• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3300 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ مرداد

مرتضوي يك ساعت دير كرد، دادگاه تشكيل نشد

احضار وزير كار و رييس سازمان تامين اجتماعي به دادگاه

رضوانه رضايي‌پور/ داستان پرونده‌هايي كه روزگاري حجم آن فضاي يك اتاق را پر مي‌كرد همچنان ادامه دارد. متهم پرونده‌اي كه به لطف تجميع تخلفات در يك دادگاه براي محاكمه حضور مي‌يابد با تاخيري يك ساعته، ششمين جلسه دادگاه خود را در كوتاه‌ترين زمان به پايان رساند. جلسه‌اي كه باز هم به دليل عدم ارسال استعلامات از سوي سازمان تامين اجتماعي و وزارت كار نيمه‌تمام ماند تا راهروهاي دادگاه كيفري استان همچنان شاهد حضور دادستان سابق تهران باشند. سعيد مرتضوي متهم پرونده‌هاي تامين اجتماعي و كهريزك به موقع نرسيد تا تنها حكم تجديد صادر شود. پرونده‌اي كه وعده آخر تابستان را براي نتيجه‌گيري و راي نهايي از رييس دادگاه گرفته بود، حال بايد منتظر جواب استعلامات باشد. استعلاماتي كه تنها بايد رقم مبالغي كه از سوي سعيد مرتضوي در زمان تصدي وي بر سازمان تامين اجتماعي كه برخلاف حكم ديوان عدالت اداري دريافت شده است، را اعلام كند هنوز در مسير وزارت كار و دادگاه مانده است. اما مديرعامل سابق تامين اجتماعي در حالي با لايحه‌اي 51 صفحه‌اي دفاعيات خود را در پنجمين جلسه دادگاه به پايان رسانده بود كه با درخواست خانواده يكي از قربانيان كهريزك مي‌رفت تا برگه‌هايي به صفحات دفاعيه خود اضافه كند اما اين احتمال در ششمين جلسه دادگاه كمرنگ شد. خانواده روح‌الاميني كه پاي ثابت جلسات محاكمه متهم پرونده كهريزك شده‌اند، به پاسخ مثبتي از سوي رييس دادگاه نرسيدند تا دفاعيات مرتضوي در همان جلسه پنجم به اتمام برسد. احضار سه فرمانده انتظامي تهران هرچند براي خانواده قربانيان به جايي نرسيد، اما تبعات آن گريبانگير سعيد مرتضوي شد. متهم پرونده كهريزك كه بعد از تمامي جلسات دادگاه، در بين خبرنگاران منتظر جلسه حضور مي‌يافت تا از آنچه جلسه غيرعلني نام گرفته، جزيياتي را بيان كند، اين‌بار با تذكر قاضي كشكولي راه ديگري را در پيش گرفت. مرتضوي از در ديگر دادگاه كيفري استان خارج شد تا ديگر از جزيياتي نگويد كه خود با وقوف به غيرعلني بودن اقدام به بيان آن مي‌كند. البته مرتضوي نخواست در جمع خبرنگاران حضور يابد چون ديگر دفاعيات خود را پايان يافته مي‌دانست.

احضار علي ربيعي به دادگاه مرتضوي

در روزي كه مديرعامل سابق تامين اجتماعي در جمع خبرنگاران حضور نيافت، قاضي محمدي كشكولي از برگزاري جلسه بعدي دادگاه مديرعامل سابق تامين اجتماعي در تاريخ دهم مرداد ماه خبر داد و گفت: در جلسه بعد وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين مديرعامل سازمان تامين اجتماعي را به عنوان مطلع دعوت مي‌كنيم. به گزارش آنا، محمدرضا محمدي كشكولي، قاضي رسيدگي‌كننده به پرونده اتهامات سعيد مرتضوي، مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي در دو موضوع كهريزك و تامين اجتماعي با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص ششمين جلسه رسيدگي به اين پرونده گفت: جلسه به دو جهت تجديد شد. يكي به دليل تاخير بيش از حد سعيد مرتضوي در دادگاه و ديگر اينكه پاسخ استعلاماتي كه قبلا از تامين اجتماعي خواسته شده بود به دست ما نرسيده است. وي با بيان اينكه وقت رسيدگي مجدد به اين پرونده براي روز شنبه 10 مرداد تعيين شده است ،عنوان كرد: در جلسه بعدي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين مديرعامل سازمان تامين اجتماعي را به عنوان مطلع دعوت مي‌كنيم. قاضي رسيدگي‌كننده به پرونده مرتضوي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا سردار اسماعيل احمدي مقدم و سردار رادان هم به دادگاه دعوت مي‌شوند يا خير، گفت: فعلا ضرورتي ندارد و در صورتي كه نياز باشد اين كار را انجام مي‌دهيم. قاضي كشكولي با تاكيد بر اينكه دادگاه در مراحل پاياني خود به سر مي‌برد، اضافه كرد: جلسه امروز در شرف برگزار شدن بود كه به دليل تاخير سعيد مرتضوي به جلسه بعد موكول شد.

 

مبلغ دقيق دريافتي‌هاي مرتضوي مشخص نيست

بعد از پايان جلسه رسيدگي به اتهامات سعيد مرتضوي، وكيل سازمان تامين اجتماعي گفت: در اين جلسه خانواده روح‌الاميني هم براي رسيدگي به پرونده كهريزك حضور داشتند كه فرصت شنيدن صحبت‌هاي آنها و به‌طور كلي رسيدگي به اين پرونده فراهم نشد. به گزارش ايلنا مجتبي نظري ادامه داد: متاسفانه آقاي مرتضوي با تاخير در دادگاه حاضر شد. از سوي ديگر استعلام‌هايي از سازمان تامين‌ اجتماعي و وزارت كار صورت گرفته بود، تا مبلغ دقيق دريافتي‌هاي مرتضوي مشخص شود، اما پاسخ اين استعلام‌ها هنوز به دادگاه نيامده بود. وي افزود: در همين راستا با توجه به تاخير مرتضوي و نيامدن پاسخ استعلام‌ها طبق نظر قاضي پرونده جلسه آينده به 10 مرداد موكول شد و در اين جلسه اساسا وارد مسائل ماهيتي نشديم. وكيل تامين اجتماعي يادآور شد: در اين جلسه خانواده روح‌الاميني هم براي رسيدگي به پرونده كهريزك حضور داشتند كه فرصت شنيدن صحبت‌هاي آنها و به‌طور كلي رسيدگي به اين پرونده فراهم نشد. وي ادامه داد: البته نظر ما بر اين است كه اگر جلسات مربوط به اتهام‌هاي مرتضوي در كهريزك و سازمان تامين‌ اجتماعي به شكل جداگانه برگزار مي‌شد، بهتر بود. چون مسائل دو پرونده كاملا با يكديگر متفاوت است. نظري در مورد خروج مرتضوي از درب ديگر دادگاه خاطرنشان كرد: ابتداي جلسه قاضي پرونده به او تذكر داد كه در مورد جزييات مسائل مطرح شده در دادگاه و موارد آن، مطلبي را بيان نكند. شايد به دليل اين تذكر قاضي بود كه او در جمع خبرنگاران حاضر نشد؛ چراكه او همواره تلاش مي‌كند از هر تريبوني براي دفاع از خود استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون