• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

چهره روز

جلسه روز دوشنبه در تاريخ شوراي امنيت بي‌سابقه است

گروه سياسي|معاون اول رييس‌جمهوري جلسه دو روز پيش شوراي امنيت ملل متحد را بي‌سابقه توصيف كرد و گفت: براي نخستين‌بار است كه اين شورا به اتفاق آرا قطعنامه‌هاي خود را ملغي مي‌كند. به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري ظهر سه‌شنبه در جريان سفر يك روزه خود به استان اردبيل كه در هجدهمين اجلاس هيات عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان سخنراني مي‌كرد افزود: شوراي امنيت 6 قطعنامه مهم براي فشار و تحريم‌هاي مختلف عليه ايران صادر كرده بود كه در برخي از آنها اجازه هر اقدامي عليه ملت ايران را داده و به كشورها اجازه داده بود تا براي كنترل ايران دست به هر اقدامي از جمله جنگ بزنند. مهم‌ترين صحبت‌هاي معاون اول رييس‌جمهور به شرح زير است:

سابقه ندارد كشوري ذيل فصل 7 شوراي امنيت قرار گيرد كه براين اساس مخل صلح و امنيت جهاني قلمداد مي‌شود و بتواند سر سلامت از آن بيرون بيايد.

اين نخستين باري است كه شوراي امنيت به اتفاق آرا راي مي‌دهد و قطعنامه‌هاي خود را ملغي مي‌كند. همه كساني كه به سرنوشت جمهوري اسلامي ايران و آينده كشور علاقه‌مند هستند قلبا خوشحال هستند. تنها نتانياهو و اسراييلي‌ها ناراحت هستند و تلاش مي‌كنند به هر قيمتي شده جلوي اين موفقيت ملت بزرگ ايران را بگيرند اما بايد بدانند كه آنها بازنده بزرگ هستند.

به تعبير رهبر معظم انقلاب هر قدم كه برمي‌داريم آغاز قدم بزرگ‌تر ديگري است و ما وارد دوره جديدي شده‌ايم.

‌ ما بايد با همدلي و همزباني دولت و ملت به ويژه نخبگان و تحصيلكرده‌ها و نهادهاي مدني همچنان با عمل و فكر مشترك براي حل مسائل و مشكلات كشور بينديشيم. مي‌توان اقتصاد رونق‌يافته، افزايش سرمايه‌هاي اجتماعي، مبارزه با فساد، كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، تقويت انسجام ملي و اخلاق و اميدهاي مردم را دست يافتني كرد. مي‌توانيم در يك ميثاق مشترك كشور را بسازيم و خسارت‌ها را جبران كنيم و اين شدني است.

يكي از افتخارات مهم دولت تدبير و اميد اين بود كه امسال پيشواز عيد فطر با توفيق بزرگي در مذاكرات و توافق هسته‌اي، شادماني بزرگي به ملت ايران ارزاني شد كه نويد اشتغال، توليد و سرمايه‌گذاري داشت.

گزاف نيست اگر بگوييم در اين ايام چشم جهانيان به وين دوخته شده بود كه چه اتفاقي خواهد افتاد. مردم جهان انتظار مي‌كشيدند كه در وين پيروزي منطق بر زور و تكريم بر تهديد را مشاهده كنند كه سرانجام جهانيان به احترام ملتي بزرگ به پاخاستند، ايستادند و احترام كردند.

‌ توافق هسته‌اي اميد و اعتماد مردم به دولتمردان و نظام خود را افزايش داد و بار ديگر ثابت كرد كه اين نظام كارآمد و قادر است پيچيده‌ترين مسائل را با تدبير حل كند. اين توافق فرصت جديدي به وجود آورد تا براي اقتصاد، توليد و سرمايه‌گذاري كشور از آن بهره‌برداري شود.

تيم مذاكره‌كننده ايران يك دوره 23 ماهه را با موفقيت سپري كرد كه اين موفقيت بيش از هر چيزي مرهون استقامت و پايمردي ملت بزرگ ايران، هدايت‌ها و راهنمايي‌هاي داهيانه رهبر معظم انقلاب، تدبير و مديريت رييس‌جمهوري و از همه مهم‌تر عنايات خاص الهي و دعاي ملت ايران بود.

‌ اين نخستين‌بار است كه يك كشور به اصطلاح در حال توسعه در مقابل شش قدرت بزرگ دنيا از شرق و غرب، اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي‌نشيند و پايان مذاكره به اهداف خود كه از قبل ترسيم كرده دسترسي پيدا مي‌كند.

قرار نيست توافق صددرصد باب دل يك طرف باشد. توافق به معناي گفت‌وگوي دوطرف براي رسيدن به نقطه مشترك است.

جمهوري اسلامي ايران توانست برتري تفاهم بر تخاصم و مفاهمه بر منازعه به عنوان يك روش را به اثبات برساند و يك راه‌حل براي مسائل مهم جهان ارايه دهد.

دولت افتخار دارد در نيمه راه موفق شد با مديريت رياست‌جمهوري، حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب و تيم قوي به مهم‌ترين وعده دكتر روحاني جامه عمل بپوشاند و تحريم‌هاي شوم را كه معيشت مردم و توسعه ايران را هدف گرفته بود از سر راه بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون