• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3289 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

جزييات حادثه در گفت‌وگو با معاون نيروي انساني ذوب آهن

انفجار در كارخانه سه كشته و شش زخمي بر جاي گذاشت

اعتماد| از شش مصدوم حادثه انفجار بامداد پنجشنبه در كارخانه ذوب آهن اصفهان سه نفر از بيمارستان ترخيص شدند و سه تن ديگر با سوختگي 30 تا 50 درصد در بيمارستان سوانح سوختگي اصفهان و تهران بستري هستند كه به گفته مسوولان شركت ذوب آهن، حال عمومي آنها رو به بهبودي است.

رضا محمود پور، معاون نيروي انساني كارخانه ذوب‌آهن با تاكيد بر «مساعد بودن» شرايط عمومي مصدومان اين حادثه، درباره آخرين جزييات روند درماني آنها به «اعتماد» گفت: «در اين حادثه شش نفر دچار سوختگي شده بودند كه سه نفر به شكل سرپايي مداوا و از بيمارستان مرخص شدند اما سه نفر ديگر به دليل شدت سوختگي بيشتر به بيمارستان‌هاي اصفهان و چمران تهران منتقل شده‌اند كه به گفته كادر پزشكي، حال عمومي آنها مساعد است.» محمودپور با اشاره به پرداخت هزينه‌هاي درماني مصدومان حادثه توسط شركت ذوب آهن اصفهان گفت: «مديريت ذوب آهن اقدامات لازم را براي پوشش خانواده‌هاي جان باختگان اين حادثه و مصدومان آن در نظر خواهد گرفت. كارگران اين كارخانه تحت پوشش انواع بيمه‌ها هستند و روند درماني آنها با دقت در حال پيگيري است. » محمود پور پيش از اين از آمادگي شركت ذوب‌آهن براي اعزام مصدومان حادثه به بيمارستان آلمان در صورت تجويز پزشكان خبر داده بود.

ساعت 3:37 بامداد پنجشنبه هفته گذشته بر اثر انفجار در يكي از سه كنورتور كارخانه ذوب آهن اصفهان، سه نفر كشته و شش تن مصدوم شدند. بعد از وقوع حادثه مجيد مراديان، سرپرست ارتباطات و اطلاع‌رساني شركت ذوب آهن در تشريح جزييات آن گفت: «اين انفجار از نوع حوادثي است كه به ندرت شاهد وقوع آن طي اين سال‌ها بوديم. تمام نكات ايمني نيز پيش از اين در محل وقوع حادثه رعايت شده بود.»

مراديان اعلام علت اصلي حادثه را به سه روز آينده و پس از تكميل تحقيقات موكول كرد، با اين حال از «فعل و انفعالات شيميايي» به عنوان تاثيرگذارترين عامل در وقوع اين انفجار ياد مي‌شود. فعل و انفعالاتي كه هنگام پرس كردن قراضه‌هاي آهن حاوي آب يا روغن و عمل اكسيدزدايي رخ مي‌دهد. به گفته مراديان بخشي از كار در كارخانه ذوب آهن با قراضه‌هاي آهن است كه اگر در آنها كمي ناخالصي مثل آب وجود داشته باشد به هنگام پرس احتمال وقوع انفجار بالا مي‌رود. انفجار در كارخانه ذوب آهن پيش از اين نيز سابقه دارد. دو سال پيش وجود ابزارآلات جنگي در قراضه‌هاي آهن، انفجاري مهيب در اين كارخانه را رقم زد و دو نفر را به كشتن داد.

وقوع اين حادثه واكنش وزير كار و رفاه اجتماعي را نيز به دنبال داشته است. علي ربيعي با صدور دستوري، معاون روابط كار اين وزارتخانه را مامور بررسي علت حادثه كرد. با اين دستور، معاون روابط كار مكلف است تا پس از سه روز علت اصلي وقوع حادثه را گزارش كند. ربيعي همچنين رييس سازمان تامين اجتماعي را مكلف كرد تا امكانات درماني لازم را در مراكز درماني استان ودر صورت لزوم خارج از استان براي مصدومان فراهم كند. همچنين مديركل تعاون، كار ورفاه اجتماعي استان اصفهان نيز مكلف شد تا با مراجعه به خانواده درگذشتگان و مصدومان اقدامات لازم را انجام دهد.

انفجار مرگبار در كارخانه‌هاي ايران سابقه دارد. آذرماه 90 انفجار در كارخانه فولاد غدير يزد 14 كشته برجاي گذاشت. كارگران اين كارخانه پس از وقوع حادثه به خبرگزاري مهر گفته بودند كه اين انفجار پنجمين حادثه در اين كارخانه از سال 86 بود كه مسوولان قادر به جلوگيري از انتشار خبر آن نشدند. علت وقوع اين حادثه نيز «وجود آب در آهن قراضه‌هاي پرس شده در كوره ذوب‌آهن» اعلام شد. ارديبهشت امسال نيز چهار كارگر در پالايشگاه امام خميني شازند اراك به دليل «نشت گاز در واحد آب ترش اين مجتمع مسكوني» جان خود را از دست دادند.

روزانه پنج نفر بر اثر حوادث ناشي از كار در كشور جان خود را از دست مي‌دهند. براساس آخرين آمار سازمان پزشكي قانوني كشور در سال گذشته 1891 نفر بر اثر حوادث كار كشته و 3030 نفر نيز مصدوم شدند. اين آمار گرچه نسبت به مدت مشابه سال 92 كاهش 2/5 درصدي را نشان مي‌دهد اما مرگ روزانه پنج نفر بر اثر حوادث كار، غفلت از رعايت نكات ايمني را پيش از پيش به رخ مي‌كشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون