• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري:

قاليباف براي انتخابات مجلس فعال شده است

نبايد با چوب فتنه همه اصلاح‌طلبان را برانيم

مريم وحيديان/ اردوگاه اصولگرايي در تكاپوي وحدت و انسجام براي انتخابات مجلس دهم است؛ وحدت و انسجامي كه مستلزم پيوند طيف‌هاي بعضا واگراي جريان اصولگرايي است. محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري و نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري روز گذشته خود به برخي نشست‌ها براي رسيدن به وحدت درون جريان اصولگرايي اشاره كرد. هدف اين جلسات كه با محوريت جامعه روحانيت مبارز انجام مي‌شود گردآوردن تمام اضلاع اصولگرايي حول يك محور است و جالب اينجاست كه به گفته باهنر تا مذاكره و گفت‌وگو با محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز كشيده شده است. گفت‌وگو با محمدباقر قاليباف نشان از آن دارد كه شهردار تهران براي انتخابات مجلس دهم فعال شده است. البته به نظر مي‌رسد اكنون كه تنور توافق هسته‌اي داغ است و مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي هركدام مشغول بررسي برجام هستند تا انتخابات مجلس معادلات سياسي دستخوش تغييراتي شود. نايب رييس مجلس در اين زمينه معتقد است كه با وجود طيف‌هاي مختلفي كه در مجلس حضور دارند تلاش مي‌شود كميسيون ويژه‌اي براي بررسي برجام از همه طيف‌ها تشكيل شود تا نهايتا يك صداي واحد و يكپارچه در خصوص برجام به گوش برسد. او مساله مذاكرات را يك موضوع ملي عنوان كرد كه نبايد درباره آن در كشور افتراقي ايجاد شود. در عين حال باهنر ديروز نكات صريحي درباره چگونگي ورود مجلس به بررسي متن جمع‌بندي شده مذاكرات گفت از جمله اينكه مجلس ايران در صورت اقدام شوراي عالي امنيت ملي ديگر نمي‌تواند در رد يا تاييد متن جمع‌بندي شده اظهارنظر يا اثري داشته باشد. همچنين به گفته باهنر، اصلاح برجام فرآيندي بسيار پيچيده و شايد عملا نشدني باشد. حال به نظر مي‌رسد كه حتي اصولگرايان نيز اهميت چگونگي موضع‌گيري خود را نسبت به توافق هسته‌اي مي‌دانند و بايد ديد علاوه بر اصلاح‌طلبان كه خود را به نوعي منتفع از اين پيروزي مي‌دانند جريان اصولگرايي با چه رويكردي در برابر اين توافق پيش خواهند آمد؟ به هر حال آنچه مشخص است اين است كه توافق هسته‌اي تاثير مهمي بر بازي‌هاي سياسي پيش از انتخابات مجلس دهم خواهد داشت.

 

به فراكسيون اصولگرايان و رهروان نزديك هستم

دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري در نشست خبري روز گذشته خود ضمن تاكيد بر اينكه تلاش مي‌كند بين طيف‌هاي مختلف اصولگرايي وحدت ايجاد كند، درباره نزديكي خود به هر يك از فراكسيون‌هاي رهروان و اصولگرايان در مجلس گفت: هيچگاه نمي‌گويم كه به كدام‌يك نزديك‌ترم، چراكه نمي‌خواهم به يكي نزديك شوم و آن يكي اميدش را از دست بدهد. من به هر دو نزديك هستم. من همواره تلاش مي‌كنم اين دو فراكسيون را به يكديگر نزديك كنم، اگر دو طرف اصولگرايان را در نظر بگيريم يك طرف برخي تندروها هستند و يك طرف برخي محافظه‌كاران كه حتي حاضر نيستند در جلسات علني مجلس بگويند ما اصولگراييم. من مي‌خواهم دو فراكسيون اصولگرايان و رهروان را به يكديگر نزديك كنم.

جامعه روحانيت مبارز با طيف‌هاي اصولگرا مذاكره مي‌كند

او همچنين به روند كار شوراي همگرايي اصولگرايان براي برنامه‌ريزي در انتخابات مجلس اشاره و بيان كرد كه در طول ادوار گذشته انتخابات‌ شوراهاي همگرايي اسامي مختلفي داشتند؛ البته هنوز تصميم نگرفته‌ايم كه چه اسمي را روي شوراي همگرايي بگذاريم ولي تلاش مي‌كنيم كه اصولگرايان را با هم هماهنگ كنيم. فعلا جامعه روحانيت مبارز تهران هماهنگي در ميان اصولگرايان را برعهده گرفته است. ما همواره تاكيد داريم كه جامعتين محور همگرايي است. محمدرضا باهنر با تاكيد بر جلسات و مذاكرات انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز گفت: تاكنون جامعه روحانيت مبارز با خيلي‌ها از افراد حقيقي و حقوقي گرفته تا طيف‌هاي مختلف مانند طيف آقاي لاريجاني و طيف آقاي قاليباف مذاكره كرده است. جامعه روحانيت تلاش مي‌كند همگرايي را به وجود ‌آورد، از اين رو هنوز مشخص نيست كه چه اسمي روي شوراي همگرايي بگذاريم ولي به دنبال ايجاد همگرايي هستيم.

او با تاكيد بر اينكه شوراهاي اينچنيني بيشتر مربوط به كلانشهرها مي‌شود توضيح مي‌دهد: در شهرهاي كوچك رقابت‌ها آغاز شده است. اميدواريم كه اين شورا بتواند تعداد زيادي از اصولگرايان را گرد هم آورد.

 

نبايد با چوب فتنه همه اصلاح‌طلبان را برانيم

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره «ادعاهاي اخير جواد كريمي‌قدوسي نماينده مشهد مبني بر اينكه اصلاح‌طلبان دشمنان ما هستند و ما بايد قانوني را تصويب كنيم كه دخالت دولت در انتخابات گرفته شود»، اظهار كرد: طيف‌هاي متنوعي در مجلس وجود دارد اينها افراط و تفريط است، اين صداي مجلس نيست.

باهنر با بيان اينكه هميشه خود يكي از كساني بوده است كه از اصلاح‌طلبان براي حضور اميدوار و پرشور در انتخابات دعوت كرده است، گفت: بر اساس قوانين فرآيند ادوار گوناگون انتخابات‌، كساني مي‌توانند به عنوان كانديدا در انتخابات‌ ورود پيدا كنند كه قانون را قبول داشته باشند.

وي در ادامه درباره گرايش سياسي ناطق نوري و نحوه حضور او در انتخابات تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان اصرار دارند كه بگويند ناطق‌نوري اصلاح‌طلب است ولي ما مي‌گوييم ناطق‌نوري فلزش اصولگرايي است، ما اصرار داريم كه آقاي ناطق‌نوري فعاليت سياسي خود را آغاز كند و مطمئن هستيم كه اگر وارد فعاليت سياسي شود حتما اصولگرا خواهد بود؛ برخي از دوستان كه ايشان را اصلاح‌طلب مي‌دانند مسائلي را كه ما مي‌دانيم نمي‌دانند. مشكل ما با آقاي ناطق اين است كه مي‌گويد من احساس تكليف شرعي نمي‌كنم و گفته قطعا نامزد انتخابات نخواهم شد.

 

لزوم غيرسياسي بودن انتخابات خبرگان

محمدرضا باهنر در توضيحاتي پيرامون انتخابات خبرگان به لزوم غير سياسي بودن اين انتخابات تاكيد كرد و گفت: البته انتخابات مجلس خبرگان يك انتخابات ويژه است و تا جايي كه مي‌شود نبايد آن را سياسي كنيم چراكه ماموريتش بسيار سنگين است، مجلس خبرگان پشتوانه ولايت فقيه است و ولايت فقيه مايه پايداري و ايستادگي نظام است؛ از اين رو بايد از انتخابات مجلس خبرگان مراقبت شود. ممكن است در حوزه‌هايي سه، چهار نفر كانديدا شوند و شوراي نگهبان صلاحيت آنها را مورد بررسي قرار دهد و پس از تاييد آنها بتوانند با هم رقابت كنند ولي در كل انتخابات مجلس خبرگان نبايد سياسي شود.

وي افزود: برخي در اين زمينه فعاليت‌هايي مي‌كنند و ممكن است كه خواب آشفته ديده باشند ولي ما بايد سعي كنيم كه اين خواب آنها تعبير نشود بخشي از اين موضوع برعهده شوراي نگهبان و بخشي از آن برعهده ما است. در مجلس ممكن است دو يا چند گروه با هم رقابت كنند ايرادي هم ندارد ولي در انتخابات مجلس خبرگان نبايد اينچنين شود.

 

معتقديم دولت بايد توافق را به صورت لايحه به مجلس بفرستد

ادامه سخنان دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري به روند بررسي توافق هسته‌اي و برجام اختصاص داشت. او به شرح جايگاه مجلس در بررسي توافق هسته‌اي پرداخت و در پاسخ به اينكه پس از تصويب توافق توسط شوراي عالي امنيت ملي و تنفيذ رهبري مجلس چگونه با آن برخورد خواهد كرد، گفت: ما به صورت عادي بايد تمام معاهدات بين‌المللي را در مجلس به تصويب برسانيم؛ استثنائاتي وجود دارد و آن مربوط به اختيارات ولي فقيه و همچنين شوراي عالي امنيت ملي است. مصوبات شوراي عالي امنيت ملي زماني قابل اجراست كه از سوي رهبري تنفيذ شود. اگر شورا وارد موضوعي نشود حتما مصوبه مجلس مورد نياز است ولي اگر وارد شود ديگر ورود مجلس موضوعيت ندارد. اخيرا مجلس مصوبه‌اي داشت كه بايد دولت توافق هسته‌اي را به مجلس ارايه كند از اين رو ما اعتقاد داريم كه دولت بايد توافق را به صورت لايحه به مجلس بفرستد؛ البته گزارش به مجلس ارايه شده ولي هنوز لايحه نداده است. مجلس توافق را مورد بررسي قرار خواهد داد و تصميم لازم را دراين‌باره خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون