• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

معترضان كرد آنكارا را متهم به ناتواني در مقابله با داعش مي‌كنند

شعله ور شدن فتنه داعشي در تركيه

عامل انتحاري انفجار مرگبار سوروچ به اهداف فتنه‌انگيزانه خود در تركيه دست يافته است. با وجود تدابير شديد امنيتي تركيه در اين شهر عمدتا كردنشين، اعتراض‌هاي جسته و گريخته از سوي كردها عليه آنكارا آغاز شده است. معترضان دولت تركيه را نه تنها متهم به قصور در برابر عمليات‌هاي تروريستي عليه قوميت خود مي‌كنند، بلكه آنكارا را همكار داعش مي‌دانند. اين شايبه به دنبال انفجار خونيني كه روز دوشنبه در شهر سوروچ در جنوب تركيه، رخ داد و دست كم جان ۳۰ تن را گرفته و بيش از 100 تن را مجروح ساخت، افزايش يافته است. در همين حال بازار گمانه زني‌ها درباره تاثير اين اختلاف‌ها بر آينده تركيه نيز بسيار داغ است.

موضوع اين است كه دولت تركيه انگشت اتهام خود را در انفجار سوروچ متوجه داعش كرده است، اما اين در حالي است كه به زعم تحليلگران، آنكارا قبلا متهم به مماشات با اين گروه تروريستي بوده و همزمان به اقدامات ضد كردي خود در مرزهاي تركيه و سوريه شدت بخشيده است. از سوي ديگر براي آنكارا شرايط امنيتي اخير به اين دليل بغرنج‌تر است كه حزب حاكم عدالت و توسعه مشغول مذاكره با احزاب ديگر براي تشكيل دولت ائتلافي است اما به اذعان احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه، اين تلاش‌ها با شكست مواجه شده و تركيه در آستانه انتخابات زودهنگام پارلماني قرار دارد.

با اين حال به باور ناظران تركيه بار ديگر با خيز كردي روبه‌رو شده است، خيزي كه يك‌بار همزمان با اشغال كوباني سوريه توسط داعش به درگيري خشونت‌آميز كردها با نيروهاي امنيتي تركيه منجر شده و به مرگ ده‌ها تن انجاميد. اعتراض‌هاي اخير ساعاتي پس از انفجار سوروچ آغاز شده و صدها تن در شهرهاي مختلف از جمله سوروچ و استانبول دست به تظاهرات زده‌اند؛ اعتراض‌هايي كه به نظر مي‌رسد حداقل در روزهاي آينده ادامه داشته باشد. بر اساس گزارش‌ها معترضان با سر دادن شعارهايي از دولت تركيه به خاطر ناتواني در مقابله با تهديدهاي داعش انتقاد كرده و دولت اردوغان را به همكاري با داعش متهم ساخته‌اند. به گفته منابع ترك، روز گذشته اين تجمع اعتراضي در استانبول در ابتدا آرام بود اما پس از دقايقي به خشونت گراييد و پليس براي متفرق كردن تظاهرات‌كنندگان به گاز اشك‌آور و ماشين‌هاي آب پاش متوسل شد.

شايان توجه است كه شهر سوروچ فاصله بسيار اندكي با كوباني دارد و شمار زيادي از ساكنان كوباني در ماه‌هاي اخير با شدت گرفتن درگيري‌ها ميان پيشمرگه‌هاي كرد و اعضاي گروه تروريستي داعش در اين شهر پناه گرفته بودند. انفجار دوشنبه نيز در حالي رخ داد كه شماري از كردها در اين شهر در حال آماده شدن براي پيوستن به كوباني براي بازسازي آن بودند. اما اكنون نه تنها به دليل انفجار انتحاري رخ داده، بلكه به دليل تشديد شرايط امنيتي مرزي تركيه و سوريه پيوستن اين كردها به كوباني با مانع جدي روبه‌رو شده است. به همين سبب كردها اين اتهام را متوجه آنكارا مي‌كنند كه با عمليات تروريستي عليه كردها، براي پيوستن آنها به مبارزان كرد سوري در برابر داعش مانع تراشي مي‌كند.

با اين حال احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه ضمن اينكه از تشديد تدابير امنيتي در مرز با سوريه خبر داده، ترك‌ها را به اتحاد و همبستگي دعوت كرده و گفته است: «تدابير امنيتي در مرز تركيه با سوريه در حال اجرا است و تشديد خواهد شد، اما شهروندان بايد توجه داشته باشند كه كشورهاي منطقه كه درگير تنش، ناآرامي و درگيري هستند مي‌توانند آرامش داخلي تركيه را تحت‌الشعاع قرار دهند.» وي بر آمادگي دولت تركيه براي انجام دادن اقدامات لازم عليه كساني كه مسوول اين حمله هستند، تاكيد داشته و افزوده است كه وي داعش را مسوول اين حمله مي‌داند. داوود اوغلو همچنين از چهار حزب پارلماني تركيه خواسته است كه بيانيه مشترك عليه تروريسم را امضا كنند.

به باور ناظران در صورتي كه داعش مسوول انفجار اخير باشد، اين نخستين حمله اين گروه افراطي در تركيه بوده و با توجه به عمليات اخير تركيه امكان تكرار آن بالاست. سوءقصد روز دوشنبه در سوروچ، خونين‌ترين حمله تروريستي است كه تركيه از ماه مه سال ۲۰۱۳ تاكنون شاهد آن بوده است. در آن زمان انفجار دو خودروي بمبگذاري شده در شهر ريحانلي به مرگ ۵۱ نفر انجاميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون