• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3343 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ شهريور

عدد نوشت

 برقراري بيمه تكميلي كارگران

دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران كشور از برقراري بيمه درمان پنج هزار نفر از كارگران ثبت‌نام كرده در سامانه 30001633 خبر داد. هادي ابوي گفت: در راستاي شناسايي و ساماندهي كارگران فاقد بيمه و ارسال پيامك‌ها به سامانه 30001633 در فاز اول شهر مشهد را به عنوان پايلوت در نظر گرفتيم كه بر اين اساس پنج‌هزار نفر از كارگران را به‌طور رندوم انتخاب كرده و كار ساماندهي اوليه را در مورد آنها انجام داديم. در گام اول براي بيمه اين عده از ثبت‌نام شده‌ها اقدام كرديم و طي تفاهم اوليه با يكي از شركت‌هاي بيمه معتبر، موفق به برقراري بيمه تكميلي درمان آنها شديم كه از 20 مهر ماه كار ساماندهي نهايي و بيمه درمان آنها برقرار مي‌شود.

 

تراكنش كارتخوان‌ها

آخرين آمار بانك مركزي از تراكنش حدود سه‌ميلياردي شاپرك از طريق دستگاه‌هاي كارتخوان كه زماني قرار بود از صاحبان آنها كارمزد دريافت شود خبر مي‌دهد. در پنج‌ماهه نخست امسال حدود 9/3 ميليارد تراكنش بانكي با مبلغي نزديك به 393 هزار ميليارد تومان از طريق شاپرك انجام شده است كه 7/1 ميليارد به تهران و حدود 1/2 ميليارد هم به ساير استان‌هاي كشور اختصاص دارد. اين در حالي است كه در اين مدت از بين كل تراكنش‌هاي شاپرك عمدتا از طريق پايانه‌هاي فروش (دستگاه‌هاي كارتخوان) انجام شده، به گونه‌اي كه با حدود 9/2 ميليارد تراكنش نزديك به 367 هزار ميليارد تومان به وسيله كارتخوان‌ها مبادله شده است.

 

 حقوق كارگران افغان

در افغانستان با وضعيت اقليمي مناسب و نيروي كار ارزان شرايط براي افزايش توليد زعفران وجود دارد، چرا كه كارگران ماهر زعفران در ايران به دليل اينكه فصل برداشت زعفران محدود است ماهانه شايد هفت تا 10 ميليون تومان حقوق دريافت كنند و برخي از آنها نيز با توليد‌كنندگان اتمام حجت مي‌كنند در صورت برداشت محصول درصدي از آن را براي خود بردارند، در حالي كه در افغانستان هزينه كارگران بسيار كم بوده و كارگران افغان روزانه با يك ليوان چاي و با حقوق ماهانه 300 هزار تومان چندين برابر كارگران ايراني كار مي‌كنند.

 

 جمعيت فقير ايران

مجمع جهاني اقتصاد با اشاره به اينكه هشت درصد مردم ايران با درآمد كمتر از دو دلار در روز زندگي مي‌كنند گستردگي فقر در ايران را كمتر از برزيل، اندونزي، چين، الجزاير و بسياري از كشورهاي در حال توسعه ديگر دانست. مجمع جهاني اقتصاد در گزارشي از وضعيت فقر در 82 كشور در حال توسعه جهان اعلام كرد فقر در ايران كمتر از 57 كشور است. بر اساس محاسبات اين نهاد بين‌المللي كه بر پايه آمار سال 2012 تهيه شده است 8 درصد مردم ايران با درآمد كمتر از دو دلار در روز زندگي مي‌كنند. ايران از نظر نرخ فقر در رتبه 58 بين 82 كشور در حال توسعه قرار گرفته است. برخي كشورها كه فقر بيشتري نسبت به ايران دارند عبارتند از برزيل با 8/10 درصد، الجزاير با 6/23 درصد، هند با 7/68درصد، پاكستان با 2/60 درصد، زامبيا با 6/86 درصد، چين با 2/27 درصد، غنا با 8/51 درصد، اندونزي با 3/43 درصد و تاجيكستان با 7/27 درصد. از جمله كشورهايي كه فقر كمتري نسبت به ايران دارند نيز مي‌توان به آرژانتين با 2 درصد، روسيه با 2 درصد، تركيه با 7/4 درصد، و تايلند با 1/4 درصد اشاره كرد.

 

 تورم روستايي مردادماه

براساس اعلام مركز آمار ايران نرخ تورم روستايي مردادماه سال جاري به ۱۳ درصد رسيد كه نسبت به تورم تيرماه 1/0 درصد كاهش يافته است. بر اين اساس شاخص كل در مردادماه عدد 4/226 را نشان مي‌دهد كه نسبت به ماه قبل شش دهم درصد افزايش داشته است. افزايش شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 8/11 درصد بوده كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (6/12) كاهش يافته است. درصد تغييرات شاخص كل، نرخ تورم روستايي در 12 ماه منتهي به مرداد سال 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 13 درصد است كه نسبت به تورم 12 ماهه منتهي به تيرماه 94 (1/13) كاهش دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون