• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

جشنواره‌ موسيقي جوان با حضور شهرام ناظري و غيبت محمدرضا شجريان كار خود را آغاز كرد

بخش نواحي به جشنواره اضافه شد

اعتماد| جشنواره موسيقي جوان امروز از روز گذشته با دبيري «هومان اسعدي» با حضور چهره‌هايي چون «شهرام ناظري» و «حميدرضا نوربخش» به عنوان داور برگزار شد، البته «محمدرضا شجريان» نيز قرار بود از اعضاي هيات داوران باشد كه بيماري مانع اين حضور شده است، هر چند مسوولان جشنواره اميدوارند تا اختتاميه جشنواره اين اتفاق رخ دهد و او بتواند در جشنواره فعاليت كند.

اما نهمين جشنواره موسيقي جوان از امروز در بخش آواز دستگاهي به صورت رسمي كار خود را از ساعت 11:30 تا 9 در رده سنتي الف (19 تا 24 سال) با حضور داوران اين بخش متشكل از شهرام ناظري، علي اصغر شاه‌زيدي، نصرالله ناصح‌پور و حميد رضا نوربخش در تالار رودكي آغاز كرد. در بخش آواز 10 نفر از گروه سني الف به اجراي برنامه پرداختند و آثاري را در دستگاه اصفهان، شوشتري و بيات ترك اجرا كردند. در ميان اجراها هيات داوران نكاتي را به جوانان هنرمند گوشزد و از آنها مي‌خواستند كه آثار خود را در دستگاه‌هاي مختلف موسيقي ايراني اجرا كنند.

در بخش آواز دستگاهي رده سني ب
(19 تا 24 سال) ادامه دارد و از ساعت 14 تا 16 نيز گروه سني ج (24 تا 27 سال) در بخش آواز دستگاهي به رقابت خواهند پرداخت. در اين ميان «حميدرضا نوربخش»- عضو هيات انتخاب نهمين جشنواره موسيقي جوان- اين جشنواره را مهم‌ترين جشنواره در بخش جوانان مي‌داند كه عرصه رقابت سالمي را ميان جوانان عرصه هنر به وجود مي‌آورد.او البته مي‌گويد جواناني كه در جشنواره امسال حضور دارند، تمام كساني نيستند كه در كلاس‌هاي آموزشي مي‌خوانند: «من بيش از 27 سال است كه معلم آوازم و در تمام اين سال‌ها شاگردان خودم و ديگران را ديده‌ام و مي‌دانم كه پتانسيل كلاس‌هاي آواز چقدر است، اما متاسفانه جشنواره موسيقي جوان به خوبي در ميان اين هنرجويان جا نيفتاده كه جشنواره‌اي با يك رقابت جدي است از اين رو يا مطلع نشده‌اند يا نخواسته‌اند كه شركت كنند. » اما در اين ميان، «محمدرضا درويشي» مي‌گويد با اضافه شدن بخش نواحي، جشنواره جوان در سال جاري كامل و زيربناي آن استوار شده است؛ اگرچه او اضافه مي‌كند كه در جشنواره سال جاري نيمي از جوانان فعال در حوزه موسيقي نواحي نتوانسته‌اند حضور داشته باشند و حضورشان به سال آينده موكول شده است. در اين ميان اهالي رسانه از حضور «علي مرادخاني» در جشنواره استفاده كردند تا درباره مسائل ديگري نيز سوال كنند، براي مثال درباره حضور «دانيل بارنبويم»- رهبر اركستر برلين-. او در اين باره صحبت‌هايي كرد كه حالا مي‌توان اميدوار بود اين اركستر در ايران حضور داشته باشد: «پيشنهادي بود كه از طرف خودشان مطرح شد. آنها مي‌خواستند در ايران حضور پيدا كنند كه اين موضوع هنوز در دست بررسي است، البته ملاحظاتي هم وجود دارد. ما از اين اركستر دعوت نكرده‌ايم و نظري هم در اين باره نمي‌دهيم و ترجيح مي‌دهيم وقتي اتفاقي افتاد، سپس آن را اعلام كنيم؛ اما دعوت از اين اركستر از طرف معاونت هنري وزارت ارشاد نبوده است. به هر حال اميدوارم اين مسائل زودتر برطرف شود.»

مرادخاني در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه چرا با وجود انديشه‌هاي ضد اسراييلي «دانيل بارنبويم» اين هنرمند نمي‌تواند به ايران بيايد، گفت: اين نظر شماست. او همچنين در پاسخ«ايسنا» گفته است: «آقاي ترابي، دبير اجرايي جشنواره است و حميدرضا نوربخش مدير جشنواره خواهد بود. نوربخش فارغ از موضوع خانه موسيقي، جشنواره را مديريت مي‌كند، زيرا او يك شخصيت حقيقي دارد و ما اينها را از هم تفكيك مي‌كنيم.» وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه اقدامش پس از پايان دوره سرپرستي فرزاد طالبي در دفتر موسيقي چه خواهد بود؟ بيان كرد: «آقاي طالبي مدير خوبي است. تلاش ما اين است كه مديران ما فارغ از مسائل حرفه‌اي موسيقي، بتوانند بي‌طرفانه و بدون گرايش مشخص كار كنند. آقاي طالبي اين ويژگي را دارد و ما از كاركرد او راضي هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون