• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3329 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور

گزارش «اعتماد» از مشكلات تمام نشدني فوتبال ملي ايران

تيم خاكپور قربـانـي اختلافات كي‌روش و كفاشيان

گروه ورزش| به نظر مي‌رسد مديران فدراسيون فوتبال اين روزها تمركز خود را براي مديريت برنامه‌ها و تداركات مربوط به اردوهاي تيم‌هاي ملي در رده‌هاي سني مختلف از دست داده‌اند. امروز باز هم داستان اختلافات كارلوس كي‌روش با كادر فني تيم ملي اميد، سروصداي زيادي در محافل ورزشي به راه انداخته است. اين وسط اما انگار قرار نيست مديران فدراسيون يك بار براي هميشه مشكل مربوط به تداخل برنامه‌هاي تيم اميد و بزرگسالان را حل كنند. سرمربيان تيم‌هاي ملي اميد و بزرگسالان اين روزها هيچ همكاري و ارتباط كاري با هم ندارند و نتيجه‌اش هم اين بود كه چند بازيكن ثابت تيم ملي اميد باز هم نام‌شان در تيم ملي بزرگسالان قرار گرفت و همين مساله در آستانه برگزاري اردوهاي آماده‌سازي اميدها، كار خاكپور و همكارانش را به‌شدت سخت كرده است. در واقع با اتفاقاتي كه اين روزها پيرامون تيم اميد مي‌افتد، تمام اهالي فوتبال نسبت به آينده اين تيم نگران هستند و شرايط اين تيم بعه قدري بد شده است كه خيلي‌ها شانس كمي براي كسب مجوز حضور در المپيك را براي تيم محمد خاكپور متصور هستند. دليل اين اتفاق هم البته از نظر كارشناسان مشخص شده است؛ بي‌توجهي فدراسيون فوتبال به تيم ملي اميد!

آغاز اختلافات

اوج اختلافات كارلوس كي‌روش با تيم ملي اميد، مربوط به روزهاي پاياني سال 1393 بود كه مربي پرتغالي تيم ملي را براي برگزاري دو بازي دوستانه با تيم‌هاي ملي سوئد و شيلي آماده مي‌كرد. در آن مقطع تيم ملي اميد نيز همزمان خودش را آماده حضور در بازي‌هاي مرحله اول مقدماتي المپيك ريو مي‌كرد. سرمربي تيم ملي بزرگسالان در آن مقطع سردار آزمون و عليرضا جهانبخش را در شرايطي به اردوي تيم ملي دعوت كرد كه اين دو بازيكن اصلي‌ترين نفراتي بودند كه بايد براي تيم ملي اميد در بازي‌هاي رسمي به ميدان مي‌رفتند. كي‌روش تاكيد كرده بود كه اين دو نفر را براي دو بازي دوستانه تيم ملي مي‌خواهد و اگر اين اتفاق رخ ندهد يعني برنامه‌هاي تيم ملي براي فدراسيون فوتبال هيچ اهميتي ندارد و به اين ترتيب مجبور است تصميم ديگري درباره همكاري با تيم ملي اتخاذ كند. فدراسيون فوتبال در آن مقطع حق را به محمد خاكپور داد و آزمون و جهانبخش را در اختيار تيم اميد گذاشت. كي‌روش هم كه به‌شدت از وضع همكاري‌اش با فدراسيون فوتبال ناراحت بود اين مساله را بهانه كرد و رسما خبر از اين مساله داد كه بعد از بازي دوستانه با تيم‌هاي شيلي و سوئد قراردادش را با تيم ملي ايران فسخ خواهد كرد. در آن مقطع جنجال‌هاي بسيار زيادي پيرامون موضوع تداخل برنامه‌هاي تيم ملي بزرگسالان و اميد به وجود آمد و فدراسيون فوتبال به سختي مقدمات حضور آزمون و جهانبخش را در تيم اميد فراهم كرد. اما تجربيات گذشته هيچ‌وقت باعث نشد كه مديران فدراسيون فوتبال بتوانند راه‌حل و فكر مناسبي براي برطرف كردن اين مشكلات داشته باشند.

كي‌روش باز هم روي شاگردان خاكپور دست گذاشت

حالا در آستانه آغاز اردوهاي آماده‌سازي تيم ملي اميد براي حضور پرقدرت در مرحله‌هاي انتخابي المپيك ريو، بازيكنان اصلي اين تيم توسط كي‌روش به تيم ملي بزرگسالان دعوت شده‌اند. آن هم در شرايطي كه دست‌اندركاران تيم اميد مي‌دانستند ممكن است كي‌روش سردار آزمون، عليرضا جهانبخش و ترابي را به تيم بزرگسالان دعوت كند. به همين دليل از همان اول كه برنامه برگزاري اردوهاي تيم را هماهنگ مي‌كردند، تصميم گرفتند كه براي اين سه بازيكن نفرات جايگزين هم انتخاب كنند تا جايشان را در تيم اميد پر كنند. اين اتفاق در شرايطي رخ داده بود كه درخواست‌هاي مديران تيم اميد براي برگزاري يك جلسه مشترك بين خاكپور و كي‌روش به هيچ جايي نرسيده بود. اين روزها اعضاي تيم ملي اميد اعتقاد دارند كه مقامات ارشد فدراسيون فوتبال با اينكه اعلام كرده‌اند اولويت اول فوتبال ايران تيم ملي بزرگسالان است، توجه ويژه‌اي هم به تيم ملي اميد داشته باشند كه آينده فوتبال ايران را مي‌سازد. تيم اميد براي اينكه بتواند يك اردوي تمريني خارج از كشور را برگزار كند، بايد از مدت‌ها قبل اقدامات مربوط به اخذ ويزا را انجام بدهد تا مقدمات سفر فراهم شود. اين در شرايطي است كه پروسه صدور ويزا هم خودش دو تا سه هفته زمان مي‌برد. در چنين وضعيتي وقتي خاكپور بازيكنان مدنظرش را براي حضور در اردو مشخص مي‌كند و در لحظه آخر بازيكنش توسط كي‌روش به اردوي تيم ملي بزرگسالان دعوت مي‌شود، تمام برنامه‌هاي تيم اميد تحت تاثير اين اتفاق بد قرار مي‌گيرد، چراكه پيدا كردن جايگزين مناسب براي بازيكنان اصلي تيم اميد در فوتبال ايران كه باشگاه‌ها ضعف بسيار زيادي در پرورش بازيكنان در آكادمي‌هاي خود دارند كاري بسيار بسيار سخت است. به ويژه وقتي كه پروسه اخذ ويزا براي نفرات جايگزين دوباره قرار باشد از اول انجام شود.

تيم اميد قرباني جوانگرايي كي‌روش

كي‌روش اين روزها برنامه جوانگرايي در تيم ملي را در دستور كار خود قرار داده است. هزينه اين جوانگرايي كي‌روش را اما امروز تيم ملي اميد دارد مي‌دهد. در شرايط كنوني هفت بازيكن انتخاب شده توسط مرد پرتغالي در اردوي تيم ملي بزرگسالان شرايط بازي كردن در تيم اميد را دارند و در اصل شاكله اصلي تيم خاكپور را تشكيل مي‌دهند. علي كريمي آخرين بازيكني است كه برخلاف برنامه كادر فني تيم اميد مورد نظر كي‌روش قرار گرفت و به تيم ملي بزرگسالان دعوت شد؛ اتفاقي كه باعث شده صداي اعتراض محمد خاكپور و حبيب كاشاني بلند شود. خاكپور البته فعلا اين روزها نسبت به اين اتفاقات پيش آمده واكنشي در رسانه‌ها نداشته است. ولي طبق شنيده‌ها به حبيب كاشاني اعلام كرده است كه با اين شرايط اصلا نمي‌تواند موفقيت تيم اميد را تضمين كند، چراكه فدراسيون هيچ همكاري با تيم اميد ندارد و مشكلات از روز اول هنوز پابرجا مانده است و كي‌روش هم حاضر نيست شرايط اين تيم را درك كند!اين اتفاق باعث شده است كه حبيب كاشاني رسما از علي كفاشيان بخواهد مقدماتي را فراهم كند تا خاكپور و كي‌روش جلسه‌اي را با هم برگزار كنند تا براي حل اين تداخل برنامه‌ها و مشكلات به وجود آمده، راه‌حل مناسبي پيدا كنند. كاشاني در شرايطي اين خواسته را از كفاشيان داشته كه رييس فدراسيون فوتبال تا جايي كه امكانش وجود داشته باشد سعي مي‌كند با مرد پرتغالي رودررو نشود. به هر صورت حقوق كادر فني تيم بزرگسالان مدت‌هاست كه پرداخت نشده است. زمين كمپ تيم ملي برخلاف تعهد كتبي كفاشيان زير كشت نرفته و شرايط بد گذشته خود را دارد. برنامه اردوهاي آماده‌سازي داخلي و خارجي هم كه مد نظر كي‌روش بوده عملي نشده است و تيم ملي ايران از نظر برنامه‌ريزي و امكانات و تداركات بدترين روزهاي خود را سپري مي‌كند.

كي‌روش به تيم‌هاي ملي توجه ندارد

همه به ياد دارند وقتي كه كارلوس كي‌روش به ايران آمد، مديران فدراسيون فوتبال رسما وعده داده بودند كه اين مربي قرار است كار آكادميك در فوتبال ايران داشته باشد و طبق قراردادش روي كار تيم‌هاي ملي مختلف نظارت داشته باشد. اما تمام اين حرف‌ها در حد يك شعار بود و در همين حد هم باقي ماند. شواهد نشان مي‌دهد كه كي‌روش هيچ توجهي به تيم‌‌هاي ملي مختلف ندارد و تمام وقت و تمركز خود را روي مرخصي‌هاي طولاني مدت و اردوهاي و بازي‌هاي تيم ملي بزرگسالان معطوف كرده است. اگر كي‌روش در كار تيم ملي اميد كه در اصل پشتوانه اصلي تيم ملي بزرگسالان هم به حساب مي‌آيد نظارت داشت، هيچ‌وقت حبيب كاشاني در مصاحبه‌هاي مختلف اعلام نمي‌كرد كه به دنبال برگزاري يك نشست با كارلوس كي‌روش هستند تا يك بار براي هميشه برنامه‌هاي تيم اميد را با سرمربي تيم ملي هماهنگ كنند. كاشاني مي‌گويد: «با اين وضعيت ما آچمز شده‌ايم. به نظرم همه‌چيز با جلسه حل مي‌شود. استعداد ما بيش از 50 نفر است. حرف ما اين است كه در زمان خاص خودش اين هماهنگي‌ها ايجاد شود اصلا كي‌روش بگويد روي همه 50 بازيكن نظر دارد. ما مي‌رويم دوباره استعداديابي مي‌كنيم يا در نهايت آقاي كفاشيان مسووليت تيم اميد را هم به كي‌روش بدهد كه اتفاقا مشكلي نيست و خيلي هم خوب است و خيالمان راحت مي‌شود اما اينكه دقيقه 90 به شما بگويند چند بازيكن را نداري مشكل‌ساز است. ما خيلي هم خوشحاليم كه بازيكنان تيم اميد توسط كي‌روش ديده‌ شده‌اند و به تيم ملي رسيده‌اند. همه بحث ما مربوط به وقت است. روي پيراهن تيم اميد هم پرچم ايران است و همانقدر كه مردم مي‌خواهند تيم ملي را در جام جهاني ببينند مي‌خواهند تيم اميد هم به المپيك راه پيدا كند. قرار است تيم اميد به عنوان نماينده ايران در مسابقات غرب آسيا شركت كند پس وقتي قرار است وارد چنين مسابقاتي شويم بايد سابقه حضورمان هم در مسابقات را در نظر بگيريم و چه خوب است كه اين هماهنگي باشد تا ما با ابزار لازم وارد اين مسابقات شويم.»

صعود غيرممكن!

با مرور اتفاقات گذشته بايد نوشت كه كي‌روش هيچ‌وقت ديگر حاضر نمي‌شود همكاري با تيم‌هاي ملي ديگر داشته باشد. او كار خودش را مي‌كند. اعتراض‌هايش به شرايط بد تيم ملي و عدم وجود حمايت لازم از اين تيم هم ادامه دارد. اما اين وسط شايد محمد خاكپور و همكارانش در تيم اميد، دارند تاوان اختلافات كي‌روش با مديران فدراسيون فوتبال را هم مي‌دهند، چرا كه نه فدراسيون همكاري و حمايت لازم را از آنها دارد و نه كي‌روش! در چنين شرايطي همه انتظار صعود تيم المپيكي را به المپيك مي‌كشند! كاري كه با اين وضعيت بحراني بدون تعارف غيرممكن است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون