• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

شرط و شروط مجلسي‌ها براي كمك به خودروسازان

اعطاي وام بانكي در گرو تسويه با قطعه‌سازان

گروه اقتصادي |از ابتداي دولت يازدهم بارها بحث بر سر تسهيلات‌دهي به خودروسازان مطرح شد و از همان ابتدا هم مشخص بود كه نگاه وزير به خودروسازان مثبت است. حتي روزي كه قرار شد وزير پاي اعطاي يارانه توليد را امضا كند نخستين گروه كالايي را كه براي دريافت يارانه نام برد خودرويي‌ها بودند. وزير البته نگاهش به خودرويي‌ها به دليل بحث صادراتي بودن توليد و خدمات آنها بود و اين موضوع را دليل خود براي ارايه ليست دريافت يارانه‌اش خواند. هر چند كه يارانه توليد هيچگاه نه به خودرو و نه به ساير بخش‌هايي كه بعدا قرار شد جزو سهم‌گيران يارانه باشند نرسيد، اما نگاه مثبت وزير به اين گروه موجب شد تا وابستگان به خودرويي‌ها با نگاه مثبت به مسائل مرتبط با خودرو نگاه كنند. اما گويا مجلسي‌ها قصد ندارد پاي هر نامه‌اي براي بهبود وضعيت خودروسازان را امضا كنند و با شروط و شروط گذاردن براي خودرويي‌ها سعي دارند اين گروه تنها در لايني حركت كنند كه مورد توجه مجلسي‌هاست به اين جهت در تازه‌ترين جلسه برگزار شده مجلسي‌ها با خودروسازان، نمايندگان مجلس شرط اعطاي تسهيلات بانكي به خودروسازان را پرداخت بدهي‌هاي جاده مخصوصي‌ها به قطعه‌سازان خواندند. حميدرضا فولادگر از اعضاي كميسيون صنايع مجلس كه راوي جلسه برگزار شده خودرويي بين وزير و مديران خودروساز و نمايندگان مجلس است در اين باره گفته با اشاره به اين نكته كه نمايندگان در تازه‌ترين نشست خود با وزير بر لزوم متعهد شدن خودروسازان به پرداخت بدهي قطعه‌سازان تاكيد كردند، گفته است: «در جلسه مجلس با وزير صنعت و مديرعامل ايران خودرو، بحث‌هايي در مورد پرداخت تسهيلات بانكي به خودروسازان مطرح شد و نمايندگان بر اين مساله تاكيد كردند كه اين تسهيلات طوري پرداخت نشود كه ساير صنايع نيز از اين امكان محروم باشند و احساس بي‌مهري كنند. همچنين بر اين مساله تاكيد كرديم كه اين تسهيلات به شرطي به خودروسازان پرداخت شود كه براي پرداخت طلب قطعه‌سازان متعهد شوند.»اين نماينده مجلس با بيان اينكه موضوع پرداخت تسهيلات بانكي به خودروسازان در بانك مركزي مطرح و در حال جمع‌بندي است، افزوده است: «قرار است اين تسهيلات از طريق بانك‌هاي عامل به دو شركت ايران‌ خودرو و سايپا پرداخت شود كه البته ممكن است ارقام پرداختي به اين شركت‌ها متفاوت باشد. موضوع پرداخت تسهيلات بانكي به خودروسازان در جلسه قبلي كميسيون صنايع و كميسيون اقتصادي مجلس با مسوولان بانك مركزي و خودروسازان مطرح شده بود.»نمايندگان مجلس كه در جريان مذاكرات اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان با برندهاي معتبر دنيا براي ساخت خودروي مشترك بودند در اين جلسه به موضوع ركود فروش در ماه‌هاي اخير هم اشاره كرده‌اند و با اشاره مستقيم به اين موضوع كيفيت توليدات داخلي را مورد اشاره قرار داده‌اند. در اين باره فولادگر به افزايش قيمت خودرو كه مورد نظر خودروسازان است هم اشاره كرده و در مورد آن تاكيد كرده است: «در اين جلسه مطرح شد كه بازار آمادگي پذيرش افزايش قيمت خودرو را ندارد، مگر اينكه خدمات فوق‌العاده‌اي به خريداران ارايه شود يا كيفيت خودروها افزايش يابد. با گذشت شش ماه از سال بعيد است شوراي رقابت تصميمي براي تغيير قيمت خودرو در سال جاري بگيرد، در جلسه مجلس با وزير صنعت و خودروسازان بحث‌هايي در مورد انعقاد قراردادهاي جديد با شركت‌هاي خودروساز خارجي نيز مطرح شد و بر اين موضوع تاكيد كرديم كه همكاري با خارجي‌ها طوري باشد كه باعث انتقال تكنولوژي به كشور شود، نه اينكه صرفا شاهد مونتاژ خودرو در داخل يا ايجاد يك خط رنگ خودرو باشيم، اگر قرار است اين اتفاق بيفتد آبرومندانه‌تر آن است كه خودرو به صورت CBU (ساخته شده) به كشور وارد شود.»وي همچنين افزوده است: «كشور نبايد به بازار خودروهاي وارداتي تبديل شود و همكاري با شركت‌هاي خارجي بايد طوري باشد كه از توان توليد قطعه‌سازان و خودروسازان داخلي استفاده شود.»در عين حال علي عليلو، رييس هيات تحقيق و تفحص خودروي مجلس هم كه انتقادات خاصي به موضوع واردات خودرو داشته است در گفت‌وگويي در مورد پيشنهاد برخي نمايندگان مجلس گفته است: «برخي نمايندگان مجلس براي تشكيل كميته مشترك ميان وزارت صنعت و كميسيون صنايع براي بررسي وضعيت صنعت خودروسازي پيشنهاد داده‌اند كه قرار است وزارتخانه در اين رابطه نظر نهايي خود را اعلام كند.»وي حتي گفته است: «متاسفانه اروپا ايران را به‌نوعي بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود كرده است.» عليلو هم به حضور وزير در مجلس اشاره كرده و گفته است: «در اين جلسه اعتراضاتي مبني بر عدم توجه وزارت صنعت به نتايج تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي عنوان شد، قرار بود وزارت صنعت وظايفي را كه گزارش تحقيق و تفحص در اصلاح صنعت خودروسازي كشور تعريف كرده، اجرايي كند اما متاسفانه هنوز چنين چيزي عملياتي نشده است. خصوصي‌سازي، تعيين تكليف شركت‌هاي زيان‌ده و ارتقاي سطح توليد شركت‌هاي خودروساز سه محور مورد انتقاد نمايندگان مجلس به وزير صنعت بود كه در اين جلسه مطرح شد.»اين نماينده مجلس با انتقاد از مذاكرات انجام شده با برندهاي اروپايي معتقد است: «متاسفانه اروپا ايران را به‌نوعي بازار فروش محصولات عقب‌مانده خود كرده است، اين درحالي است كه اروپا تا 2020 اغلب توليدات خود را روي خودروهاي هيبريدي قرار داده اما ايران هنوز در توليد خودرو با مشكلات متعددي روبه‌رو است. وزير صنعت، دفاعيات خود را در اين مورد اعلام كرد اما چون نمايندگان مجلس هنوز يك برنامه راهبردي منسجم از سوي وزارتخانه براي چگونگي شراكت خودروسازان داخلي با خارجي‌ها مشاهده نكرده بودند، قرار شد وزارت صنعت برنامه خود را به كميسيون ارايه دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون