• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3308 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ مرداد

خودسوزي در ايلام رتبه اول را در كل دنيا دارد

محمدرضا تردست، معاون فرهنگي و امور جوانان ايلام در مورد مسائل جوانان اين استان مرزي و مشكلاتي كه گاهي آمارهايي از آنها به گوش مي‌رسد، گفت: «ما يك پيمايشي را در مورد خودكشي‌هايي كه در استان هست انجام داديم، طبق آمارهاي موجود خودكشي در استان ما به نوعي سرآمد است، معاون وزير رفاه اخيرا اعلام كردند كه خودسوزي در ايلام رتبه اول را در كل دنيا دارد اما مسوولان استان ما هنوز به يك اجماع نرسيده‌اند كه آيا خودكشي جزو سه اولويت اول آسيب اجتماعي ما هست يا نيست. اخيرا استاندار يك كارگروهي را در جهت تعيين اولويت‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي استان تشكيل دادند كه ما هم در آن عضو هستيم. در اين كارگروه قرار است با توجه به پراكندگي آسيب‌هاي اجتماعي، فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي مختلف به يك نقطه مشترك برسد. به‌طور مثال در زمينه ازدواج و طلاق كار مي‌كنيم، بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي و حوزه اجتماعي استانداري هم در همين رابطه كار مي‌كنند، هر كدام از ما يك آمار و اطلاعات مختلف را ارايه مي‌دهيم كه آمارهاي هر دستگاه با ديگري متفاوت است. اين كارگروه‌ها و كميته‌هاي تخصصي مشخص شده‌اند كه به يك نقطه مشترك برسيم.

ما در ايلام يك تحقيقي انجام داديم با عنوان خودكشي و كيفيت زندگي در مناطق حاشيه‌اي شهر ايلام، به يك عدد خيلي وحشتناكي رسيديم كه من حضور ذهن ندارم عدد دقيق را اعلام كنم. با اين حال مسوولان استان مي‌گويند موضوع خودكشي اولويت ما نيست، اولويت ما فقر و بيكاري و خشونت است، درگيري‌ها و نزاع‌هاي خياباني آمار بالايي دارد، آستانه تحمل جوانان ما به حداقل رسيده است.

معاون وزير رفاه به ما قول داده‌اند كه اگر اولويت آسيب‌هاي اجتماعي را در استان مشخص كنيم، بودجه‌اي را از طريق يونسكو براي رفع اين آسيب‌ها در استان در اختيار بگيرند. به نظر بنده مهم‌ترين آسيب ما خشونت و نزاع و درگيري‌هاي خياباني است. واقعيت اين است كه جوان ايلامي با توجه به مباحث ايلي و طايفه‌اي و قبيله‌اي كه وجود دارد، معمولا بيشتر از 25 سال براي پسران و بيشتر از 20 سال براي دختران عيب و عار است كه ازدواج نكنند. البته اين نكته هم وجود دارد كه مي‌توانيم از همين ظرفيت بافت قبيله‌اي استفاده و مشكلات مربوط به طلاق را حل كنيم.

مشكل ديگري كه ما در بحث سمن‌ها داريم، بحث خيرين است. تعداد خيريني كه امكان حمايت مالي از پروژه‌ها و برنامه‌هاي سمن‌ها در ايلام دارند به تعداد انگشتان دست است.

تردست در مورد نياز به شادي و نشاط بين جوانان استان هم مي‌گويد: «به مناسبت روز ملي مبارزه با مواد مخدر يك برنامه‌اي را در پارك «چغاسبز» ترتيب داديم، حدود چهار هزار نفر براي استفاده از اجراي زنده موسيقي پاپ و كلاسيك به پارك آمده بودند، بسياري از شركت‌كننده‌ها، براي نخستين بار بود كه چنين برنامه‌اي را از نزديك مي‌ديدند، جوانان ايلام به نشاط و شادابي نياز دارند، مساله اشتغال و نداشتن استقلال مالي باعث شده اميد به آينده در بين جوانان اين استان كاهش پيدا كند.»

تردست همچنين در مورد آمار بالاي خودسوزي و خودكشي در اين استان و ارتباطش با موضوع اشتغال مي‌گويد: «دليل اين آمار بالا نمي‌تواند صرفا مشكل اشتغال باشد بلكه مي‌توان ريشه اين مساله را در دوران جنگ هم پيدا كرد.»

تردست در مورد كاهش اميد به آينده جوانان مي‌گويد و اضافه مي‌كند: «با اينكه ميزان اميد به آينده پايين است اما در بين جوانان استان مسائل ديني جايگاه خوبي دارد و موضوعي كه باعث اين اعتقاد به موضوعات ديني شده، همان مسائل قومي و قبيله‌اي است. ايلام طبق آماري كه وزارتخانه اعلام كرده جزو سه استان كم طلاق كشور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون