• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

يادداشت‌هاي كشف شده «چارلز ديكنز» نويسندگان عصر ويكتوريا را معرفي مي‌كند

 

بهار سرلك| يادداشت‌هايي كه چارلز ديكنز در حاشيه مجله ادبي نوشته است، چيزي است كه نويسنده بسياري از داستان‌هاي كوتاه اين مجله را كه «لوييس كارول» و «اليزابت گسكل» هم جزو آنها بودند، معرفي مي‌كند.

به گزارش روزنامه اينديپندنت، پس از گذشت 150 سال نويسنده هزاران مقاله، داستان كوتاه و شعر بي‌نام و نشاني كه در مجله ادبي منتشر شده بود، مشخص شد. مجله « تمام طول سال» كه مسووليت و ويراستاري آن بر عهده چارلز ديكنز بوده است، در واقع دلال كتاب‌هاي آنتيك مجموعه‌اي از هفته‌نامه ادبي را پيدا كرده كه خود چارلز ديكنز در حاشيه آن يادداشت‌هايي با مداد نوشته است.

چارلز ديكنز، نويسنده و منتقد اجتماعي قرن نوزدهم انگلستان است. او يكي از بهترين شخصيت‌پردازهاي جهان و يكي از بزرگ‌ترين نويسنده‌هاي عصر ويكتورياي ادبيات انگلستان شناخته مي‌شود. همچنين او ويراستاري زبردست به شمار مي‌رود و بسياري از مقاله‌هايي را كه نويسندگان مدعي نام نوشته‌اند بازبيني كرده است. «اليزابت گسكل»، خالق رمان «كرانفورد»، «لوييس كارول»، خالق «آليس در سرزمين عجايب» و بزرگ‌ترين نويسنده ادبيات كودك جهان، و دوست صميمي چارلز ديكنز «ويكي كالينز» از نويسنده‌هايي هستند كه اين آثار را بي‌نام و نشان در اين مجله منتشر كردند. همچنين اين مجموعه قوم‌ و خويش‌پرستي ديكنز را به نمايش مي‌گذارد و نشان مي‌دهد كه او با استفاده از هفته‌نامه «تمام طول سال» سه مقاله از دو پسري كه بعدها به فرزندخواندگي مي‌پذيردشان، چاپ كرده است. سپتامبر سال گذشته، «جرمي پاروت»، استاد دانشگاه و دلال كتاب، يك مجموعه 20 شماره‌اي از «تمام طول سال» را به كتابفروش آنلايني در «ركسهام»، شهري در شمال ولز، سفارش مي‌دهد. اما دكتر پاروت تا ماه دسامبر بسته كتاب‌ها را باز نكرد و وقتي از خانه‌اش در مجارستان به لندن رفت، سراغ اين كتاب‌ها رفت. او مي‌گويد: «وقتي آگهي فروش 20 شماره از مجله را كه جلدي قرمز و طرحي طلايي داشتند، ديدم، خيلي هيجان‌زده شدم. در آگهي هيچ اشاره‌اي به حاشيه‌نويسي‌هاي ديكنز نشده بود اما وقتي جعبه را باز كردم و يادداشت‌هاي گوشه صفحه‌ها را ديدم، گويي هديه كريسمسم را گرفته بودم. وقتي فهميدم اين مجموعه متعلق به خود ديكنز بوده و حاشيه‌نويسي‌ها دست‌خط خود اوست كه نام نويسنده‌هاي آثار را فاش مي‌كرد، در پوست خود نمي‌گنجيدم. مخاطبان اين مجله از اين اطلاعات آگاه نبودند چون به عمد نام هيچ نويسنده‌اي در صفحات نمي‌آمد و فقط نام چارلز ديكنز در بالاي هر صفحه چاپ مي‌شده است.»دكتر پاروت و گروهي از آكادميان با بررسي دقيق يادداشت‌ها تاييد كردند كه اين مجموعه به‌طور حتم توسط خود چارلز ديكنز حاشيه‌نويسي شده است. كشف اين مجموعه نشان مي‌دهد كه كدام نويسندگان عصر ويكتوريايي ادبيات انگلستان براي نوشتن در اين مجله دستور مي‌گرفتند و آثار جديدي را از نويسندگان بنام آن عصر به دست مي‌دهد. يادداشت‌هاي ديكنز به اين معني است كه بين 300 تا 400 نويسنده مسوول نوشتن مطلب‌هاي 2500 كلمه‌اي بودند. دكتر پاروت خبر كشف اين مجموعه را چند روز گذشته در سمينار سالانه انجمن تحقيقاتي گاه‌نامه‌هاي عصر ويكتوريا دانشگاه «خنت» (دانشگاه هلندي واقع در بلژيك) اعلام كرد. او اين خبر را براي گروهي خاص از انديشمندان و دانشگاهيان اعلام كرد و تا قبل از اين سمينار، خبر كشف اين مجموعه را فاش نكرده بود. «تمام طول سال» يك مجله هفتگي ادبي بوده است كه از سال 1859 تا 1895 منتشر مي‌شد و شامل مقاله‌ها، داستان‌هاي سريالي، داستان كوتاه و شعرهاي متعلق به نويسندگان و اديبان عصر ويكتوريا بود. ابتدا اين مجله توسط خود ديكنز ويراستاري مي‌شد، اما بعد از مرگ او در سال 1870، بزرگ‌ترين پسر ديكنز به نام «چارلز ديكنز جونيور» مسووليت و ويراستاري آن را برعهده گرفته است. گويي اين مجموعه حاشيه‌‌نويسي شده را ديكنز براي داشتن پرونده‌اي از اينكه چه كسي كدام مطلب را نوشته، نگه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون