درآمد پرفروشترين شركتهاي ايران، امريكا و تركيه
رييس مركز رتبهبندي سازمان مديريت صنعتي، ميزان فروش اولين شركت برتر تركيه را 2/1 برابر و اولين شركت برتر امريكا را 30 برابر اولين شركت برتر ايران در رتبهبندي سال گذشته عنوان كرد. مجيد درويش درباره تدوين فهرست صد شركت برتر ايران گفت: امسال نيز مانند سال گذشته حداقل درآمد مورد قبول را 20 ميليارد تومان گذاشتيم تا شركتهاي بيشتري در اين رتبهبندي شركت كنند. رييس مركز رتبهبندي سازمان مديريت صنعتي با بيان اينكه در رتبهبندي سال گذشته در بين 100 شركت برتر، هفت درصد دولتي، 65 درصد خصوصي و 28 درصد با مالكيت نهادهاي عمومي بودند، گفت: با توجه به اينكه رتبهبنديهاي مشابهي در ساير كشورها انجام ميشود طي يك مطالعه تطبيقي 500 شركت بزرگ ايران را با 500 شركت بزرگ تركيه و امريكا مقايسه كرديم. به گفته وي در رتبهبندي سال گذشته كه 40 هزار ميليارد تومان بوده است ميتوان نتيجه گرفت كه فروش شركت اول ترك 48 هزار ميليارد تومان و شركت اول امريكايي 1200 ميليارد تومان بوده است. وي با اشاره به سهم گروههاي صنعتي مختلف از فروش در رتبهبنديهاي ايران، تركيه و امريكا اظهار كرد: در ايران در سال گذشته گروه فرآوردههاي نفتي با 23 درصد، بانكها و موسسات اعتباري با 19 درصد و شركتها با گروه چند رشتهاي صنعتي 10 درصد از سهم فروش را به خود اختصاص دادند. رييس مركز رتبهبندي سازمان مديريت صنعتي ادامه داد: در تركيه نيز به ترتيب فرآوردههاي نفتي با 9/18 درصد، انرژي با 7/9 درصد و خردهفروشي با 6/5 درصد سه گروه صنعتي برتر بودند. درويش گفت: در امريكا نيز فرآوردههاي نفتي با 4/9 درصد از كل فروش، فروشگاهها با 6/5 درصد و بانكها و موسسات اعتباري با 2/5 درصد بيشترين سهم را در گروههاي صنعتي مختلف داشتهاند. وي درباره پيشبيني از ميزان مجموعه فروش شركتهاي برتر در سال جاري با توجه به ركود بازار گفت: روند سالهاي قبل نشان ميدهد كه ميزان فروش شركتها بين 20 تا 30 درصد افزايش پيدا خواهد كرد. رييس مركز رتبهبندي سازمان مديريت صنعتي با بيان اينكه معمولا هر ساله حدود 15 درصد به هزينه ارزيابي افزوده ميشود، اظهار كرد: هزينه ارزيابي 100 شركت اول با 400 شركت بعدي متفاوت است.