• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

راهپيمايي ميليون‌ها ايراني در محكوميت كودك‌كشي از غزه تا يمن

لاريجاني: ژست امريكايي‌ها در مذاكرات را جدي نمي‌گيريم

گروه سياسي| در روزهايي كه دماي ثابت هوا در بيشتر شهرهاي كشور 40 درجه بالاي صفر است، ميليون‌ها ايراني پرشور و گرم و حماسي به خيابان‌ها آمدند تا در ظهر گرم جمعه با مردم از غزه تا يمن ابراز همدردي كنند و دوباره آزادي قدس شريف را فرياد بزنند. راهپيمايي روز قدس امسال يك نگاه مشترك جديد هم داشت. امسال همه آمده بودند تا «دلگرمي» براي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي هم باشند. از روساي قوا گرفته تا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا و چهره‌هاي سياسي در كنار مردم حضوري پرشور داشتند. همه آنها كه آمده بودند بر حمايت‌شان از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تاكيد داشتند. يك بنر جديد هم در ميان راهپيمايان به‌كرات به چشم مي‌خورد. بنرهايي با تصوير ظريف كه زير آن جمله معروف وزير خارجه كشورمان به چشم مي‌خورد«هيچ‌وقت يك ايراني را تهديد نكنيد». جنايات عربستان در يمن هم از سوي راهپيمايان محكوم شد.

به بن‌بست كشاندن مذاكرات به نفع امريكايي‌ها نخواهد بود

سخنران اصلي مراسم روز قدس علي لاريجاني، رييس مجلس بود كه در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه از قدس گفت و مذاكرات هسته‌اي. رييس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اظهارات پنجشنبه شب وزير خارجه امريكا گفت: ايراني‌ها و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي قلب سليمي دارند ولي ساده‌لوح نيستند؛ به بن‌بست كشاندن مذاكرات نيز به نفع امريكايي‌ها نخواهد بود. به گزارش ايرنا، علي لاريجاني با بيان اينكه وزير خارجه امريكا در مصاحبه خود اعلام كرد مذاكرات به پيش رفته ولي نمي‌توان تا ابد مذاكرات را ادامه داد، گفت: شايد چنين تلقي دارند كه با وجود پيشرفت مذاكرات در بخش پاياني آن با اين‌گونه ژست‌ها چانه‌زني بيشتر كنند كه بايد بدانند اين مسائل كاملا روشن است و ايراني‌ها و تيم مذاكره‌كننده قلب سليمي دارند ولي ساده‌لوح نيستند و مي‌توانند اين مسائل را از هم مجزا كنند. وي ادامه داد: مگر خودتان تقاضاي مذاكره نداشتيد؟ اينجا ميدان آزمون شماست و اگر مذاكرات را به بن‌بست بكشانيد اين شما هستيد كه در مقابل انعطاف ايران دچار اشتباه استراتژيك شديد و نتيجه آن هم به نفع شما نخواهد بود چون همه نيروهاي فعال در بخش هسته‌اي آمادگي كامل دارند با سرعت بيشتر فناوري هسته‌اي را شتاب بخشند. وي خاطرنشان كرد: بعد از سه سال مذاكره و وقت‌گيري اين‌گونه حرف زدن غيرمسوولانه و چانه‌زني بلاوجهي است. رييس قوه مقننه با بيان اينكه مذاكرات هسته‌اي امروز روزهاي پرتنشي را طي مي‌كند، افزود: اصل دانش هسته‌اي از دانش‌هاي پيشرو براي ما است و در اين سه دهه اخير با جديت ملت و مقام معظم رهبري به يك دستاورد بزرگ براي ملت ايران تبديل شده است. وي ادامه داد: اين دستاوردهاي عظيم فني را غربي‌ها به ايران ندادند كه امروز اينقدر در خصوص آن حرف مي‌زنند. رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: از حدود سه سال پيش از طريق يكي از روساي كشورهاي منطقه، امريكايي‌ها پيگيري كردند كه مذاكره‌اي با ايران براي حل و فصل موضوع هسته‌اي داشته باشند كه رهبر معظم انقلاب همان‌گونه كه فرمودند با اينكه در نيت آنها ترديد داشتند اما براي اتمام حجت موافقت كردند. لاريجاني اظهار داشت: درباره اين مذاكرات در جلساتي بحث شد و با وجود بي‌اعتمادي نسبت به امريكا، چارچوبي براي آن مشخص شد كه اين مذاكرات انجام شود. رييس قوه مقننه با بيان اينكه كساني بودند و هستند كه فكر مي‌كردند دشمنان عليه ايران قطعنامه صادر كنند و ما هم مي‌ايستيم و اين كفايت مي‌كند، گفت: ايستادگي در مقابل اقدامات دشمن لازم است اما كافي نيست و مهم‌تر از آن طراحي حركت هجومي نسبت به شكستن تحريم‌هاست كه رهبري در اين عرصه نيز فرصت را فراهم كردند. لاريجاني افزود: سياست نظام و رهبري هميشه براي كم‌هزينه كردن مقابله با دشمنان بوده است و راه گفت‌وگو را هرگز نبستند؛ در موضوع عراق هم در زمان خودش اجازه دادند مذاكراتي انجام شود. وي ادامه داد: آنچه موجب شد امام خامنه‌اي با دقت موضوع مذاكرات را دنبال كنند مخالفت با اصل گفت‌وگو نبود بلكه نيرنگ‌بازي امريكايي‌ها بود كه البته برخي در گذشته اين امر را درست نمي‌فهميدند. رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در آن مقطع علي‌اكبر صالحي، وزير وقت امور خارجه با همه كارشكني‌هايي كه مواجه بود تلاش كرد و مراحلي از كار را پيش برد.

رييس‌جمهوري، وزير خارجه و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي زحمت زيادي كشيدند

لاريجاني اظهار كرد: در دولت جديد اين كار با جديت و پشتكار قوي دنبال شد و رييس‌جمهوري، وزير خارجه و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي زحمت زيادي كشيدند تا اين كار به سامان برسد. وي ادامه داد: البته كار بسيار سختي است چرا كه گاهي حريف نياز خود را به عنوان امتياز به ميدان مذاكره مي‌آورد و بايد از خلال مطالب گوناگون هم دستاوردهاي فني حفظ شود و هم تحريم‌ها شكسته شود بنابراين چارچوب‌هايي براي مذاكرات مشخص شد كه با دقت دنبال مي‌شود. رييس قوه مقننه گفت: مجلس شوراي اسلامي چارچوب مذاكرات را با تدوين قانوني مشخص كرده است و با دقت مسير مذاكرات و سرنوشت آن را زيرنظر خواهد داشت. لاريجاني افزود: خوشبختانه امام خامنه‌اي با رهبري هوشمندانه و طراحي ساز و كار مناسب هدايت امور را در دست دارند و همه قوا پشتيبان تيم مذاكره‌كننده براي به نتيجه رساندن مذاكرات هستند كه اميدواريم بتوانيم به توافقي برسيم كه مطلوب ملت عزيز باشد. رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امروز روز قدس است، قصه پرغصه مردم مظلوم فلسطين كه ما امروز به حمايت آنها قيام كرديم از حمله محمدعلي پاشا، والي حكومت عثماني در كشور مصر آغاز شد كه به قصد كشورگشايي اين حمله را به فلسطين آغاز كرد. لاريجاني اظهارداشت: رژيم صهيونيستي بين دولت‌هاي امريكا، شوروي و كشورهاي اروپا چرخش كرده و هر زمان از يكي از آنها استفاده كرده است به‌طوري كه طرح‌هاي صلح بسياري از سوي امريكا، كشورهاي عربي و اروپايي داده شد، در همين چند سال اخير رييس‌جمهوري امريكا طرحي داده است كه نتيجه مسخره اين طرح را مي‌توان در كتاب وزير خارجه امريكا مطالعه كرد. اخيرا نيز فرانسوي‌ها قطعنامه جديدي به عنوان طرح حل مساله فلسطين دادند. وي ادامه داد: امروز صهيونيست‌ها دنبال انتقام از خود اسلام هستند چون مي‌دانند تحولات از تفكر اسلام بوده است و موثرترين انتقال از اسلام تخريب چهره رحماني و جذاب اسلام است كه آنها دنبال مي‌كنند.

قطعنامه سراسري روز قدس

راهپيمايان روز جهاني قدس در پايان راهپيمايي خود ضمن صدور قطعنامه‌اي خواستار اتخاذ مواضعي قاطع و عملي از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي و منطقه‌اي براي جلوگيري از اجراي توطئه‌هاي خطرناك رژيم صهيونيستي شدند. به گزارش فارس در پايان راهپيمايي سراسري روز قدس، قطعنامه راهپيمايي سراسري روز جهاني قدس قرائت شد. در متن اين قطعنامه آمده است: ملت روزه‌دار و انقلابي ايران اسلامي، آزادي بيت‌المقدس- قبله نخستين مسلمين- و رهايي ملت مظلوم و بي‌دفاع فلسطين از سلطه اشغالگران صهيونيست را آرمان بلند انقلاب اسلامي و راهبرد سرنوشت‌ساز حضرت امام راحل(ره) و خلف صالح و حكيم ايشان مقام عظماي ولايت و رهبري (مدظله العالي) براي جهان اسلام و رمز دستيابي به وحدت آحاد مسلمين دانسته و تمامي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي مادي و معنوي خود را مشتاقانه و فداكارانه در حمايت و پشتيباني از انتفاضه فلسطين و مقاومت اسلامي به كار خواهد گرفت. راهپيمايان در اين بيانيه تاكيد كرده‌اند كه: «ملت مسلمان ايران اسلامي، مساله فلسطين و آزادي قدس شريف و تلاش براي محو غدّه سرطاني اسراييل را همچنان اولويت اول جهان اسلام دانسته و با محكوم كردن هر گونه اقدامي كه بخواهد تمركز امت اسلامي را از موضوع فلسطين منحرف سازد، به جهانيان اعلام مي‌دارد كه تنها راه‌حل مساله فلسطين بازگشت آوارگان فلسطيني از اقصي نقاط دنيا و برگزاري همه‌پرسي فراگير و آزاد براي تعيين آينده اين كشور با اراده آنان بوده و هر گونه راه‌حل ديگر را محكوم به شكست و فرصت‌سازي براي ادامه حيات رژيم جعلي و جلاد صهيونيستي و تضييع حقوق مسلّم مردم فلسطين مي‌داند.» در ادامه اين قطعنامه آمده است: « ملت يكپارچه و متحد ايران اسلامي، وحدت، همگرايي و يكپارچگي گروه‌هاي فلسطيني در برابر رژيم صهيونيستي را از مهم‌ترين الزامات و مولفه‌هاي دستيابي به آرمان آزادي قدس شريف و اخراج اشغالگران صهيونيست از سرزمين مقدس فلسطين دانسته و ضمن حمايت از خط مقاومت و انتفاضه عليه رژيم جلاد و كودك‌كش صهيونيستي از همه جريان‌هاي فلسطيني به ويژه حماس و فتح انتظار دارد با هوشمندي و هوشياري اجازه ندهند دشمنان ملت فلسطين با ترفندها و حيله‌گري‌هاي شيطاني ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي راهبردي فراروي جبهه ضدصهيونيستي را تضعيف و مخدوش سازند.»

همچنين راهپيمايان در ادامه آورده‌اند: «ملت انقلابي و مجاهد ايران اسلامي، ضمن محكوم نمودن كشتار زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع و مظلوم يمن توسط رژيم متجاوز آل‌سعود، به سران برخي كشورهاي اسلامي منطقه كه خود را آلت دست امريكا و بازيچه صهيونيست‌ها قرار داده‌اند، هشدار مي‌دهد كه خدمت به دشمنان قسم خورده اسلام عزيز و ايجاد تفرقه در صفوف مسلمين، به غير از خواري و ذلت و شكست ثمري براي حاكمان وابسته و خود‌فروخته نخواهد داشت.» ملت مسلمان و حق‌شناس ايران اسلامي، حضور حماسي، انقلابي و پرشور خود در اين راهپيمايي بزرگ و سراسري را تجلي وحدت و انسجام ملي و مظهر همدلي و همزباني دولت و ملت در موضوع مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5 دانسته و با حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور از آنان مي‌خواهيم ضمن تمركز و پايبندي به خطوط قرمز اعلام شده توسط مقام معظم رهبري براي تحقق مصالح و منافع ملي و حقوق هسته‌اي ايران عزيز، قاطعانه در برابر زياده‌خواهي‌ها و مطالبات استكباري مقاومت و ايستادگي نمايند. در ادامه آمده است: «امت ولايتمدار ايران اسلامي، حضور حماسي و ده‌ها ميليوني در اين راهپيمايي سراسري را نماد وحدت و اراده ملي و فرصتي ارزشمند براي ابلاغ قاطعانه پيام‌هاي راهبردي خود به دشمنان انقلاب اسلامي به ويژه امريكاي عهدشكن، حيله‌گر و غيرقابل اعتماد و رژيم جلاد و كودك‌كش صهيونيستي دانسته و به آنان هشدار مي‌دهيم كه از اقدامات تهديدآميز عليه جمهوري اسلامي دست برداشته و با عبرت از حقايق تاريخي 37 سال گذشته در برابر عظمت و اقتدار خيره‌كننده ملت ايران و نيروهاي مسلح مقتدر و شجاع كشور كه با اشاره ولي امر مسلمين و فرمانده معظم كل قوا امام خامنه‌اي عزيز (مدظله العالي) آماده پاسخ‌هاي سخت و پشيمان‌كننده به اردوگاه بدخواهان ميهن اسلامي هستند، سر تعظيم فرود آورند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون