• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3329 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور

رييس كل گمرك امكان تغيير تعرفه خودرو را در حال حاضر منتفي دانست

شرط ورود خودرو به كشور تغيير مي‌كند

بررسي طرح از كار افتادن موبايل‌هاي قاچاق در دستور كار قرار دارد

گروه اقتصادي| يك سال از ممنوعيت ورود خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي مي‌گذرد اما نمايشگاه‌هاي اتومبيل پر از خودروهاي لوكس است. اگرچه دولت با اين ممنوعيت خيال توقف ورود خودروهاي لوكس براي همگن‌تر كردن جامعه را در سر داشت اما اين شرط كافي براي هدف بزرگ دولت نبود. خودرويي كه قدرت 2400 سي‌سي دارد و با قيمت ميلياردي از پشت شيشه نمايشگاه‌ها خودنمايي مي‌كند؛ هرچند خودروي لوكس محسوب مي‌شود اما ممنوعيت واردات ندارد، بر اين اساس مسعود كرباسيان، رييس كل گمرك از بازنگري شرط ورود خودروهاي لوكس خبر داد و گفت: پيشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت اين است كه براي مجوز واردات و تشخيص لوكس‌ها از تركيب حجم موتور و ارزش اتومبيل استفاده شود. رييس كل گمرك با بيان اينكه قرار است در صورت تصويب وزارت صنعت تركيبي از حجم موتور و ارزش خودرو براي تعيين لوكس‌بودن خودروهاي وارداتي در نظر گرفته شود، گفت: امسال خودروهاي هيبريدي وارد كشور شد كه من بعضا مي‌ديدم رنگ آنها نيز عوض مي‌شود و ارزش‌هاي بالايي دارد اما حجم موتور اين خودرو 1400 سي‌سي بود و حتي پورشه‌هايي وارد كشور مي‌شود با حجم موتور 2500 سي‌سي. اين خودروها با ملاك فعلي خودروي لوكس محسوب نمي‌شوند اما ارزش بالايي دارند؛ بنابراين ما به‌دنبال روشي هستيم كه ارزش كالا در كنار حجم موتور در نظر گرفته شود و مسير واردات خودرو اصلاح شود. در اين زمينه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تعامليم و پيشنهاد خود را به آنها داده‌ايم، ولي به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اين معيار پيچيده است.

فعلا نمي‌توانيم تعرفه خودرو را كاهش دهيم

كرباسيان درباره‌ تعرفه واردات خودرو تصريح كرد: تعرفه واردات به اندازه كافي بالا است، اما نمي‌توانيم اين تعرفه‌ها را كاهش دهيم، چرا كه بايد از توليد داخلي نيز حمايت شود. رييس كل گمرك همچنين با تاكيد بر اينكه مجوزهاي خاصي مثل مجوز جانبازي نيز در حال حاضر اجازه واردات خودرو با حجم موتور بالاي 2500 سي‌سي را ندارند به كاهش 50 درصدي واردات در پنج ماهه نخست امسال اشاره و تصريح كرد: علت اين كاهش واردات خودرو اين است كه مردم انتظار دارند با رفع تحريم‌ها واردات به صورت مستقيم و بدون واسطه انجام شود، بنابراين با كاهش هزينه خودرو قيمت نيز كمتر مي‌شود. وي ادامه داد: از سوي ديگر خودروهاي بهتري وارد كشور خواهد شد و ديگر خودروهاي وارداتي اكثرا چيني نيستند، بنابراين خريداران دست نگه داشته‌اند.

جمع‌آوري موبايل‌هاي قاچاق از بازار

كرباسيان با اشاره به اينكه در پنج ماهه امسال درصد واردات رسمي موبايل نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، تاكيد كرد: در چهار ماهه ابتدايي سال جاري 500 هزار دستگاه موبايل با ارزش نزديك به 10 ميليون دلار به كشور وارد شده كه در همين مدت در سال گذشته تنها 150 هزار دستگاه موبايل وارد شده بود. رييس كل گمرك درباره آمار بالاي قاچاق در زمينه تلفن همراه با تاكيد بر اينكه موبايل جزو كالاهايي است كه به صورت مسافري نيز وارد كشور مي‌شود، عنوان كرد: يكي از دلايل جذابيت مسيرهاي غيرقانوني براي وارد‌كنندگان معطلي‌هاي گمركي است كه در مورد تلفن همراه باعث مي‌شود معطلي‌هاي چهار يا پنج‌ماهه تلفن وارد شده را از رده خارج كنند. وي افزود: بنابراين از طرفي گمرك با كاهش زمان توقف كالا اين رقابت ناسالم را بين مسير قانوني و مسير‌هاي غيرقانوني از بين مي‌برد و سرعت ترخيص را افزايش مي‌دهيم. از سوي ديگر لازم است با مسير‌هاي غيرقانوني واردات كالا نيز برخورد شود. كرباسيان با اشاره به دستور ستاد مبارزه با قاچاق كالا براي غيرفعال كردن موبايل‌هايي كه از مبادي رسمي وارد كشور نشده‌اند، تصريح كرد: پروانه الكترونيكي گمرك و باركد موبايل‌هاي وارد شده از مبادي رسمي به اين ستاد كمك مي‌كند كه موبايل‌هاي قاچاقي را شناسايي كنند و آنها را در كشور فعال نكنند كه اين كار از چند ماه آينده اجرايي خواهد شد. رييس كل گمرك با تاكيد بر اينكه واردات قاچاقي تلفن همراه با واردات تلفن‌هاي همراه تقلبي ارتباط مستقيم دارد، تصريح كرد: كنترل نشدن موبايل‌هاي وارد شده باعث مي‌شود كه هرگونه تلفني اعم از تقلبي به كشور وارد شود.

واردات برنج ممنوع است، برنج‌هاي خارجي واردات ملواني است

رييس كل گمرك در بخشي ازسخنان خود درباره چرايي واردات برنج اين‌طور توضيح داد كه براساس قانون دو نوع از واردات ثبت سفارش نمي‌شود, بر همين اساس كالاهاي ملواني و مرزنشيني بدون ثبت سفارش وارد كشور مي‌شوند. وي افزود: ما ثبت سفارش جديدي در اين زمينه نداشته‌ايم‌، بلكه دو دسته از وارد‌كنندگان يعني ملوانان و مرزنشينان كه نيازي به ثبت سفارش ندارند مي‌توانند چنين كالاهايي را وارد كنند. كرباسيان تصريح كرد: ملوانان شش بار در سال هر بار 700 كيلوگرم برنج مي‌توانند وارد كنند و ما 103 هزار ملوان در كشور داريم، همچنين پنج هزار مرزنشين مي‌تواند سالانه 50 كيلوگرم برنج به كشور وارد كنند.

افزايش 68 درصدي درآمد‌هاي گمركي

رييس كل گمرك با اشاره به اينكه سال گذشته در ازاي افزايش پنج درصدي واردات درآمدهاي گمركي به علت الكترونيكي شدن پرداخت‌ها 68 درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش پيدا كرد، متذكر شد: سال گذشته درآمد‌هاي گمركي كه به خزانه دولت واريز شد 13 هزار و 500 ميليارد تومان بود و امسال نيز در پنج ماهه نخست سال گمرك 4300 ميليارد تومان درآمد داشته است كه اين ميزان به دليل كاهش 19 درصدي واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است. رييس كل گمرك با اشاره به اينكه در حال حاضر 45 قانون، 15 كنوانسيون بين‌المللي، 12 رويه، 22 نوع عوارض و 65 نوع هم معافيت در گمرك اعمال مي‌شود، توضيح داد: مجموعا در كشور 150 گمرك در حال كار است. وي با اشاره به اينكه ايجاد پنجره واحد فرامرزي در قالب قانون حمايت و توليد گمرك را موظف به ايجاد اين پنجره كرده است، اظهار كرد: در سيستم جديد گمركي چهار تا 10 روز قبل از ورود كالا به كشور گمرك از ورود كالا با خبر مي‌شود كه اين امر به سريع‌تر شدن عملياتي گمركي كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون