• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

واكنش تهراني‌ها به زلزله فيروزكوه در شبكه‌هاي اجتماعي

تهران از ترس زلزله لرزيد

اعتماد| تهديد زمين‌لرزه مشهور پايتخت، هربار با لرزيدن تكه‌اي از زمين زيرپاي تهراني‌ها به دلهره‌اي عميق براي آنها تبديل مي‌شود و اين سوال بي‌جواب را براي‌شان زنده مي‌كند كه «آيا در برابر زلزله توانايي دفاع از خود را دارند؟»

هرچند هيچ فردي قادر به پيش‌بيني زمان وقوع زلزله نيست اما اكنون همه تهراني‌ها باور كرده‌اند كه روزي زمين زيرپاي‌شان آنقدر شديد خواهد لرزيد كه «مرگ همه را رقم خواهد زد.»؛ واكنشي كه مردم پايتخت در شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به زلزله 6/4 ريشتري شامگاه سه‌شنبه در فيروزكوه از خود نشان داده‌اند، گواه اين باور تهراني‌هاست كه حتي اگر زمين‌لرزه رخ داده، 115 كيلومتر با محل سكونت‌شان فاصله داشته باشد اما باز هم آنها را از وقوع زلزله مشهور خواهد ترساند.

هرچند زلزله شامگاه سه‌شنبه و 9 پس‌لرزه پس از آن در فيروزكوه خسارات مالي و جاني نداشت اما در همان لرزه‌هاي نخستين، آماده‌باش نيروهاي امدادي در سطح شهر را به دنبال داشت و رعشه به جان كاربران تهراني شبكه‌هاي اجتماعي انداخت. واكنش تهراني‌ها از نگراني مفرط تا شوخي با زمين‌لرزه گسترده است كه وجه مشترك همه‌شان در «دغدغه» وقوع زمين‌لرزه خلاصه مي‌شود.

احمد يكي از كاربران توييتر در صفحه شخصي خود درباره زلزله فيروزكوه نوشته است: «به نظر من مقصر اين زلزله انگليسه، شما ببين تا ديروز كه سفارتش تعطيل بود ما از اين مشكلات داشتيم اصلا؟» هرچند احمد وقوع زلزله را با موضوعي سياسي پيونده زده است اما علي، كاربر ديگر توييتر ترجيح داده تا خود را در شرايط زلزله تصور كند. او نوشته است: «موقع زلزله شديد معمولا وقت نمي‌شه برين بيرون و سخته چون همه‌اش پرت مي‌شين اين‌طرف و اون‌طرف و وسايل هم به حركت در ميان.»

تفاوت واكنش ساكنان پايتخت در برابر هر زمين‌لرزه‌اي كه در نزديكي‌شان رخ مي‌دهد با افرادي كه شايد در شهرهاي ديگر كشور سالانه چند بار زمين زير پاي‌شان بلرزد در «تهديد هميشگي زلزله ويرانگر» خلاصه مي‌شود. همان زلزله‌اي كه بهرام عكاشه، پدر علم زلزله‌شناسي ايران معتقد است كه در 15 ساله آينده رخ خواهد داد. او مي‌گويد: «بايد هميشه به ياد داشت كه تهران هميشه در معرض خطر زلزله قرار دارد و خواهد داشت، به عبارت ديگر يك روز فاجعه اصلي مي‌آيد و پايتخت تعطيل مي‌شود. اين زمين‌لرزه‌ها اخطاري است كه فراموش نكنيم تهران زلزله خيز است.»

محسن نيز كاربر فيس‌بوك است. او پيش‌بيني كرده كه زلزله هفت ريشتري در تهران خساراتي برابر با بمب اتم خواهد داشت. او نوشته است: «زلزله هفت ريشتري در تهران با يك بمب اتمي قوي در وسط تهران برابري مي‌كند.» نازنين نيز فاصله كوتاه دو زمين‌لرزه 22 مرداد در ورامين و ديروز فيروزكوه را بهانه‌اي قرار داده تا در زير خبر وقوع زلزله در يكي سايت‌هاي خبري بنويسد كه «چرا اينقدر زلزله در ايران زياده شده؟ علت چيست؟» اين در حالي است كه به گفته عكاشه، تهران هميشه در معرض خطر زلزله قرار خواهد داشت. او مي‌گويد: «روزانه ٤٥ تا ٥٠ زمين‌لرزه با بزرگي متفاوت در كشور رخ مي‌دهد كه سهم استان تهران از آنها به سه تا چهار مورد مي‌رسد و دماوند و فيروزكوه در صدر زمين‌لرزه‌هاي استان تهران قرار دارند. اما همه اين زلزله‌ها اخطاري است تا خود را در برابر زلزله ايمن كنيم.» اما در بين تمام واكنش‌هايي كه ساكنان پايتخت نسبت به زمين‌لرزه فيروزكوه داشته‌اند، واكنش زهرا يكي ديگر از كاربران فيس بوك در سوالي خلاصه شده كه جان مايه همه نگراني‌هاي تهراني‌هاست. او پرسيده: «آيا واقعا هيچ راه‌حلي براي زلزله تهران نيست؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون