• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

سردار جلالي:

بايد براي مدل‌هاي جديد مقابله با عربستان آماده باشيم

 

گروه سياسي| رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور با بيان اينكه موضع‌گيري جديد امريكايي‌ها اين است كه از اين به بعد در مناقشات منطقه دخالت نظامي نكرده و اين كار را از طريق همپيمانان منطقه‌اي تقويت كنند، نتايج اين رويكرد را مدل‌هاي جديدي از تهديد در قالب جنگ نيابتي دانست و حوزه‌هاي تنش با عربستان سعودي را در محورهاي جنگ عقيدتي- ايدئولوژيكي، تهديدات امنيتي، اقتصادي و سايبري برشمرد. سردار غلامرضا جلالي با اشاره به دو فرمان رهبري معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينكه همه دستگاه‌هاي اجرايي كشور بايد خودشان را در برابر تهديد آماده كنند، گفت: مفاهيمي مثل افكارعمومي به وجود مي‌آيد كه افكار عمومي مي‌تواند مشوق يا مانع توسعه جنگ‌ها باشد. رسانه از منظر ما در حوزه دفاع دو نقش اساسي پيدا مي‌كند، يكي اينكه رسانه تبديل به ابزار تهاجم وديگر اينكه رسانه تبديل به ابزار دفاع مي‌شود. به گزارش فارس، گزيده سخنراني سردار غلامرضا جلالي، رييس سازمان پدافند غير عامل كشور در نشست سراسري فرماندهان تهران و مراكز استاني بسيج صدا و سيما، در ادامه مي‌آيد:

  ‌ امروز مي‌توانيم بگوييم امريكايي‌ها در خليج فارس همسايه ما هستند. با توجه به پايگاه‌هاي نظامي و استقراري كه در خليج فارس دارند و امكان تهديد دو طرفه، ما را به دو همسايه متخاصم و روبه‌روي هم تبديل كرده است. موضع‌گيري جديد امريكايي‌ها اين است كه از اين به بعد در مناقشات منطقه دخالت نظامي نكرده و اين كار را از طريق همپيمانان منطقه‌اي در چارچوب لجستيك، اطلاعات، مستشاري و ائتلاف سياسي در فضاي بين‌الملل تقويت كنند. نتايج اين رويكرد امريكايي‌ها، به وجود آمدن مدل جديدي از تهديد در قالب جنگ نيابتي است، ائتلافي به نام ائتلاف عربي با محوريت عربستان شكل گرفته است.
  ‌ حوزه‌هاي تنش با عربستان سعودي حول چند محور است. نخستين محور جنگ عقيدتي، ايدئولوژيكي است، آنها تفكر تكفيري سلفي را در دنيا توسعه مي‌دهند و ما تفكر اسلام ناب را، دومين محور تهديدات امنيتي، نواحي آسيب‌پذيري در كشور وجود دارد كه بعضي فرق اسلامي كه همگرايي‌شان با تفكر تكفيري سلفي بيشتر است، سومين محورحوزه اقتصادي، از جمله كاهش قيمت نفت. چهارمين مورد، حوزه سايبري، ردپاي سايبري عربستان در مناقشات داخلي كشور مشاهده مي‌شود.
  حادثه مهاباد حادثه‌اي است كه عناصر امنيتي مي‌گويند 80 درصد فراخوان جمعيتي مردم از طريق پيامك‌هاي شبكه اجتماعي در مهاباد از مقصد عربستان ارايه شده است، حوزه آخر هم حوزه نظامي است.
 ‌ يكي از مجلاتي كه در زمينه تجهيزات نظامي قلم مي‌زند، نوشته است كه عربستان به اندازه كل كشور چين سلاح خريداري و انبار كرده است. اين مساله عربستان را از يك كشور رقيب منطقه‌اي به يك تهديد نيابتي تبديل مي‌كند كه بايد براي مدل‌هاي جديدي از مقابله آماده شويم.
  ‌ از آنجايي كه عربستان داراي تفكر و مكتب نظامي نيست و صرفا دستورات و روش‌هايش را از طريق مستشاري امريكايي‌ها و اسراييلي‌ها انجام مي‌دهد (در واقع الگوهاي امريكايي -  اسراييلي در برابر ما قرار دارد)، طبيعتا برخورد با اين ائتلاف لايه‌هاي مختلفي دارد كه يك لايه آن سياسي است و وظيفه دستگاه ديپلماسي كشور است كه نگذارد ائتلاف عليه كشور شكل بگيرد.
  دو فرمان توسط معظم له صادر شده است كه علي القاعده اين جمع به عنوان بسيجي نخستين مخاطب آن هستند. ايشان در ملاقات سي‌ام فروردين امسال با فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي فرمودند «همه دستگاه‌هاي اجرايي كشور بايد خودشان را در برابر تهديد آماده كنند، هم از نظر سازماندهي وسلاح هم از نظر روحي و معنوي» و بعد فرمودند كه اين يك دستورالعمل رسمي است.
 دستور اول، دعوت به آمادگي است. دومين موضع‌گيري اين است كه ايشان در صحبت‌هاي‌شان در دانشگاه امام حسين (ع) اشاره به جنگ نيابتي كرده و فرمودند «اگر آنها جلو بيايند، ما برخورد مي‌كنيم و هزينه زيادي به آنها تحميل خواهد شد». در واقع اشاره به جنگ نيابتي و دستور آمادگي توسط معظم له مفهومش اين است كه داريم به سمت تهديد نزديك مي‌شويم. ايشان فرمودند كه مباحث مربوط به تهديد دو لايه دارد «يك لايه سياسي و يك لايه دفاعي است». در لايه دفاعي ايشان مي‌فرمايند «شما بايد فرض كنيد كه تهديد با درصد بالا عملي مي‌شود و در واقع بايد با اين فرض خودتان را آماده كنيد» و در بخش سياسي در مورد حكميت و وقوع تهديد نفي ايده‌هاي آن و امثالهم هيچ حتميتي وجود ندارد و قابل بحث است.
  مفاهيمي مثل افكارعمومي به وجود مي‌آيد كه افكار عمومي مي‌تواند مشوق يا مانع توسعه جنگ‌ها باشد. رسانه از منظر ما در حوزه دفاع دو نقش اساسي پيدا مي‌كند، يكي اينكه رسانه تبديل به ابزار تهاجم وديگر اينكه رسانه تبديل به ابزار دفاع مي‌شود.
 جدا‌سازي مردم از حكومت در قالب‌هاي مختلف جزو استراتژي امريكايي‌هاست و همواره آن را دنبال مي‌كنند. امروزه رسانه كاملا نقش استراتژيك در اداره كشورها و حفظ انسجام ملي و حفظ ارتباط بين حكومت و مردم و حفظ استقلال سياسي و فرهنگي و دفاعي كشور دارد، لذا از اين منظر، رسانه يكي از مولفه‌هاي قدرت ملي و دفاعي كشورهاست.
  به دليل تمركز رسانه در رسانه ملي، اين نقش به‌شدت پررنگ و جدي‌تر مي‌شود. بسيج در حوزه رسانه بايد استراتژي‌هاي تهاجمي رسانه‌اي  عليه كشور را بشناسد. پايداري رسانه در شرايط تهديد يك اصل استراتژيك براي جمهوري اسلامي است كه به نظر مي‌رسد سطح اهميت آن مي‌تواند در سطوح ويژه پيش‌بيني و دنبال شود، لذاحفظ زيرساخت و بخش فني يكي از محورهاي اساسي در پايداري رسانه است.
  بسيج بايد بتواند آسيب‌ناپذيري را در كاركرد و عملكرد به كمك پدافند غيرعامل براي صدا و سيما ايجاد كند. با اين نگاه بسيج تبديل به مولفه استراتژيك احتياط رسانه ملي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون