• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

زير ذره‌بين اقتصاد

سالانه 13 ميليارد مترمكعب آب به دريا مي‌ريزيم!|معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي ضمن تاكيد بر اينكه حداكثر آب مصرفي در بخش كشاورزي 56 ميليارد متر مكعب است، گفت: سالانه 13 ميليارد مترمكعب آب در شمال و جنوب كشور به دريا مي‌ريزد، بي‌آنكه راهي براي استفاده مطلوب از آن داشته باشيم. علي‌اكبري گفت: سالانه بالغ بر هشت ميليارد متر مكعب آب در شمال و پنج ميليارد مترمكعب آب در خوزستان به دريا سرازير مي‌شود. مدام عنوان مي‌كنند كه 92 درصد كل آب در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، حال آنكه اين موضوع مورد قبول نيست. حجم آب پشت سدها مشخص است كه سالانه بالغ بر پنج ميليارد متر مكعب آن تبخير مي‌شود و بالغ بر پنج ميليارد هم در سيستم انتقال هدر مي‌رود.

 

رشد اقتصادي منفي نيست |نايب‌رييس اتاق بازرگاني تهران گفت: رشد اقتصادي در سال جاري منفي نيست اما با توجه به شرايط اقتصادي عدد قابل قبولي هم نخواهد بود. مهدي جهانگيري ادامه داد: آنچه شواهد نشان مي‌دهد در برنامه ششم توسعه ميانگين رشد اقتصادي هشت درصدي در نظر گرفته شده كه به نظر مي‌رسد دولت رشد اقتصادي شش درصدي را دنبال مي‌كند. در سه سال گذشته نوسان جدي در رشد اقتصادي وجود داشته است. در سال 1391 و 1392 با رشد اقتصادي منفي روبه‌رو بوديم و در سال گذشته نيز با اقداماتي كه دولت در حوزه انضباط مالي انجام داد و همچنين فضايي كه براي كشور به وجود آمد، رشد اقتصادي مثبت داشتيم. نايب‌رييس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه رشد اقتصادي در سال جاري قابل قبول نخواهد بود، تصريح كرد: امسال با توجه به شرايطي كه در حوزه‌هاي مختلف درآمدي دولت و همچنين وضعيت اقتصادي كشور وجود دارد به نظر مي‌رسد رشد اقتصادي‌مان عدد قابل قبولي نباشد، البته رشد منفي اقتصادي نخواهيم داشت. وي ادامه داد: آنچه در شرايط پساتحريم در حال رخ دادن است اميدي است كه باز شدن فضاي اقتصادي، فضاي كسب و كار، چرخش نقدينگي و چرخش منابع مالي براي كسب و كار آزاد و رقابتي ايجاد شده است. در اين فضا بايد شاهد حضور سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي باشيم. مطمئنا با ايجاد و استفاده از اين ظرفيت‌ها اين فضا مي‌تواند فرصت تاريخي براي اقتصاد ايران باشد تا بتوانيم با استفاده از آن از رشد اقتصادي مناسبي برخوردار شويم.

 

ابلاغيه جديد، عملكرد نظام مهندسي را شفاف مي‌كند|عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميم جديد وزير راه و شهرسازي مبني بر منع كاركنان شهرداري‌ها، شوراهاي شهر و كاركنان وزارت كشور از حضور در انتخابات نظام مهندسي، علاوه بر تقويت جايگاه نظام مهندسي زمينه شفاف سازي در امور اجرايي را سبب مي‌شود. عبدالكريم حسين‌زاده گفت: اين تصميم زمينه بروز رانت‌خواري و بسياري از مشكلات احتمالي كه مي‌توانست در كنار آن به وجود بيايد را گرفته و در عين حال كيفيت كار در نظام مهندسي را تغيير مي‌دهد.

 

خروج معدن از غربت| رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) از خروج حوزه معدن از غربت خبر داد و گفت: از سال گذشته 412 ميليون دلار پروژه به بهره‌برداري رسيده و تا پايان امسال نيز 10 پروژه افتتاح مي‌شود كه دو پروژه از هفت طرح معروف فولادي جزو آن است. مهدي كرباسيان گفت: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتي، ابلاغ سياست‌ها در اين راستا و فرمايشات مقام معظم رهبري، حوزه معدن در مسيري قرار گرفته كه از غربت در مي‌آيد. خوشبختانه رييس‌جمهور نيز تاكيد ويژه‌اي بر حوزه معدن دارد و طي جلساتي در ستاد اقتصادي دولت گزارش معدن داده شده و تحت حمايت قرار گرفته است

 

مشكل آب جنوب تهران حل شد| قائم‌مقام آبفاي استان تهران با تاكيد بر سلامت آب شرب شهروندان تهراني، گفت: آبرساني به جنوب پايتخت از طريق سد ماملو باعث ارتقاي كيفيت آب در اين منطقه از شهر شده است. عليرضا نوذري‌پور با اعلام اينكه پروژه آبرساني از سد ماملو به تهران به بهره‌برداري رسيده است، گفت: با وجود اينكه از اين سد در حال حاضر 5/2 مترمكعب آب به شهر تهران منتقل و مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما هنوز افتتاح رسمي نشده است. خوشبختانه آبرساني از سد ماملو براي جنوب تهران دستاورد مناسبي بود و در ارتقاي ميزان كيفيت آب در مناطق جنوبي پايتخت، اثرات خوبي را به همراه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون