• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

يك بام و دو هواي قانونمداري اصولگرايان

فرش قرمزاصولگرايان براي« يكتا»ي بدون مجوز

سيدمحمد حسيني: احتمال دارد يكتا ليست جداگانه بدهد

محمدحسين مهرزاد/ وزرا و نزديكان رييس دولت نهم و دهم خواستار نقش‌آفريني بيشتر در فضاي سياسي كشور هستند و به همين منظور جلسات منظمي برگزار كردند كه خروجي آن تحت عنوان جبهه يكتا به جامعه سياسي معرفي شد.

آنها پيش از آنكه هرگونه مجوزي جهت فعاليت سياسي از كميسيون ماده 10 احزاب كسب كنند اقدام به برگزاري مراسم كردند؛ مراسمي كه در آن از اين جبهه رونمايي شد با حضور آيت‌الله موحدي كرماني و سيد‌رضا تقوي، دبيركل و قائم مقام جامعه روحانيت مبارز تهران رنگ و بوي رسمي به خود گرفت. اصولگرايان براي حاميان ديروز احمدي‌نژاد كه هنوز هم مرز روشني با وي ندارند فرش قرمز پهن كردند و موجه‌ترين چهره خود را در مراسم حاضر ديدند.

اما به فاصله 24 ساعت از همايش پر سر و صداي يكتا حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور اعلام كرد اين گروه تا زماني كه براي خود مجوز فعاليت سياسي كسب نكنند اجازه هيچ نوع فعاليتي ندارند، با اين حال آنها همچنان مواضع اين جبهه غيرقانوني را تبيين و با عناوين حزبي خود اقدام به انجام مصاحبه مي‌كنند. در ميان اصولگرايان هم كسي نيست كه بگويد چگونه يك جريان غيرقانوني چنين آزادانه و بدون مانع موضع‌گيري سياسي مي‌كند و ميتينگ تشكيل مي‌دهد.

اما سكه حمايت از يكتا و رسميت بخشيدن به آن روي ديگري هم دارد. يك روي سكه جا باز كردن افراد و گروه‌هاي سياسي براي آنان است. از محمد رضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان تا نبي‌حبيبي، دبيركل موتلفه اسلامي آنها را در معادلات سياسي خود جا داده و درباره لزوم انسجام و پذيرفتن آنان سخن‌ها گفته‌اند. روي ديگر سكه موضع‌گيري همين چهره‌هاي اصولگرا درباره اصلاح‌طلبان است. آنها در طول سال‌هاي گذشته از هيچ اقدامي براي تحديد فعاليت اصلاح‌طلبان فروگذار نكرده‌اند. پس از آنكه بر فعاليت دو حزب رسمي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب در فرآيندي مبهم با حكم دادگاه مهر خاتمه زده شد اصولگرايان باز هم آسوده نشدند و با انواع ابزارهاي رسانه‌اي و غيررسانه‌اي كه در اختيار داشتند هزينه فعاليت سياسي اصلاح‌طلبان را افزايش دادند. كار به اينجا نيز ختم نشد و آنها به صورت يكپارچه عليه جمعي از اصلاح‌طلبان كه به دنبال راه‌اندازي حزب تازه بودند نيز به موضع‌گيري پرداختند. حزب اتحاد ملت ايران اسلامي كه در شرف راه‌اندازي بود با موانع متعددي كه اصولگرايان تدارك ديدند ماه‌ها با توقف روند قانوني اخذ مجوز مواجه شد. بهانه اصولگرايان اين بود كه اتحاد بدل مشاركت است. آنها تنها خواسته‌شان عدم اعطاي مجوز به اتحاد بود!

يك بام و دوهواي قانونمداري در فعاليت تشكل يافته سياسي توسط اصولگرايان به همين جا ختم نمي‌شود. آنها فعاليت سياسي سازمان يافته را تنها براي جريان خود مي‌پسندند و هيچ كدام عليه فعاليت‌هاي غيرقانوني سياسي موضعي نمي‌گيرند.

از طرفي اعضاي يكتا راهبرد تازه‌اي در پيش گرفته‌اند. آنها حرف‌ها و مواضع‌شان را بيان مي‌كنند اما با شكل و شمايل تازه. اين‌بار اين‌گونه مي‌گويند كه «اگر روال قانوني اخذ مجوز را طي كنيم براي انتخابات مجلس ليست مي‌دهيم.» در واقع موضع‌گيري‌هاي‌شان را علني مي‌كنند اما براي اينكه مورد مواخذه قرار نگيرند كه چرا فعاليت غيرقانوني انجام مي‌دهند با ذكر پيش‌شرط اخذ مجوز سخن مي‌گويند.

روز گذشته سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ دولت احمدي‌نژاد كه يكي از اعضاي حلقه غيرقانوني يكتاست گفت: اگر روال قانوني جبهه يكتا طي شود و به عنوان يك تشكل سياسي بخواهد فعاليت كند، به‌سمت‌وسوي ارايه ليست براي انتخابات مجلس خواهد رفت.

وي در گفت‌وگو با تسنيم، درباره آخرين فعاليت‌ تشكل متبوعش اظهار داشت: جبهه ياران كارآمدي و تحول ايران اسلامي (يكتا) هنوز به اين جمع‌بندي نرسيده است كه كار حزبي و سياسي انجام دهد يا ليستي براي انتخابات مجلس را ارايه دهد؛ ولي ممكن است در آينده به اين نتيجه برسد و اگر ضرورت داشته باشد در انتخابات به‌نوعي نقش‌آفريني كند.

عضو هيات موسس جبهه يكتا خاطرنشان كرد: جبهه يكتا هنوز به اين جمع‌بندي نرسيده است كه به عنوان حزب سياسي فعاليت كند و فعلا در حد جبهه گفتماني هستيم.

حسيني از آغاز فعاليت جبهه يكتا در استان‌ها خبر داد و يادآور شد: زمينه‌سازي صورت مي‌گيرد كه در استان‌ها، افراد علاقه‌مند به فعاليت با اين جبهه بتوانند با اعضاي هيات موسس ارتباط برقرار كنند و براي اين منظور فعاليت‌هاي استاني جبهه يكتا شكل خواهد گرفت.

آنها به گفته حسيني هنوز به جمع‌بندي براي فعاليت سياسي نرسيده‌اند و عبارتي بديع را براي فعاليت خود برگزيده‌اند: جبهه گفتماني. اما اين جبهه گفتماني در حال برنامه‌ريزي فعاليت استاني است.

آيا اصولگرايان چنين فعاليتي را از سوي يك تشكل مجوز نگرفته اصلاح‌طلب قبول مي‌كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون