واردات خودرو رقابتي ميشود؟
در حالي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت فرآيند واردات خودرو به كشور را غيرانحصاري ميداند، شوراي رقابت به عنوان متولي اين موضوع اعلام كرد كه روند واردات خودرو به كشور انحصاري بوده و بايد اصلاح شود. بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملي واردات خودرو به كشور را منحصر به نمايندگيهاي رسمي خودروسازان خارجي كرد. اين اقدام انتقاد بسياري از كارشناسان از اساتيد دانشگاه گرفته تا نمايندگان مجلس را به دنبال داشت. در آن زمان در يكي از همين انتقادات، رييس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرفكنندگان منحصر شدن واردات به نمايندگيهاي رسمي را باعث تضييع حقوق مصرفكنندگان دانسته بود. با بالا گرفتن اين انتقادات، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اوليه خود را تعديل كرده و واردات خودرو از سوي واردكنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ايجاد شبكه خدمات پس از فروش يا خريد خدمات گارانتي از نمايندگيهاي رسمي، بلامانع اعلام كرد. با اين حال اين اقدام نيز منجر به رفع انحصار واردات خودرو نشد بهگونهاي كه به گفته فربد زاوه - كارشناس صنعت خودرو - نمايندگيهاي رسمي از فروش گارانتي و صدور اجازه واردات خودرو به واردكنندگان متفرقه خودداري كرده و به اين ترتيب با خارج كردن رقبا از صحنه، واردات خودرو را انحصاري كردهاند. در اين شرايط در جديدترين رويداد در اين زمينه، شوراي رقابت در جلسه اخير خود به اين موضوع ورود كرده و اعلام كرد كه فرآيند فعلي واردات خودرو به كشور انحصاري بوده و عمده واردات در انحصار دو خانواده است. تاييد منحصر شدن عمده واردات خودرو به دو خانواده در حالي است كه پيش از اين نيز زاوه اظهار كرده بود: هماكنون نمايندگي رسمي سه برند از خودروهاي وارداتي كه بيش از 70 درصد بازار خودروهاي وارداتي را تشكيل ميدهند در اختيار يك خانواده است و به اين ترتيب بازار خودروهاي وارداتي در اختيار يك خانواده قرار گرفته است.
در اين زمينه عضو ناظر شوراي رقابت در گفتوگو با ايسنا درباره جلسه اخير اين شورا در زمينه بررسي انحصار در واردات خودرو به كشور، اظهار كرده است: در اين جلسه تصميم گرفته شد كه واردات خودرو انحصاري نباشد چرا كه اين امر كه هم واردات خودرو در انحصار دو شركت باشد و هم توليد داخلي آن انحصاري باشد امر صحيحي نيست. وي با بيان اينكه در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو بهگونهاي تعريف شده كه به انحصار در واردات خودرو ختم ميشود، خاطرنشان كرده است: در جلسه شوراي رقابت، وزارت صنعت ملزم شد كه دستورالعمل واردات را بهگونهاي تغيير دهد كه واردات خودرو از انحصار خارج شده و تمام افراد حقيقي و حقوقي امكان آن را داشته باشند. در اين شرايط بايد ديد كه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با موضع اخير شوراي رقابت چه تصميمي گرفته و چه تغييري در دستورالعمل ابلاغي خود در زمينه شرايط واردات خودرو به كشور خواهند داد. آيا با تصميم شوراي رقابت انحصار در واردات خودرو پايان خواهد يافت؟