• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

بمب‌هاي داعشي تركيـه

يوسف سايمن

سياست صبر و انتظار آنكارا در برابر افراطيون در ماه‌هاي گذشته، حالا نخستين نتيجه خود را با حمله برنامه‌ريزي شده در خاك اين كشور نشان داده است. سوروچ شهر مرزي تركيه روز دوشنبه صحنه يك حمله خونين بود كه حداقل 30 كشته و 100 زخمي در پي داشت. سوروچ همسايه كوباني شهر مشهور سوريه است. اين حمله توسط يك زن 18 ساله كه از اعضاي داعش بوده، انجام شده و هدف آن از بين بردن فعالاني بود كه قصد بازسازي كوباني را داشتند.

يك مقام ارشد از دفتر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه گفته است كه اين حمله تلافي عمليات ضدتروريستي اخير تركيه عليه داعش بود و ما اين حمله تروريستي را به عنوان جنايت عليه بشريت مي‌دانيم. اين ادعا در حالي تاييد خواهد شد كه حمله برنامه‌ريزي شده دومي نيز از سوي داعش در خاك تركيه رخ دهد چرا كه رويارويي قبلي سه عضو داعش با نيروهاي تركيه در مارس 2014 در يك ايستگاه بازرسي غيرمنتظره بود.

اگرچه بمبگذاري در سوروچ زماني رخ مي‌دهد كه تنها دو هفته از آغاز مجموعه عمليات پليس تركيه براي برهم زدن شبكه‌هاي فعال داعش مي‌گذرد. در واقع پس از تقريبا دو سال سياست نظاره‌گري آنكارا در برابر داعش و عدم همراهي با ائتلاف عليه داعش به رهبري
ايالات متحده، تركيه 250 فرد را به اتهام ارتباط با داعش دستگير مي‌كند. مقامات ارشد تركيه مي‌گويند عمليات مخفي آنها در بلندمدت ادامه خواهد يافت. بايد پاسخ يك مقام ارشد تركيه به سوال سرن كنار، يك خبرنگار برجسته ديپلماسي تركيه را به يادآورد، وقتي از او پرسيده مي‌شود پس چرا وب‌سايت‌هاي طرفدار داعش در اين كشور فعال هستند، مي‌گويد كه ما چگونه مي‌توانيم هواداران داعش را شناسايي كنيم وقتي اين وب‌سايت‌ها بسته باشند!

با اين حال يورش‌هاي پليس تركيه درست بعد از آن آغاز شد كه شبه نظاميان كرد سوريه (يگان خلق) توانستند تل ابيض را از داعش پس گرفتند. برخي استدلال مي‌كنند استقرار نيروهاي تركيه در مرز، براي جلوگيري از افزايش ناسيوناليسم كردي و تشكيل يك دولت كردي مستقل در سوريه است، منابع ترك مدعي‌اند كه اين اقدام دفاع از يك كشور عضو ناتو در برابر داعش است. به‌طور خاص آنكارا نگران است كه داعش شهر سوري اعزاز و در نتيجه كنترل سيستم جاده اصلي تركيه به حلب را در اختيار بگيرد. نخست‌وزير داوود اوغلو در يك مصاحبه در چهارم جولاي گفت: ما هر اقدام لازم را براي تسلط داعش بر جنوب تركيه و قطع ارتباط تركيه با حلب انجام مي‌دهيم.

اما پنهان نيست از آنجا كه تركيه خواستار سقوط رژيم سوريه است، از گروه‌هاي افراط‌گرايي كه در خاك اين كشور فعال هستند، حمايت‌هاي گوناگوني دارد. به نظر مي‌رسد منافع ايدئولوژيك موضع تركيه را در برابر داعش شكل داده است. در حالي كه سقوط حلب نه تنها به عوامل آن ضربه مي‌زند، بلكه سيل مهاجران را به سوي تركيه گسيل مي‌كند. بنابراين حمله سوروچ قطعا بيش از يك آزمون موقت باشد. معناي آن اين است كه سياست بي‌توجهي به داعش و بالعكس پايان يافته است و شبكه‌ها و اعضاي داعش در تور يا دام تركيه افتاده‌اند. منبع: ديلي بست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون