• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

تثبيت دلار روي 3400 تومان

گروه اقتصادي | دلار همچنان در حال تثبيت در كانال 3400 توماني است. ديروز معاملات دلار در بازار آزاد بين 3390 تومان تا 3410 تومان نوسان داشت ولي در نهايت روي 3400 تومان تثبيت شد. اين در حالي بود كه ساير ارزهاي خارجي هم بعد از عقب‌نشيني اندكي، از بعداز‌ظهر دوباره روند صعودي در پيش گرفتند. دلار در يك ماه و نيم گذشته توانست از مسير افزايشي خارج نشود و در هفته گذشته مرز 3400 تومان را نيز تجربه كرد كه از 17 اسفندماه 93 بي‌سابقه بود. برخي فعالان و تحليلگران بازار ارز معتقد هستند افزايش يك ماهه دلار ناشي از تقويت سمت تقاضاست و اين روند را براي دلار در درازمدت قايل نيستند. آنها تحركات دلار را در آينده تحت تاثير توافق هسته‌اي مي‌دانند كه با اجرايي شدن آن دلار روبه كاهش مي‌گذارد.

ديروز يورو 3820 تومان و پوند 5240 تومان را براي تثبيت برگزيدند ولي لير تركيه و درهم با رشد كمتري همراه و روي 930 تومان و 1205 تومان متوقف شدند. اين در حالي بود كه نرخ انواع ارزهاي رسمي بانك مركزي ديروز بدون تغيير باقي ماند ولي با وجود تعطيلي بازارهاي جهاني و ثابت ماندن نرخ اونس روي 1134 دلار، قيمت انواع طلا و سكه با افزايش قيمت همراه شد. سكه تمام طرح قديم و جديد ديروز تا 920 هزار تومان بالا آمد. ولي نيم سكه و ربع سكه به ترتيب تا 475 هزار تومان و 260 هزار تومان بالا آمدند. سكه يك گرمي هم ديروز تا 171 هزار تومان بالا آمد. اين در حالي است كه طلاي جهاني كه در ظرف دو هفته بيش از 66 دلار تقويت شده و موجي مثبت بازار را در برگرفته بود، در روزهاي اخير ريزش 26دلاري را با دست‌اندازهاي نرخ بهره و دلار تجربه كرد.

افت اونس با بهبود اوضاع اقتصادي امريكا و احتمال افزايش نرخ بهره در كنار تقويت دلار سبب شده كه كارشناسان معاملات اونس در هفته پيش‌رو را كاهشي پيش‌بيني كنند. در واقع اونس بعد از رشد 47 دلاري، نخستين روز كاري هفته را باافت و خيز آغاز كرد. سقوط شاخص‌هاي بازارهاي سهام و افت شديد دلار سبب شد طلاي جهاني بالاترين سطح در 7 هفته اخير را تجربه كند اما ضعيف ماندن بهاي نفت و قوي نبودن تاخير در افزايش نرخ بهره سبب عقب‌نشيني 6 دلاري اونس شد. اين درحالي است كه بهبود اوضاع اقتصادي امريكا به ويژه در بخش مسكن و توليدات صنعتي احتمال افزايش نرخ بهره را تقويت كرد كه با رشد دلار مجددا اونس تحت فشار قرار گرفت و بعد از دو هفته افزايشي با كسري 26 دلاري مواجه شد. به عقيده تحليلگران تكنيكال سطح حمايتي طلا در شرايط كنوني 1120 دلار و سطح مقاومتي 1135 دلار است كه برخي تحليلگران بهترين فرصت براي خريد را زماني مي‌دانند كه قيمت جهاني طلا به كمتر از 1109 دلار برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون