخانه، حوزه حمل و نقل، زمين، مسكن و شهرسازي، مشكلات مالي در معاونت زيرساخت، عدم توجه به ارتقاي سطح ايمني و گسترش حمل و نقل هوايي و به‌كارگيري افراد ناتوان و فاقد سابقه مديريت و اجرايي صنعت هوايي با وجود تذكرات كتبي و شفاهي نمايندگان و كميسيون عمران، عدم ارايه يك برنامه و سياست‌هاي شخصي در موضوع مسكن در كشور، عملكرد بانك مسكن در رابطه با تسهيلات مسكن مهر، مسكن روستايي، بافت فرسوده، علت بي‌توجهي به پرداخت تسهيلات مسكن روستايي و عدم پرداخت بازگشت اقساط مسكن مهر جهت تكميل پروژه‌ها و عدم پرداخت وام در بافت فرسوده، چرا در حالي كه بايد از بخش خصوصي حمايت كنيم، خريد لوكوموتيو و تجهيزات توسط راه‌آهن و با ترك تشريفات انجام مي‌شود، چرا تسهيلات به بخش خصوصي براي خريد داده نمي‌شود؟ پاسخ وزارتخانه به گزارش ماده ۴۹ كميسيون عمران مجلس چيست؟ آخرين اقدامات در خصوص متخلفان سقوط حادثه هواپيماي آنتونوف ۱۴۱ چه بوده است؟ در حالي كه سخنگوي دولت از هدف‌گذاري دولت براي توليد سالانه يك‌ميليون و ۸۰۰ هزار واحد مسكوني خبر مي‌دهد، برنامه وزارتخانه براي تحقق اين هدف در سال ۹۴ و سال‌هاي آتي چيست؟ چرا مجددا طرح جامع تهيه شده است و اين طرح چه موقعي نهايي مي‌شود؟ چرا با وجود ايرادات قانوني در مورد اصلاحيه و افزايش مبلغ قرارداد شماره ۱۰۸۸۰ مورخ 3/12/84 موضوع خريد لوكوموتيو از شركت مپنا اقدامات بعدي معمول شده است؟ موضوع واگذاري چندين قرارداد به شركت ابن‌سينا چگونه است؟ وزارت راه به عنوان متولي صنعت حمل و نقل ريلي چه اقداماتي در‌راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليدات داخلي داشته است؟ عقد قرارداد خريد ۵۰۰ دستگاه واگن به‌ ارزش ۷۳۰ميليون يورو از شركت استادلر سوييس توسط شركت حمل و نقل ريلي رجاء با چراغ سبز چه‌كساني صورت پذيرفته است؟ برقي كردن راه‌آهن تهران- مشهد به چه مرحله‌اي رسيده است؟ چرا تحركي در دولت يازدهم نداشته است؟ چرا آزادراه قزوين ــ رشت بعد از ۲۰ ماه از دولت يازدهم تكميل نشده است؟ و چرا برنامه قطار شهري بين شهرهاي جديد و كلانشهرها متوقف شده است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون