• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

هتل و كافه نادري همچنان زنده است

 

حميد رضا خالدي / چند روزي است كه خبر تخريب هتل و كافه نادري بدجور سر زبان‌ها افتاده است. اين شايعه تا بدان جا جلو مي‌رود كه خبرگزاري ايسنا در گزارشي، خبر از تعطيلي هتل نادري و تخريب عنقريب آن داد. گفته مي‌شود مالك اين مجموعه درصدد است تا اين دوبناي تاريخي را بكوبد و با تجميع با املاك مجاورش آن را به يك پاساژ تجاري تبديل كند. اما مسوول پذيرش هتل با رد اين موضوع به «اعتماد» مي‌گويد: « هتل باز، باز است.»هتل و كافه نادري كه با حدود 9 دهه عمر، امروز بي‌شك يكي از نوستالژيك‌ترين ساختمان‌هاي پايتخت است، بنايي كه تاريخ ساخت آن به سال ۱۳۰۶ و توسط مهاجري ارمني با نام خاچيك ماديكيانس مي‌رسد. ساختمان كافه و هتل نادري سال 1307 هم‌زمان با ساخت ساختمان‌هاي راه آهن و بانك‌هاي كشور به عنوان يك مجموعه تفريحي از روي سبك‌هاي غربي به خصوص آلماني ساخته شد. در اين ساختمان علاوه بر كافه و هتل، قنادي هم وجود داشت. كافه‌اي كه شهرتش را بيش از هر چيز مديون دهه سي و چهل است. زماني كه كافه پاتوق روشنفكراني مثل صادق هدايت، جلال آل‌احمد، احمد فرديد و سيمين دانشور، نيما يوشيج و... بود. يكي ديگر از ويژگي‌هاي جالب كافه نادري، داشتن جاي مخصوص براي ساكنانش بود. افرادي كه از صبح تا شب همانجا مي‌نشستند، شعر مي‌خواندند، مي‌نوشتند، چاي مي‌خوردند و سيگار دود مي‌كردند. وقتي هم نبودند، جاي‌شان خالي مي‌ماند يا به محض ورود خالي مي‌شد. واژه‌هاي زيادي در همين كافه و پشت همين ميزها روي كاغذ ريخته و آثار بسياري متولد شد. در دهه 50 به دلايلي نامعلوم مجموعه نادري در آتش سوخت، اين سرنوشت مي‌توانست براي هر مجموعه تفريحي ديگر، در حكم پايان زندگي آن باشد؛ اما اهميت كافه نادري كه در آن زمان پاتوق افرادي نظير جلال آل‌احمد و فروغ فرخزاد بود و همچنين نياز كليت جامعه به فضاهايي اينچنيني، مانع از آن شد كه كافه نادري صرفا به خاطره‌اي بدل شود و به همين دليل اين مجموعه به شكل كنوني آن بازسازي شد. در معرفي‌نامه‌اي از اين كافه كه امروزه در كنار در ورودي آن قرار داده شده آمده است كه غذاهاي فرنگي مانند بيف استروگانف و بيفتك و همچنين كافه گلاسه، شاتو بريان، بستني‌هاي فرنگي، قهوه ترك و فرانسه براي نخستين بار در اين كافه به ايرانيان عرضه شد. كافه‌اي با دو سالن و ظرفيت آن ۱۴۰ نفر.

شهرداري : غيرممكن است

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران، ديروز در نشست خبري خود كه بيشتر آن به حفظ و صيانت از آثار تاريخي شهر تهران اختصاص داشت، به سوالي در مورد صحت شايعه تخريب هتل و كافه نادري گفت: چنين خبري صحت ندارد. چطور مي‌شود بنايي را كه ثبت ملي شده تخريب كرد؟ وي در ادامه اصرار خبرنگاران در مورد تخريب عنقريب خانه‌هاي قديمي تهران از جمله هتل و كافه نادري گفت: اينها همه شايعه است. اگر روزي اين اتفاق افتاد و اين بنا تخريب و به جاي آن پاساژي ساخته شد، شهرداري پاسخگو خواهد بود.

شورا: به ما خبري نرسيده است

مرتضي طلايي، نايب‌رييس شوراي شهر و عضو كميسيون فرهنگي آن، هم همان اعتقاد عبداللهي را دارد: فكر نمي‌كنم چنين چيزي صحت داشته باشد. هنوز هيچ گزارشي هم از اين مورد به دست ما نرسيده است و كميسيون فرهنگي شورا از آن بي‌اطلاع است. اما اگربخواهند چنين كاري بكنند، قطعا غيرقانوني است و شورا با آن به‌شدت برخورد مي‌كند.

ميراث فرهنگي: شيطنت رسانه‌اي بوده است

ميراث فرهنگي استان تهران نيز اين خبر را رد مي‌كند و آن راشيطنت رسانه‌اي مي‌داند. وجيهه قاسمي، سخنگوي ميراث فرهنگي تهران در اين خصوص به «اعتماد» گفت: اصلا چنين چيزي صحت ندارد. در گزارشي كه ايسنا از هتل نادري داده است، گفته شده كه قرار است اين هتل تخريب و با املاك مجاورش تجميع شود. اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه اولا: چطور مي‌توان ملكي را با املاك آن سوي خيابان تجميع و يكي كرد؟ ثانيا: مگر مي‌شود بنايي را كه در سال 92ثبت ملي شده است، تخريب كرد و جاي آن بناي ديگري را ساخت؟ چندي قبل يكي از املاك روبه‌روي هتل نادري توسط مالك آن و بدون اطلاع ما تخريب شد، ما مالك را مجبور كرديم كه بايد اين ملك را دوباره و دقيقا به همان شكل اول، باسازي كند. حالا چطور يك نفر مي‌تواند ملكي مانند هتل نادري را كه بخشي از تاريخ اين شهر است، تخريب كند. خبر منتشر شده يك شيطنت رسانه‌اي بوده است.

هتل نادري: ما هنوز زنده‌ايم

گزارش ياد شده حكايت از آن دارد كه هتل نادري بسته شده و اتاق‌هاي آن به انبار مغازه‌هاي فروشندگان وسايل برقي راسته جمهوري بدل شده است. اما هنوز هم تلفن هتل نادري زنگ مي‌خورد و نيروي رزرواسيون آن پاسخگوي مشتريان است. وي در پاسخ سوالات «اعتماد» گفت: من نمي‌دانم اين شايعات از كجا نشات مي‌گيرد؟ اما چيزي كه مسلم است اين است كه هر 24 اتاق اين هتل همچنان با مديريت نوه‌هاي مالك اوليه آن به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و قرار هم نيست كه اينجا را تخريب كنند و پاساژ بسازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون