• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5531 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۲ تير

ريسك زلزله قيامدشت

بنابراين با رخداد «يك» زمين‌لرزه 3.6 ريشتري هيچ‌كس در هيچ جاي دنيا نمي‌تواند اعلام كند اين زلزله نشان‌دهنده قريب‌الوقوع بودن رخداد زلزله بعدي با بزرگاي 7 است يا نيست. حتي اينكه مقدمه زلزله بزرگ نيست هم قابل سنجش با اين يك زلزله كوچك نيست. فعلا مي‌توان گفت كه اين زلزله نشان مي‌دهد كه گسل ايوانكي گسل فعالي است. 
منطقه‌اي رومركزي زلزله بامداد ۲۰/۴/۱۴۰۲ در مجاورت و شمال دشت مخروط افكنه رودخانه جاجرود در پاكدشت و منطقه ورامين و پيشوا است. اين مناطق يكي از مهم‌ترين مناطق فرونشست زمين است و حداقل طي 17 سال گذشته به‌شدت تحت اثر برداشت آب‌هاي زيرزميني بوده است. از دلايل اين موضوع از جمله مهاجرت وسيع جمعيت به اين مناطق است.
شهر كوچك پاكدشت طي بيست سال گذشته از حدود 150 هزار نفر جمعيت تبديل به شهرستان پاكدشت با مثلا يك ميليون و 200 هزار نفر جمعيت شده است. عمدتا مهاجرين در اين مناطق ساكن شده‌اند. طبيعي است كه اين جمعيت نياز به آب دارند. نكته‌اي كه قابل بررسي است اين است كه جابه‌جايي جمعيت به دليل تغيير اقليم و خشكسالي و نياز به آب و پمپاژ آب‌هاي زيرزميني باعث تغييرات استرس در اين منطقه شده كه قابل بررسي با رخداد زمين‌لرزه‌هاي بيشتري روي گسل‌هاي اطراف است. تحريك گسل‌هاي اطراف از جمله گسل ايوانكي به دليل تغييرات استرسي كه در منطقه رخ مي‌دهد قابل بررسي است. اين موضوع در چارچوب يك برنامه تحقيقاتي توسط تيمي زير نظر نگارنده در حال بررسي است. مدلسازي در مورد اثر پمپاژ آب زيرزميني بر تحريك گسل‌ها در جنوب شرقي تهران هنوز انجام نشده است. در حال بررسي اين مساله هستيم كه آيا تحريك گسل‌ها به دليل برداشت آب‌هاي زيرزميني در جنوب شرق تهران اتفاق افتاده است يا خير.
در تاريخ زلزله‌هاي مهمي در گسل ايوانكي رخ داده است. زلزله‌هاي 734 و 855 ميلادي دو زلزله با بزرگاي تخميني حدود ۷ بوده‌اند و به نظر مي‌آيد كه اين زلزله‌ها تحت اثر جنبايي گسل ايوانكي به وقوع پيوسته‌اند. رخداد زلزله‌هاي اصلي قبلي نشان مي‌دهد اين اتفاقات بزرگ مي‌تواند در اين منطقه تكرار شود بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه با يا بدون مساله خشكسالي و پمپاژ آب، اين منطقه پتانسيل بزرگي براي زلزله‌هاي مهم دارد. از سوي ديگر در زمان‌هاي تاريخي هيچگاه چنين جمعيت بزرگي در اين منطقه زندگي نمي‌كردند در حالي كه الان اين منطقه هم در كنار يك منطقه جمعيتي خيلي مهم در جنوب شرق تهران است و هم حدود نزديك به 2 ميليون نفر فقط حول و حوش همين گسل در شهرستان ايوانكي و پاكدشت و ورامين و پيشوا و قرچك زندگي مي‌كنند. متاسفانه در حال حاضر زمين‌هايي كه براي ساخت مسكن مهر در نظر گرفته شده است همه در حوالي گسل ايوانكي و در محدوده شهرستان ايوانكي هستند كه اين كار بسيار خطرناك است و بارگذاري جمعيت بيشتر پيرامون گسل ايوانكي و استقرار جمعيت زياد در اين مناطق، آنها را در معرض زلزله‌هاي بزرگ‌تر بعدي قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون