• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

علي دايي و بهرام رادان براي حل معضل اعتياد آستين بالا زدند

اين پيام‌ها بايد هم‌زبان باشد

حسن موسوي چلك

علي دايي درباره اعتياد صحبت كرده و به جوانان پيام داده با ورزش اوقات فراغت خود را پر كنند و به سمت اعتياد نروند. همزمان كليپي هم از بازديد بهرام رادان از يك كمپ ترك‌اعتياد در شيراز منتشر شده است. انگار ناگهان چهره‌هاي ورزشي و فرهنگي تصميم گرفته‌اند به آمارهاي رو به افزايش اعتياد در ميان جوانان واكنش نشان دهند و براي مقابله با اين آسيب اجتماعي بزرگ كاري بكنند. اتفاقي كه خوب است و اميدوار‌كننده و مي‌تواند فرصت مناسب براي ارسال پيام پيشگيري از اعتياد در ميان جوانان باشد.

چهره‌هايي مثل علي دايي، بهرام رادان و چهره‌هاي ديگر از اين دست، گروه مرجع جامعه هستند. گروهي كه به واسطه شناس بودن و آشنا بودن جامعه با چهره‌هاي آنها و علاقه‌مندي به خاطر كارهاي‌شان به حضور آنها، حرف‌ها و رفتارهاي‌شان واكنش نشان مي‌دهند و اين چهره‌ها مي‌توانند در ارسال پيام به متن جامعه تاثيرگذار باشند. همان‌طور كه مي‌بينيم اين روزها چهره‌هايي به عنوان سفير حمايت از حقوق كودكان، سفير محيط‌زيست و... از ميان چهره‌هاي مختلف ورزشي، هنري، علمي و... معرفي مي‌شوند و آنها در راستاي اهداف خود موفق هستند. با تمام اين خوبي‌ها، بايد درنظر داشت كه اين پيام‌رساني تاثيرگذار و درست، به تنهايي نمي‌تواند از پس مشكلات مربوط به افزايش آمار اعتياد در جامعه بربيايد.

مقوله اعتياد بسيار پيچيده‌ است و تنها يك مولفه نمي‌تواند از عهده حل آن بربيايد. براي حل مشكلات مربوط به افزايش آمار اعتياد در ميان جوان‌ها، حضور چهره‌ها و پيام‌رساني، تنها يك همراه‌كننده است و به جز آن بايد دلايل اين اتفاق به صورت ريشه‌اي شناسايي و حل شوند. از طرف ديگر، جوانان ايراني آنقدر در معرض شعار و پيام‌هاي نامربوط بوده‌اند كه حالا ديگر چندان نسبت فرهنگ‌سازي در غالب پيام‌رساني و شعار، جوابي نمي‌دهند.

جامعه‌ ايراني، مديران و مسوولان فرهنگ‌ساز، آنقدر زندگي اين جوانان را پر از نصيحت‌هاي شعارگونه و كليشه‌اي كرده‌اند كه ديگر اعتماد به حرف‌ها و پيام‌ها، براي اين جوانان سخت شده. در چنين شرايطي، امثال علي دايي و بهرام رادان بايد بدانند كه براي پيام‌رساني بايد راهي شفاف، صادقانه و تاثيرگذار را پيدا كنند.

راه‌هاي قديمي و هميشگي ديگر جواب نمي‌دهد و تاثيرگذاري پيام‌ها به شكل ارسال‌ آنها و نحوه مواجهه جامعه مرتبط است. براي باورپذيري جوان‌ها نسبت به اين پيام‌ها، بايد اين پيام‌ها به زبان آنها تعريف شود و همزباني و درك موقعيت زندگي جوانان ايراني در تاثيرگذاري پيام‌ها نقش موثري دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون