• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5531 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۲ تير

عصبانيت انگليس و امريكا از زلنسكي

اعتماد| رند پل سناتور جمهوري‌خواه امريكايي از ايالت كنتاكي، مطالبات و سخنان رييس‌جمهوري اوكراين را مبني بر عدم تمايل ناتو جهت عضويت اوكراين در اين ائتلاف، «ناسپاسي و وقيح» خواند.
رند پل طي مصاحبه‌اي با فاكس نيوز بيان كرد: يك ضرب‌المثل قديمي انگليسي است كه مي‌گويد «دندان اسب پيشكشي را كه نمي‌شمارند.» ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين احتمالا بايد از چنين مثلي آگاه باشد. ما ۱۰۰ ميليارد دلار به آنها داده‌ايم و او با اين حال خيلي وقيح است كه چنين جسارتي به خرج مي‌دهد و خطاب به ما مي‌گويد كه «بهتر است كمك‌ها را افزايش دهيد». اين درخواست او ناسپاسي‌اش را مي‌رساند.
اين سناتور امريكايي در ادامه تصريح كرد: تا زماني كه ما به ارسال تسليحات نامحدود به دولت زلنسكي ادامه مي‌دهيم، فكر مي‌كنم او هيچ دليلي براي مذاكرات نمي‌بيند. بنابراين ما در حال به تعويق انداختن مذاكرات هستيم؛ اما درنهايت مردم اوكراين بازنده هستند.
پل اين اظهارات را پس از آن بيان كرد كه ولوديمير زلنسكي، ناتو را به دليل عدم ارايه نقشه راهي جهت عضويت اوكراين به باد انتقاد گرفت. جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا و ديگر رهبران ناتو با تعويق عضويت اوكراين در ناتو، از جنگي مستقيم با روسيه خودداري كرده‌اند.
از سوي ديگر زلنسكي در تازه‌ترين صحبت‌هاي خود در نشست مشترك با دبيركل ناتو با بيان اينكه تضمين‌هاي امنيتي نبايد جايگزين عضويت اوكراين در ناتو شود، تاكيد كرده است: قابل درك است كه اوكراين در زمان جنگ نمي‌تواند به ناتو بپيوندد اما اگر از كي‌يف براي پيوستن به اين ائتلاف دعوت مي‌شد، ايده‌آل بود. ما به وضوح درك مي‌كنيم كه شركاي ما به ما كمك مي‌كنند... و اين لحظه زنده ماندن است... و مي‌دانيم كه برخي مي‌ترسند اكنون درباره عضويت ما صحبت كنند، زيرا هيچ‌كس حاضر نيست جهاني در جنگ داشته باشد، كه منطقي است.
با اين حال تارنماي پوليتيكو در گزارشي آورده است كه بن والاس، وزير دفاع بريتانيا روز گذشته در گفت‌وگو با هشدار داد كه اوكراين به‌رغم نااميدي از شيوه عضويتش در ناتو، بايد در مقابل متحدان خود قدرداني نشان دهد تا حمايت سياسي و عمومي درازمدت غرب ادامه پيدا كند. وي افزود كه امريكا در حال حركت به سوي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده است و قانونگذاران كشورهايي كه كمك‌هاي نظامي بزرگي به كي‌يف ارايه مي‌دهند در صورت مواجهه با عصبانيت اوكراين، با يك مشكل سياسي روبه‌رو مي‌شوند. وزير دفاع انگليس توضيح داد: بعضي اوقات شما بايد قانونگذاران را در كنگره امريكا متقاعد كنيد، بايد سياستمداران شكاك در كشورهاي ديگر را متقاعد كنيد كه اين ارزش دارد و اينكه آنها چيزي از اين به دست مي‌آورند. دوست داشته باشيد يا نه، اين يك واقعيت است. وي اضافه كرد: بعضي اوقات گلايه‌هايي را نه از طرف دولت در نظام امريكا بلكه از طرف قانونگذاران در كنگره مي‌شنويد كه «ما ۸۳ ميليارد دلار يا هر قدر داده‌ايم، ما شركت آمازون نيستيم.» وزير دفاع انگليس به دولت اوكراين توصيه كرد كه اين مساله را در نظر بگيرند و اينكه «چه دوست داشته باشيد يا نه افراد مي‌خواهند قدرداني شما را ببينند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون